۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82473590
T T
۰ نفر

ساخت سيستم گرمايش فضايي با استفاده از خاك

۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82473590
ساخت سيستم گرمايش فضايي با استفاده از خاك

تهران- ايرنا- آژانس فضايي اروپا در حال توسعه يك سيستم گرمايشي جديد با استفاده از خاك است كه امكان گرم كردن تجهيزات و فضانوردان را در طول شب در سطح ماه فراهم مي‌كند.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، در حال حاضر فضانوردان از سيستم‌هاي گرمايش الكتريكي يا هسته‌اي استفاده مي‌كنند، اما آژانس فضايي اروپا به دنبال راهكاري است كه سطح ماه را به يك منبع گرمايي تجديدپذير و ارزان قيمت تبديل كند.
از آنجا كه سطح ماه يك بيابان بدون اتمسفر است كه در معرض تابش مستقيم نور خورشيد و خلاء قرار دارد، تغييرات شديد دما در اين قمر وجود دارد؛طول شب‌ها در سطح ماه معادل 14 روز در زمين است و دماي سطح اين قمر در شب به 170- درجه سانتيگراد مي‌رسد و بدون استفاده از سيستم‌هاي گرمايشي خاص براي گرم كردن تجهيزات الكترونيكي و ساير اجزاي كاوشگرها، آزمايشگاه‌ها، فضاپيما و محل استقرار فضانوردان، همه چيز به سرعت يخ مي زند و قابليت استفاده خود را از دست مي‌دهد.
دماي سطح ماه در طول روز به بيش از 100 درجه سانتيگراد مي‌رسد؛ بنابراين اگر پرتوهاي خورشيد به صورت متمركز روي بخشي از خاك بتابد، مي‌تواند دماي خاك را تا حدي بالا ببرد كه در طول شب به عنوان يك منبع گرمايي عمل كند و دماي محيط را افزايش دهد.
آژانس فضايي اروپا با استفاده از اين ويژگي دو سيستم گرمايشي طراحي كرده است؛ يكي از اين سيستم ها براي فضاپيماهاي كوچك و كاوشگرها كاربرد دارد و با استفاده از بازتابنده ها، نقاطي از سطح خاك ماه را گرم مي‌كند تا در طول شب گرماي لازم براي كاركرد تجهيزات فراهم شود.
در سيستم دوم از چندين ابزار بازتابنده به همراه لوله‌هاي حرارتي براي ذخيره انرژي خورشيدي استفاده مي شود تا در طول روز با استفاده از اين انرژي، تجهيزات ماموريت فضايي راه‌اندازي شوند و در طول شب گرماي مورد نياز سازه‌هاي بزرگ مانند سكونت‌گاه فضانوردان تامين شود.
علمي (6)**9259**1834
مترجم: سپيده علي كاشاني ** انتشار: ناهيد شفيعي
۰ نفر