۵ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۰
کد خبر: 82472935
T T
۰ نفر
سخنگوی نمایشگاه كتاب: تولید ملی در سایه احترام به سرمایه ایرانی شكل می گیرد

تهران - ایرنا - سخنگوی شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران گفت: تا زمانی كه احترام به كار و سرمایه ایرانی مورد توجه قرار نگیرد، تولید ملی شكل نخواهد گرفت.

همایون امیرزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار كرد: سطح، تركیب، چگونگی و چرایی مصرف، چهار مولفه است كه باید در زمینه مصرف كالای داخلی مورد توجه قرار گیرد، تا بتوانیم درك درست و واقعی از مصرف كالای ایرانی را در جامعه ترویج دهیم.
وی افزود: اگر به این چهار مولفه به خوبی توجه نشود، در فرهنگسازی مصرف كالای داخلی راه به جایی نخواهیم برد، هرچند در شرایط كنونی بیشتر مصرف كنندگان ایرانی، دغدغه خرید كالای ایرانی را ندارند.
مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تا زمانیكه این دغدغه وجود نداشته باشد، مصرف كالای غیر ایرانی گریبان ما را خواهد گرفت.

** توجه به بیانات مقام معظم رهبری راهگشاست
امیرزاده گفت: مرور بیانات و تاكیدات مقام معظم رهبری درباره مصرف كالای ایرانی می تواند مسیر خوبی را در این حوزه پیش روی ما قرار دهد، ایشان بسیار درباره هویت ملی، مصرف تولیدات داخلی و حمایت از آن سخن گفته اند، بعبارتی پس از توجه به مقوله كتاب، به موضوع مصرف كالای داخلی توسط معظم له اشاره شده است.
وی با بیان اینكه عدم استفاده از كالای داخلی دغدغه ای است كه مقام معظم رهبری بارها آن را بیان كرده اند، بر جا انداختن فرهنگ مصرف اجناس ایرانی در ذهن مردم تاكید كرد.
سخنگوی شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران افزود: توجه به فرهنگ تزریق شده برای مصرف كالای خارجی، آثار سوء مصرف نكردن تولیدات داخلی و ضرورت فرهنگ سازی در این باره از جمله این دغدغه هاست.
به گفته وی، درباره اهمیت و فواید كالای فرهنگی هم شاهد تبیین موارد كلی توسط ایشان هستیم.
امیرزاده گفت: از جمله مهمترین فواید مصرف كالای داخلی، كاهش تورم، رفع بیكاری، رفع مشكل معیشتی، افزایش ثروت ملی، جلوگیری از نفوذ قدرت های جهانی، استحكام اقتصاد داخلی و قطع امید دشمن است.

** تولید ملی در سایه احترام به كار و سرمایه ملی
امیرزاده اضافه كرد: از جمله راهكارهایی كه می تواند ما را در این مسیر كمك كند، حمایت از كارگر ایرانی به وسیله خرید كالای داخلی، ممنوعیت استفاده از كالای خارجی توسط دستگاه های دولتی، تولید كالای مرغوب ایرانی، جلوگیری از ورود كالای خارجی ،مبارزه بی امان با قاچاق كالا، امحای كالای قاچاق، ابتكار و نوع آوری در تولید كالای داخلی است.
وی تصریح كرد: تا زمانی كه احترام به كار و سرمایه ایرانی مورد توجه قرار نگیرد، تولید ملی شكل نمی گیرد و به تبع آن استقلال اقتصادی و سیاسی محقق نمی شود.
مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه مصرف در مرحله اول یك پدیده صرف اقتصادی به نظر می رسد اما پیامدهای چندگانه دارد، گفت: میل به مصرف كالای خارجی ناشی از تاثیرات عمیق ساختار فرهنگی است كه در این زمینه باید بیشتر تلاش كرد.
وی افزود: در رتبه بندی كشورهایی كه در حوزه های مختلف دارای ملی گرایی مصرف هستند، ایران جزو 25 كشور اول نیست، كره جنوبی، اندونزی و بنگلادش در رتبه اول تا سوم، بلغارستان رتبه 25 و ایران در رتبه های بعدی قرار دارند.
امیرزاده با بیان اینكه این آمار نگران كننده نشان می دهد، جامعه ایران به شدت نیاز به تولیدات ملی دارد، بر تربیت نسلی كه خود را ملزم به مصرف كالای داخلی كند، تاكید كرد.
به گفته وی، تغییر الگوهای مصرف با استفاده از ابزار رسانه از ضرورت های این روزهاست.

** مبارزه جدی با احساس خود كم بینی
امیرزاده گفت: آموزش خانواده ها برای مصرف كالای داخلی به عنوان یك راهبرد اساسی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا جامعه ایرانی امروز نیازمند است با احساس خود كم بینی نسبت به كالای ایرانی مبارزه جدی كند.
وی افزود: این ذهنیت كه كالای خارجی بهتر است، سمی مهلك به شمار می رود و تا زمانی كه این دیدگاه بر اندیشه مصرف كننده ایرانی چیرگی داشته باشد، امكان بهبود شرایط كم است بنابراین باید با ترویج فرهنگ كار، تولید، ابتكار، تقویت حس ملی گرایانه در حوزه مصرف كالاهای داخلی، این حوزه را مدیریت كنیم.
رییس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه سی ام كتاب تهران ادامه داد: اقدامات اقتصادی در این زمینه كمتر از فرهنگسازی نیست، در صورتی كه كالای داخلی مطابق با استانداردهای بین المللی با كیفیت و ارزان تولید شود، با یك فرهنگ سازی هوشمندانه می توان این كالاها را میهمان خانه همه ایرانی ها كرد در غیر این صورت نمی توان حق انتخاب كیفیت بهتر را از مصرف كننده سلب كرد.
وی با بیان اینكه حمایت از تولید كنندگان داخلی به عنوان یك محور اقتصادی همواره باید مورد توجه باشد، افزود: ‌قاچاق امروز در حال بلعیدن سهم عمده ای از نیروی كار و اشتغال جامعه ایرانی است از این رو مبارزه با ان نباید یك امر ویترینی، فصلی و احساسی باشد.
امیرزاده اضافه كرد:‌ باید تا زمانی كه مقام معظم رهبری در این زمینه حساسیت نشان می دهند، مبارزه كنیم و این مبارزه تداوم داشته باشد.
به گفته وی، طراحی یك نظام اقتصادی مبتنی بر مقررات اسلامی، اصلاح قوانین كار ، مالیات، تامین اجتماعی و ایجاد فضای رقابتی در سطح ملی از دیگر كاركردهای اقتصادی این مقوله است.

** كالای ایرانی خدمات پس از فروش داشته باشد
امیرزاده خاطر نشان كرد: اگر كالای ایرانی فاقد خدمات پس از فروش باشد و امنیت خریدار برای تولید ملی تامین نشود، انتظار این كه به خرید كالای ایرانی روی آوریم، انتظاری شعارگونه است.
وی اضافه كرد: در حوزه قوانین و مقررات نیز برای توجه به مصرف كالای ایرانی نیازمند بازنگری جدی هستیم.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همسو با تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه، كمپین خبری خرید كالای با كیفیت داخلی را با هدف افزایش توانمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود، از اواخر سال گذشته(1395) كلید زد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر