۱۸ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 82484611
T T
۰ نفر
شناسايي ايرادهاي غيرقابل تشخيص موجود در فلز با استفاده از ليزر

تهران - ايرنا - محققان دانشگاه بريگام يانگ در آمريكا نوعي ليزر سبزرنگ ساختند كه امكان شناسايي ايرادات غيرقابل تشخيص موجود در ساختار فلز را فراهم مي‌كند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از نيچر، اين فناوري كه SHG نام دارد، در صنايع هواپيماسازي بيشترين كاربرد را دارد. چرا كه در اين صنعت كوچكترين ايراد و نقطه‌ضعفي در ساختار قطعات فلزي هواپيما مي‌تواند منجر به سقوط آن و بروز خسارات جبران‌ناپذير شود. به همين علت معمولا قطعات ساخته شده را تحت فشارهاي فيزيكي شديد آزمايش مي‌كنند تا طول عمر مفيد آن‌ها را براي به دست آورند. بدين ترتيب صرفنظر از اين كه قطعات هواپيما در اين مدت دچار مشكل شده يا نشده باشند، آن‌ها را تعويض مي‌كنند.
اما فناوري SHG علاوه بر آزمايش دقيق و غيرمخرب قطعات، امكان استفاده بهينه از آن‌ها را فراهم مي‌كند. در اين فناوري نحوه بازتابش طول موج‌هاي مختلف نور از سطح يك ماده، امكان تحليل ساختار و شناسايي نقاط ضعف آن را فراهم مي‌كند. اين فناوري امكان تشخيص شكاف‌ها يا ساير نواقص حاصل از فشار، مواد شيميايي، گرما، تشعشعات و ساير عوامل را بدون نياز به تخريب يا بريدن قطعات، در اختيار متخصصان مي‌گذارد.
اين فناوري امكان شناسايي و تفكيك قطعات معيوب و غيرقابل تعمير و قطعات كارآمد و سالم را به سادگي در اختيار مي‌گذارد و از طريق تعيين زمان مناسب براي جايگزيني قطعات، موجب صرفه‌جويي زيادي در هزينه‌هاي سنگين نگهداري هواپيماها مي‌شود.
محققان در حال حاضر در تلاشند تا قابليت حمل اين فناوري را به‌گونه‌اي افزايش دهند كه با حركت دادن يك فيبر نوري روي قطعات موردنظر، حتي در محل نصب آن‌ها نيز بتوانند وضعيت سلامت قطعه را بررسي كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در پانصدو بيست و سومين اجلاس ملي و نمايشگاه انجمن شيمي آمريكا ارائه شد.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار:گلشن
۰ نفر