۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۰:۰۶
کد خبر: 82491052
T T
۰ نفر
صادرات غيرنفتي كشور پارسال  44 ميليارد دلار بود

قصرشيرين- ايرنا- معاون سازمان توسعه تجارت كشور، ميزان صادرات غيرنفتي كشور در سال گذشته را 44 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: اين ميزان نسبت به سال 94، چهار درصد رشد داشته است.

«محمدرضا مودودي» چهارشنبه شب در حاشيه بازديد از مرزهاي خسروي و پرويزخان در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ميزان صادرات غيرنفتي در سال 95 نسبت به برنامه پيش بيني شده،16درصد فاصله دارد.
وي اظهار كرد: براي تحقق اهداف پيش بيني شده، بايد در برنامه توليد داخل تجديد نظر شود تا صادرات افزايش يابد.
وي افزود: در سال جاري اين كار با توجه به ظرفيت‌هاي موجود انجام خواهد شد.
مشاور وزير صنعت معدن و تجارت اضافه كرد: پارسال در استان كرمانشاه صادرات با كاهش مواجه بود. اين در حاليست كه در سال‌هاي پيش از آن تجربه رشد صادرات مطلوب بود به طوري كه ميزان صادرات از مرزهاي استان كرمانشاه در سال 95 يك ميليارد و 800 ميليون دلار بود.
وي علت كاهش صادرات كالا در سال گذشته از مرزهاي استان كرمانشاه را ناامني هاي موجود در عراق و تغيير مسير كالاهاي صادراتي بيان كرد و افزود: با اين وجود در برخي مناطق مرزي كشور شاهد افزايش صادرات كالا بوديم به طوري كه در مرز مهران استان ايلام، صادرات كالا با 60 درصد رشد همراه بود.
مودودي گفت: با توجه به اتفاقات خوبي كه در عراق به لحاظ بازگشت تدريجي امنيت به اين كشور در حال شكل گيري است، اميد است صادرات در مرزهاي استان كرمانشاه افزايش يابد.
وي همچنين هدف از بازديد از مرزهاي كرمانشاه را برنامه ريزي و ارزيابي براي توسعه صادرات در سال جاري با توجه به زيرساخت هاي اين استان اعلام كرد.
وي گفت: در سالي كه به فرموده رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نام گذاري شده است، توسعه صادرات را به شكل جدي دنبال مي كنيم زيرا ظرفيت بالايي براي توسعه صادرات و تجارت در استان كرمانشاه وجود دارد.
معاون سازمان توسعه تجارت كشور، ادامه داد: اقدام‌هاي زيادي در مرزهاي پرويزخان و خسروي انجام شده و تلاش مي كنيم كمبودها اين 2 مرز رسمي را برطرف و فضا را براي گسترش صادرات هموار كنيم.
مودودي در ادامه گفت: بحث الحاق كشورمان به سازمان تجارت جهاني همواره مطرح بوده و پيگير اين موضوع هستيم كه زمينه و شرايط را به يك موقعيت پايدار تبديل كنيم تا عضوي از باشگاه بزرگ تجارت جهاني شويم.
وي از دلايل الحاق نشدن كشورمان به اين سازمان بين المللي را مسائل سياسي ذكر كرد و گفت: اين موضوع ربطي به ظرفيت هاي اقتصادي ما ندارد، ولي نياز است اين برنامه را به طور جدي دنبال كنيم و ظرفيت هاي رقابتي كشور را در سطح توليد داخل بالا ببريم تا نقش موثرتري در توليد بازار داشته باشيم.
وي در خصوص تحقق شعار امسال نيز گفت: يكي از نكته هاي اصلي كه به طور جدي دنبال مي كنيم، شناسايي مزيت هاي رقابتي و صادراتي در داخل كشور و در سطح استان‌ها است.
وي افزود: براساس برنامه ششم توسعه، در زمينه صادرات بايد ساليانه 21 و شش‌دهم درصد رشد داشته باشيم و به همين منظور براي توسعه فرهنگ بازار و صادرات كشور برنامه طولاني تدوين شده كه مشتمل بر آموزش، اطلاع رساني، برندينگ به طور ويژه و اعزام و حضور هيات‌هاي تجاري در نهادهاي بين المللي براي معرفي كالاهاي ايراني است.
وي همچنين در خصوص مشوق‌هاي صادراتي براي تاجران و فعالان اقتصادي كشور نيز گفت: هر سال به منظور تشويق بازرگانان براي صادرات بيشتر درخواست‌هايي را به دولت ارائه مي‌كنيم كه با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اين مشوق ها بايد شفاف و پايدار مطرح شود.
مودودي گفت، اين امر بستگي به ظرفيت مالي دولت دارد.
مرز پرويزخان در شهرستان قصرشيرين كه هم مرز با اقليم كردستان عراق و در همسايگي استان سليمانيه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمي تبادل كالا تبديل شد.
هم اكنون عمده كالاهاي صادراتي از مرز رسمي پرويزخان قصرشيرين با مناطق كردنشين عراق به ويژه شهرهاي كلار، سليمانيه، موصل، خانقين و كركوك در بخش مركزي اين كشور انجام مي شود.
نزديكي فرهنگ 2 منطقه مرزي استان كرمانشاه و سليمانيه عراق به دليل همزبان بودن از مهمترين عوامل رونق اقتصادي و تجاري اين بازارچه مرزي است.
مرز پرويزخان اكنون يكي از مرزهاي راهبردي و مهم كشور است كه 54 درصد صادرات غير نفتي به عراق را به خود اختصاص داده و نقش كليدي و حياتي در جذب بازار اين كشور همسايه دارد.
مرز پرويزخان كه در مسير راه ابريشم قرار دارد، نزديكترين راه ارتباطي از طريق عراق و سوريه به طول 900 كيلومتر به كشورهاي اروپايي است و در زمان كنوني كه كشور عراق در زمينه زيرساخت ها و اقتصاد وضعيت خوبي ندارد، بهترين مسير براي سرمايه گذاري در اين كشور و كردستان عراق است.
شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب كرمانشاه با بيش از 27 هزار تن جمعيت، با عراق 186 كيلومتر مرز دارد كه در امتداد اين مرز، 2 معبر رسمي پرويزخان و خسروي قرار دارد كه مبادلات اقتصادي، تجاري و صادرات كالا به اقليم كردستان و حكومت مركزي عراق از اين دو مرز انجام مي شود.
روزانه 800 تا هزار و 200 دستگاه كاميون كالاهاي صادراتي از مرز رسمي پرويزخان به اقليم كردستان عراق و همچنين 500 دستگاه كاميون كالا از طريق مرز رسمي خسروي به حوزه حكومت مركزي عراق (بخش مركزي) صادر مي شود.
همچنين روزانه به طور ميانگين 600 دستگاه تانكر سوخت رسان عراقي و ايراني از مبدا اقليم كردستان عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان به مقصد بنادر جنوبي كشورمان، وارد خاك جمهوري اسلامي ايران مي شود.
7079/3012/8066 *شبس*613*خبرنگار:نازنين باباخاني ** انتشار دهنده: عبدالله غفاري
۰ نفر