۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 82483725
T T
۰ نفر
پيش‌بيني سه روند اصلي براي توسعه فناوري‌ نانو در بخش هوافضا

تهران- ايرنا- پيش‌بيني ‌شده است تا سال 2021 سه روند در حوزه فناوري‌ نانو در بخش هوافضا شكل گيرد كه ظهور هواپيماهاي بي‌نياز از سوخت، استفاده از فناوري‌ نانو در سامانه‌هاي نبرد دريايي و توسعه نانوپوشش‌ها براي رادارگريز كردن هواپيما، تغييرات بنيادين اين حوزه را رقم خواهد زد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، مؤسسه تكناويو (Technavio) اخيرا گزارشي درباره بازار جهاني فناوري‌ نانو در هوافضا بين سال‌هاي 2017 تا 2021 منتشر كرده است.
اين گزارش كه به بررسي روندهاي مهمي كه طي اين بازه زماني انتظار مي‌رود، پرداخته است، پيش‌بيني مي‌كند كه بازار اين حوزه با رشد 6 درصدي تا سال 2021 به رقم 5.95 ميليارد دلار برسد.
به نظر مي‌رسد كه استفاده از نانومواد در قطعات هواپيما موجب بهبود خواص مكانيكي و ساختاري آنها و در نتيجه بهبود عملكرد هواپيماها شود و همچنين ميكرو و نانوحسگرها در هواپيماها به كار گرفته خواهد شد.
اين گزارش سه روند نوپديد را در بازار فناوري‌ نانو در بخش هوافضا و دفاعي ارائه مي‌كند:
1- ظهور هواپيماهايي كه مصرف سوخت آنها صفر است
2- استفاده از فناوري‌ نانو در سامانه‌هاي نبرد دريايي
3- پيشرفت در نانوپوشش‌هاي مورد استفاده در بدنه هواپيما
هواپيماهاي آينده به دليل استفاده از پنل‌هاي فتوولتائيك مصرف سوخت صفر دارند، به طوري كه انرژي مورد نياز خود را از نور خورشيد مي‌گيرند.
Solar Impulse2 يك نمونه اوليه از هواپيماي خورشيدي است كه در بدنه آن از نانوالياف كربني استفاده شده تا وزن كاهش و استحكام افزايش يابد.
در حال حاضر توجه زيادي از سوي بخش‌هاي تجاري و غيرنظامي براي استفاده از هواپيما هاي بي‌نياز از سوخت جلب شده است و بخش كشاورزي، نقشه‌برداري سه بعدي و تصويربرداري هوايي از جمله مشتريان اين فناوري هستند.
نانوحسگرها قادر به بهبود كيفيت و عملكرد سامانه‌هاي زيردريايي هستند و با استفاده از آنها امكان شناسايي اهداف مختلف در كف اقيانوس وجود دارد.
همچنين پيش‌بيني مي‌شود كه نانومواد نقش بسيار مهمي در ساخت سامانه‌هاي نبرد دريايي طي دو دهه آينده داشته باشد.
استفاده از نانوپوشش‌ها در هواپيماها، كشتي‌ها و ماهواره‌ها مي‌تواند آنها را رادارگريز كند.
از آنجاكه نانوپوشش‌هاي حاوي آهن گزينه مناسبي براي جاذب امواج رادار است، پيش‌بيني مي‌شود كشور هند با همكاري روسيه اقدام به توسعه نسل پنجم از هواپيماهاي رادارگريز كند.
علمي**1055**1027**دريافت كننده: زينب كارگر**انتشار: جواد دهقاني
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر