۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82490049
T T
۰ نفر

دستاوردهای مهم فرهنگی؛ راهبرد موفق دولت یازدهم

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82490049
دستاوردهای مهم فرهنگی؛ راهبرد موفق دولت یازدهم

تهران- ایرنا- فرهنگ مقوله ای مهم در ارتقای یك جامعه محسوب می شود كه در این زمینه دولت یازدهم با بهره بردن از دیپلماسی فرهنگی در جهت ارتقای ارزش ها و هویت بخشی در اجتماع به دستاوردهای چشمگیری در این عرصه دست یافته است.

فرهنگ از جمله حوزه های گسترده اجتماع محسوب می شود كه بخش ‌های متنوعی دارد و بهبود عملكرد آن می تواند یاری بخش جامعه در مسیر پویایی و نشاط باشد.

فرهنگ مجموعه ای از سنت ها، اعتقادها و ارزش ها به شمار می رود كه افراد یك جامعه آن را قبول كرده اند و بر پایه این مهم، روش زندگی خویش را تعیین می كنند، مقوله ای مهم كه موفقیت های كسب شده در آن سبب اعتلای جامعه خواهد شد بنابراین ارتقای سطح این عرصه با برنامه ریزی های كارشناسانه، در مسیر همیاری مسوولان و مردم امكان پذیر خواهد شد كه در نهایت كسب دستاوردهای موفق فرهنگی را برای كشور به ارمغان خواهد آورد و 1395 خورشیدی سالی سرشار از این موفقیت های به دست آمده است كه سرافرازی ایران اسلامی را به دنبال دارد.

دستاوردهای موفق فرهنگی در 1395 خورشیدی سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی به گفت وگو با «همایون امیرزاده» مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازد.

** گسترش رویكردهای فرهنگی در دولت یازدهم
امیرزاده با بیان اینكه در 1395 خورشیدی در زمینه رویكرد فرهنگی رویدادهای خوبی به وقوع پیوست، گفت: در این حوزه اقدام هایی چون توجه به كتاب فروشی ها، تفویض اختیار به تشكل های نشر، شفافیت در فعالیت های فرهنگی، اختصاص 30 درصد از بودجه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به فعالیت های فرهنگی استانی و برپایی 85 نمایشگاه كتاب استانی تا پایان سال گذشته صورت پذیرفت.

همچنین در زمینه عدالت فرهنگی كه منظور از آن تخصیص منصفانه منابع در یك جامعه است، دولت كارنامه قابل قبولی دارد در این زمینه وزارت كل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشاركت استان ها در صدور مجوز پروانه نشر و حمایت از مولفان استانی توجه ویژه ای كرد و میزان اعتبار حمایت از این مولفان استانی بیش از 300 درصد افزایش یافت و شعار «ایران تهران نیست» در معاونت فرهنگی این وزارتخانه برای گسترش حمایت از مولفان استانی انتخاب شد.

** موفقیت های توسعه فعالیت های فرهنگی در استان ها
مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر موفقیت های كسب شده در این حوزه و توجه به توسعه فعالیت های فرهنگی استان ها، بیان داشت: در این بخش، تفاهم نامه هایی به منظور اجرای فعالیت های فرهنگی در كل كشور منعقد شد و 30 درصد از اعتبارات معاونت فرهنگی كه به 25 میلیارد تومان می رسد، به استان های كشور اختصاص یافت و توزیع مناسب فعالیت های فرهنگی علاوه بر تهران در شهرستان های مختلف صورت پذیرفت كه در نهایت سبب برگزاری 121 جشنواره و فعالیت فرهنگی شد كه از آن میان می توان جشنواره های مرتبط با حوزه كتاب و كتابخوانی، شعر منطقه، ادبیات و ... را نام برد.

**توجه به مفاخر فرهنگی و اهمیت فرهنگ كتاب خوانی
وی تكریم نخبگان فرهنگی را از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دانست و بیان كرد: حمایت از برگزاری 60 مراسم مربوط به مفاخر در سراسر كشور از جمله اقدام های این معاونت است. همچنین توجه به كتاب فروشی ها در زمره عملكرد وزارت ارشاد محسوب می شود كه از آن میان می توان به طرح های حمایتی «كتاب فروشی به وسعت ایران»، «عیدانه كتاب»، «تابستانه كتاب» و «پاییزه كتاب» اشاره كرد. در این چهار طرح اجرا، 70 میلیارد ریال یارانه از طرف معاونت فرهنگی به بیش از 500 كتاب فروشی شركت كننده در این موضوع، اختصاص یافت.

همچنین در حوزه كتاب فعالیت هایی در ارتباط با ترویج فرهنگ كتاب خوانی صورت پذیرفت كه می توان به راه اندازی و ساماندهی 2 هزار و 400 باشگاه كتاب خوانی با 23 هزار عضو كودك و نوجوان، شناسایی و قدردانی از 400 گروه مروج كتاب و كتاب خوانی، راه اندازی طرح انتخاب و معرفی پایتخت كتاب ایران به منظور ترویج كتاب و كتابخوانی در سطح استان ها حتی روستاهای كشور و معرفی روستاهای دوستدار كتاب اشاره كرد. 600 نشست نیز در سرای اهل قلم از ابتدای آغاز به كار دولت یازدهم برگزار شد.

** تقویت ابعاد دیپلماسی فرهنگی
امیرزاده با اشاره به فعالیت های گسترده در حوزه دیپلماسی فرهنگی، یادآور شد: در این مدت فعالیت هایی در حوزه نمایشگاه های بین المللی خارج از كشور صورت پذیرفت و از 2 سال پیش موضوع به تقویت ابعاد دیپلماسی فرهنگی با حضور فعال در نمایشگاه های خارجی، توجه شد. همچنین معاونت فرهنگی در 40 نمایشگاه كتاب خارجی به ویژه در نمایشگاه های بین المللی كتاب مسكو و بلگراد به منظور معرفی بیش از پیش ظرفیت های فرهنگی كشور به عنوان مهمان ویژه حضور یافت. از دیگر اقدام های انجام شده در زمینه توسعه دیپلماسی فرهنگی می توان رایزنی با كشورهای مختلف درباره تبادلات فرهنگی و رسیدگی به امور فرهنگی ادیان توحیدی را نام برد.

** معرفی فرهنگ اقوام و اقلیت های ایران
مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه در زمینه اقوام و اقلیت ها فعالیت های گسترده ای صورت پذیرفته، گفت: در این زمینه از ابتدای 1395 خورشیدی جشنواره اقوام ایرانی در نمایشگاه كتاب تهران برگزار شد كه 10 گروه از منطقه های قومیتی كشور با ارایه ظرفیت های فرهنگی خود توانستند فرصت معرفی آداب و رسوم خویش را داشته باشند و علاوه بر آن دبیرخانه فعالیت های كمیته راهبردی اقوام ایرانی نیز راه اندازی شد.

** واگذاری فعالیت به بخش خصوصی
مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه در حوزه واگذاری فعالیت های فرهنگی به بخش خصوصی؛ معاونت فرهنگی پیشگام بوده است، بیان داشت: این واگذاری در 2 سطح مشاركت بخش خصوصی در سیاستگذاری ها و سپردن امور به تشكل ها نمود پیدا كرد. معاونت فرهنگی با درك درست ضرورت اجرایی شدن اصل مهم و مترقی 44 قانون اساسی در ارتباط با خصوصی سازی، مهم ترین فعالیت در حوزه فرهنگی كشور یعنی امور اجرایی نمایشگاه كتاب تهران را به تشكل های نشر سپرد.

** فعالیت های تاسیسی معاونت فرهنگی
وی در این زمینه تصریح كرد: فعالیت های تاسیسی به فعالیت هایی گفته می شود كه در حوزه مجازی روی می دهد. این فعالیت ها با درك درست تغییرهای تكنولوژیكی در حوزه كتاب و كتابخوانی، فعالیت های مرتبط با فضاهای مجازی به وسیله خانه كتاب، شناسایی و حمایت از برخی از سایت هایی كه در حوزه كتاب و كتابخوانی فعال بودند، صورت پذیرفت. در این زمینه جشنواره كتاب های مجازی نیز برگزار شد و در هفته كتاب هم از سایت های معتبر و فعال قدردانی به عمل آمد. در همین حوزه به منظور ساماندهی به نشر الكترونیك و صیانت از اندیشه های آثار مكتوب، تفاهم نامه كاری مناسبی با اتحادیه كتابفروشان تهران به منظور حفاظت از تولیدهای قانونی حوزه نشر به امضا رسید كه یك بخش از این تفاهم نامه ناظر بر رویارویی با تكثیر و ارایه آثار غیرمجاز است. همچنین می توان در این زمینه به برگزاری جشنواره های «جایزه طراحی كتاب ایران، كتاب مجازی، كتاب و رسانه» و همچنین راه اندازی جایزه كالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی- اسلامی اشاره كرد.

** تحول در جشنواره ها؛ رویكردی مناسب در حوزه فرهنگ
امیرزاده با بیان اینكه در حوزه جشنواره ها شاهد رویكردی مبتنی بر ایجاد فرصت های جدیدتر برای فعالان این حوزه هستیم، یادآور شد: اصلاح در برگزاری برخی از جشنواره ها و راه اندازی بخش منطقه ای جایزه جهانی از دیگر فرصت های نوین به وجود آمده در این حوزه بود. جایزه جهانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان معتبرترین جایزه در حوزه پاسداشت محققان، ایران شناسان و اسلام شناسان از نخستین دوره برگزاری جشنواره منطقه ای در روسیه است كه یكی از اقدام های مهم در 1395 خورشیدی به شمار می رود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار:فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**2002**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها- پژوهشكده ها- دانشكده ها- مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@
۰ نفر