۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹
کد خبر: 82475925
T T
۰ نفر
سراب ها و چشمه هاي شهرستان شازند جاذبه اي بكر و ديدني براي گردشگران

اراك - ايرنا - شهرستان شازند با چشمه ها و سراب هاي متعدد و چشم اندازهاي طبيعي و منحصر به فرد فرصتي براي طبيعت گردي و بهره مندي مسافران نوروزي از ظرفيت هاي گردشگري اين خطه است.

به گزارش ايرنا، شهرستان شازند با استان‌هاي همدان و لرستان هم مرز است و داراي آب و هواي كوهستاني است كه در فصل بهار به سرمستي طبيعت و پرآبي چشمه ها و سراب ها شهرت دارد و گردشگران نوروزي را به خود فرا مي خواند.
سراب عباس آباد و چشمه عمارت از مهمترين جلوه هاي طبيعت گردي اين منطقه هستند كه در حال حاضر با امكانات تفريحي و گرشگري در اطراف آن پذيراي مسافران زيادي هستند.
چشمه روستاي عمارت، در جنوب شرقي دشت شازند در دامنه كوه برآفتاب و كوه رازان در داخل روستاي عمارت واقع شده است كه راه دسترسي به آن از روستاي قدمگاه است و در 22 كيلومتري شازند واقع شده است.
ميزان آبدهي اين چشمه در سال هاي مختلف با توجه به حجم بارندگي متغير است اما به طور متوسط ميزان آبدهي آن نزديك به 800 ليتر در ثانيه برآورد شده است.
چشمه عمنارت شازند از سرچشمه هاي رودخانه شراء است كه خود شاخه اصلي رودخانه قره چاي به حساب مي آيد و در اطراف آن كوه هايي از جنس آهك اربيتولن دار قرار گرفته كه برف گيراست و چشمه عمارت در پاي اين كوه ها به صورت درياچه اي هويدا گشته است و به طرف شمال جريان دارد.
اين چشمه در كنار روستاي عمارت واقع شده و مسجد باب الحوائج روستاي عمارت بر روي يكي از چشمه هاي اين درياچه ساخته شده و وجود چشمه در صحن مسجد زيبايي و جلوه خاصي به سرچشمه عمارت داده است.
سرچشمه عباس آباد نيز در شرق شهر شازند در دامنه شمالي رشته كوه راسوند و در جنوب دشت شازند واقع شده است كه ميزان آبدهي آن به طور متوسط حدود 250تا 300 ليتر در ثانيه است.
ارتفاع اين چشمه از سطح دريا 1900متر است و از آب آن روستاهاي عباس آباد، اكبرآباد و قسمتي از شازند براي كشاورزي و آشاميدن بهره مند مي كند.
چشمه عباس آباد با توجه به نزديكي به شهر شازند مكان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت اهالي اين شهر و همچنين كساني است كه به اين شهر و استان مركزي سفر مي كنند.
چشمه بلاغ حك نيز در هفت كيلومتري شمال غرب شازند در دامنه جنوبي كوه راسبند در كنار كوه بلاغ واقع شده است.
چشمه بلاغ حك از مكان هاي اسطوره اي ايران است و داستان كيخسرو و غار كيخسرو را به اين چشمه ربط داده اند و نقل مي شود كه كيخسرو قبل از اينكه به غار پناه ببرد خود را در اين چشمه شستشو داده و سپس به غار پناه برده است.
چشمه اسكان در فاصله 19 كيلومتري شمال غرب شهر شازند در دامنه كوه لجور نيز در نزديكي روستاي اسكان واقع شده است.
اين چشمه با فاصله كمي در سمت شمال جاده اراك - بروجرد بين كوه لجور و رودخانه شراء قرار دارد و طبيعت چشم نوازي در اطراف آن وجود دارد.
چشمه اسكان در پاي كوه زيباي لجور و در كنار رودخانه سرسبز و پر آب شراءيكي از مكان هاي گردشگري است كه آخر هفته مردم استان مركزي و استان لرستان در فصول بهار و پايان تابستان از زيبايي آن بهره مي برند.
چشمه عنبرته نيز در جنوب شرق دشت شازند در دامنه شمالي كوه چال خاتون و در كنار روستاي عنبرته واقع شده است كه فاصله كمي را با چشمه بزرگ عمارت دارد و دسترسي به آن طريق جاده اي كه از قدمگاه به طرف بازنه و از بازنه و عنبرته است.
از آب اين چشمه اهالي عنبرته براي كشاورزي و آشاميدن استفاده مي كنند و اين چشمه نيز در ميان مزارع و مراتع زيبا و سرسبزي واقع شده است.
در گردنه قاقان نشهرستان شازند نيز منطقه مصفايي است كه به تكه اي از بهشت شهرت دارد و چندين چشمه پرآب در آنجا روان است كه مهمترين آن چشمه قاقان است و در ارتفاع 2 هزار و 150 متري از سطح دريا قرار گرفته است.
چشمه پنجه علي در شمال غرب شازند و در مسير جاده اصلي اراك – بروجرد واقع شده است كه در دامنه كوه پنجه علي و نزديكي كوه قازك قرار دارد.
اين چشمه از مكان هاي زيبا و ديدني شهرستان شازند و استان مركزي به شمار مي رود و دسترسي به اين چشمه از راه اصلي اراك – بروجرد امكان پذير است.
در كنار اين چشمه بنايي زيبا و در مظهر آن استخري زيبا ساخته شده است و اين منبع آبي بر خلاف ساير چشمه هاي پر آب شهرستان شازند عمومي نيست و براي بازديد از آن اخذ مجوز از آموزش و پرورش شهرستان شازند نياز است.
چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غربي رشته كوه راسوند قرار دارد كه دسترسي به آن از طريق جاده شازند – نور آباد امكان پذير است.
چشمه دو خواهران در بالاي روستاي دو خواهران قرار دارد و براي عامه مردم و اهالي روستايي دو خواهران، اين چشمه جنبه تقديس و زيارتي دارد.
در مسير اين چشمه تا روستاي دو خواهران درختان كهنسالي چون گردو، صنوبر و بيد مجنون وجود دارد كه منظره زيبايي به اين چشمه داده است.
در اين چشمه 2 تونل به صورت غار وجود دارد كه از يك تونل آب چشمه بيرون مي زند و ارتفاع آن نزديك به 2 متر و عمق آن حدود هشت متر است.
در بالاي اين تونل، تونل ديگري وجود دارد كه بيش از 10 متر عمق دارد و اين 2 تونل معروف به غار دو خواهران است كه طبق اعتقاد اهالي روستاي دو خواهران، دو خواهران از نوادگان امام علي (ع) در داخل اين غار غايب و مخفي شده اند.
علاوه بر چشمه سارها و سراب ها، منطقه شكار ممنوع چال خاتون شازند به عنوان يك زيستگاه طبيعي با 13هزار و 897 هكتار وسعت و اكوسيستم كوهستاني، تپه ماهوري و دشتي از چشم اندازهاي زيباي طبيعي استان مركزي را به خود اختصاص داده و از نظر ظرفيت هاي تنوع زيستي گياهي و جانوري غناي زيادي دارد.
منطقه چال خاتون شازند نيز با بهره مندي از منابع آبي دايمي و فصلي، تركيبي از مراتع سرسبز و نواحي صخره اي و دشت، براي زيست حيات وحش بسيار مساعد بوده و مجموعه اي از انواع گونه هاي گياهي و جانوري را در خود دارد.
اين منطقه از نظر جغرافياي گياهي به ناحيه ايراني - توراني تعلق دارد و طيف متنوعي از گياهان علفي، بوته اي و درختچه اي را در خود دارد.
منطقه چال خاتون شازند تا سال گذشته يكي از شكارگاه هاي آزاد استان مركزي بود كه با توجه به ظرفيت هاي بالقوه طبيعي متعدد و تنوع زيستي با ارزش، به عنوان منطقه شكار ممنوع در حمايت محيط زيست كشور قرار گرفته است.
يكي از بلندترين قله هاي رشته كوه چال خاتون كه در راستا و امتداد رشته كوه راسوند قرار گرفته، قله سخت سياه با ارتفاعي قريب به سه هزار متر است كه با توجه به تركيب ساختاري جنس كوه دراين منطقه نيز چاه هاي متعدد طبيعي(غارهاي عمودي) وجود دارند كه در حال حاضر در دست شناسائي هستند.
وجود گونه هاي كمياب و انحصاري در زيستگاه طبيعي چال خاتون از ويژگي هاي منحصر به فرد اين منطقه است و پوشش اين منطقه از نوع استپ كوهستاني با تراكم گون ها، گرامينه ها و گونه هاي دارويي است.
اين زيستگاه طبيعي در حوزه گونه هاي حيات وحش نيز بسيار غني است كه از جمله آن مي توان به پازن، قوچ، گراز، گرگ، شغال، روباه، خرگوش و موش صحرايي اشاره كرد و در اين زيستگاه طبيعي همچنين انواع پرندگان از جمله عقاب طلايي، سار، جغد، كبك و باقرقره زندگي مي كنند.
استان مركزي 12 شهرستان و يك ميليون و 414 هزار نفر جمعيت دارد.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفي مجللي***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها