۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۳۱
کد خبر: 82491654
T T
۰ نفر
وزیر خارجه تركیه: پس از همه پرسی در خصوص لغو روادید با اتحادیه اروپا مذاكره می كنیم

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه اعلام كرد كه كشورش پس از برگزاری انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی در 16 آوریل، به صورت جدی در خصوص لغو روادید كشورهای عضو اتحادیه اروپا برای شهروندان تركیه مذاكره خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، چاووش اوغلو روز پنجشنبه در جلسه اعضای انجمن كارفرمایان آنتالیا افزود: ما آخرین پیشنهاد خود در مورد لغو روادید كشورهای عضو اتحادیه اروپا برای شهروندان تركیه را ارائه خواهیم داد و پس از آن هر تصمیمی كه اتخاذ شود، با مردم تركیه در میان خواهیم گذاشت.
وی بیان كرد: ما خواهان حل مساله ویزا برای اتباع تركیه برای سفر به كشورهای اتحادیه اروپا هستیم و تلاش ما در راستای لغو روادید است چرا كه این مساله، یكی از موارد پذیرفته شده در آخرین توافقنامه با اروپا در زمینه مهاجرت بود.
به گزارش ایرنا، دولت تركیه همواره اتحادیه اروپا را تهدید كرده است كه برابر توافق انجام شده بین طرفین، اگر به شهروندان تركیه حق سفر به این كشورها را بدون روادید ندهد، توافقنامه توقف ورود پناهجویان به كشورهای اروپایی را ملغی می كند.
بر اساس توافق تركیه و اتحادیه اروپا، آنكارا همه مهاجران خارجی به اروپا را كه از دریای اژه به طور غیر قانونی وارد یونان شده اند، باز خواهد گرداند و در مقابل، اروپا نیز هزاران مهاجر سوری را كه مستقیم از تركیه آمده اند، پذیرش خواهد كرد و مذاكرات بر سر سفر به اروپا بدون نیاز به ویزا و عضویت تركیه در اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.
دولت تركیه و اتحادیه اروپا از سال 2013 در زمینه لغو روادید اجباری برای شهروندان تركیه به قصد سفر، تا حداكثر 90 روز به كشورهای عضو اتحادیه اروپا به مذاكره پرداختند و در چارچوب توافقنامه بر سر پناهجویان، در ماه مارس سال 2016 هر دو طرف موافقت كردند كه به اتباع تركیه برای سفر بدون ویزا به كشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه لازم صادر شود كه این بخش از توافق تا به حال اجرا نشده است.
در توافق انجام شده با اتحادیه اروپا، 72 شرط برای اجرای سفر بدون روادید اتباع تركیه پیش بینی شده كه بسیاری از این شروط اجرا شده اما قانون ضد ترور تركیه كه از جمله این شروط بوده، هنوز اصلاح نشده است.
بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه سال گذشته به شدت با اصلاح قانون ضد ترور مخالفت و اعلام كرد كه تركیه هرگز قانون ضد ترور خود را تغییر نخواهد داد.
چاووش اوغلو در ادامه مدعی شد: تركیه برای حل مساله اتحاد قبرس صادقانه تلاش می كند اما در بخش روم نشین به ویژه در این فضای انتخابات تلاش چشمگیری صورت نمی گیرد.
وی اقدامات یك جانبه بخش روم نشین در اكتشاف ذخایر نفتی و گاز طبیعی در اطراف این جزیره را اشتباه خواند و گفت: در این زمینه به هشدارهای ما توجه نشده است و به همین علت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
چاووش اوغلو همچنین روند عادی سازی روابط تركیه با روسیه را مطلوب دانست و اظهار كرد: هفته آینده هیأتی به رهبری محمد شیمشك معاون نخست وزیر تركیه راهی مسكو شده و با مقامات روسیه در مورد لغو تمام موانع گفت و گو خواهد كرد كه امیدوارم در این زمینه به توافق برسیم.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان