۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82486781
T T
۰ نفر

اهمیت صنعت حلال در معادله اقتصادی كشورهای جهان

۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82486781
اهمیت صنعت حلال در معادله اقتصادی كشورهای جهان

كوالالامپور - ایرنا - چهاردهمین دوره نمایشگاه بین المللی حلال مالزی امروز یكشنبه در حالی با حضور كم فروغ و كم رنگ شركت های تولیدی ایرانی به نسبت دوره های گذشته در كوالالامپور پایان می یابد كه صنعت حلال در معادلات اقتصادی كشورهای جهان هرروز از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

به گزارش ایرنا، با افزایش رشد صنعت گردشگری و پدیده جهانی شدن، افزایش جمعیت مسلمانان جهان و گسترش فرهنگ و مولفه های موثر بر زندگی (كوتاه مدت یا بلند مدت) راحت تر اقشار مختلف از جمله مسلمانان در نقاط گوناگون جهان، دسترسی راحت تر به محصولات حلال نیز با اهمیت تر جلوه می كند.
استفاده جمعیت گسترده مسلمانان جهان از اصول اسلامی خود برای استفاده از محصولات حلال ، كشورهای مختلف جهان را بر آن داشته است به منظور رفع نیاز مسلمانان دست به اقدام تولید و توزیع محصولات حلال بزنند كه نیاز آنها را برآورده سازد.
مالزی كه بیش از 60 درصد از جمعیت آن را مسلمانان تشكیل می دهند از جمله كشورهایی است كه به دلیل تركیب جمعیتی و فعالیت سازماندهی شده خود تاكنون توانسته از مزایای بازار حلال جهان منتفع شد.
اما گستردگی این بازار و رشد فزاینده آن حتی كشورهای غیر اسلامی، از قبیل تایلند، ژاپن، ویتنام، كره جنوبی و ... را بر آن داشته است با ورود به این بازار از مزایای آن جهت توسعه اقتصادی خود بهره گیری كنند.
نگاهی به جمعیت مسلمانان جهان كه حدود یك چهارم جمعیت جهان را تشكیل می دهند و پیش بینی می شود این رقم در دهه های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد، نشان می دهد حتی شركت های تولید مواد غذایی خارجی با روی آوردن به افتتاح شعبه های ارائه دهنده غذای حلال از این شرایط استفاده كنند.
افزایش آگاهی از صنعت حلال كه مورد توجه غیر مسلمان نیز قرار گرفته است باعث شده علاوه بر مسلمانان، غیرمسلمانان نیز به دلیل مسائل مرتبط با سلامت به این قبیل محصولات روی بیاورند.
به عنوان مثال برخی گزارش ها نشان می دهد حدود 15 درصد از كل گوشت فروخته شده در انگلستان (سه میلیارد و 250 میلیون دلار) مربوط به گوشت های حلال بوده است كه در مقایسه با جمعیت پنج درصدی مسلمانان انگلستان رقم بسیار بالاتری است.
از اینرو می توان دریافت كه صنعت حلال كه علاوه بر غذا، شامل محصولات مراقبت سلامت، آرایشی و بهداشتی، دارویی، گردشگری و پوشاك نیز می شود در آینده بیش از پیش مورد توجه جمعیت جهان قرار گیرد.
اما بازار این صنعت در شرایط فعلی از جایگاه مهمی در قاره آسیا برخوردار است. این قاره كه حدود یك میلیارد تن از مسلمانان جهان كه حدود دو سوم از كل جمعیت مسلمانان جهان می شود را در خود جای داده است، از پیشروترین مناطق توسعه صنعت حلال محسوب می شود.
هند، مالزی، پاكستان، اندونزی و چین از جمله كشورهایی هستند كه تاكنون توانسته اند از مزایایی بازار آسیا به خوبی برخوردار شوند.
به عنوان مثال اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین كشور اسلامی در سال 2013 بازار 10 میلیارد دلاری صنعت حلال را پیش بینی و اعلام كرد كه این رقم در سالهای پیش رو سالیانه 7 تا 10 درصد رشد می كند.
ارزش بازار حلال مالزی نیز كه در سال 2013 حدود دو میلیارد دلار پیش بینی شده بود، با رشد قابل توجهی كه داشته قرار است سهم دو درصدی خود در تامین تولید ناخالص داخلی این كشور را تا سال 2020 به حدود 6 درصد افزایش دهد.
از دیگر كشورهای منطقه جنوب شرق آسیا كه پیشرفت های قابل توجهی در صنعت حلال داشته می توان به تایلند اشاره كرد براساس برخی گزارش ها پنجمین تولیدكننده غذای حلال در جهان به شمار می رود و توانسته با بیش از 5 میلیارد دلار حدود 6 درصد از بازار غذای حلال جهان را از آن خود كند.
به رغم این قبیل پیشرفت ها و وجود ظرفیت هایی كه برای توسعه صنعت حلال وجود دارد، اما چالش های اساسی نیز در مسیر دستیابی به موفقیت در این عرصه بر سر راه فعالان این حوزه قرار دارد.
نبود استاندارد حلال جهانی واحد، نوآوری جهت رفع نیازهای نسل جوان مسلمان، زنجیره تولید، حمل و نقل و ذخیره محصولات حلال و نبود نیروی كار انسانی ماهر در این صنعت از این قبیل چالش ها هستند.
با وجود این قبیل چالش ها، كشورهای مختلف با پی بردن به اهمیت صنعت حلال تلاش می كنند كه از مزایایی این بازار سودآور در توسعه اقتصادی خود بهره مند شوند.
گستردگی نمایشگاه بین المللی حلال مالزی كه امسال چهاردهمین دوره آن برگزار می شود و امروز به كار خود پایان می دهد نشان دهنده نگاه عمیق بسیاری از كشورها به این بازار پرسود است.
در این نمایشگاه حدود 550 شركت از 30 كشور محصولات خود را در بخش های مختلف به فعالان تجاری این حوزه عرضه كرده اند، اما تنها 2 شركت ایرانی با محصولات یكنواخت پسته، كشمش، خرما و خشكبار در این نمایشگاه حضور پیدا كردند كه با توجه به اهمیت بازار حلال جهان به نظر می رسد شركت های ایرانی باید توجه بیشتر و دقیقی به این بازار داشته باشند .
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان