۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82472311
T T
۰ نفر
شورای امنیت خواستار برقراری آتش بس فوری در سودان جنوبی شد

تهران - ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای خواستار برقراری آتش بس فوری میان طرف های درگیر در سودان جنوبی شد.

به گزارش روز جمعه شبكه خبری اسكای نیوز، شورای امنیت در بیانیه خود ضمن محكوم كردن تداوم جنگ در جنوبی تاكید كرد: راه حل نظامی پایان دهنده بحران در این كشور آفریقایی نخواهد بود .
شورای امنیت در این بیانیه از طرف های درگیر خواست با اتخاذ اقدامات لازم ضمن حفاظت از تاسیسات بین المللی و خارجی در سودان جنوبی، مراقب جان كاركنان آنها نیز باشند.
چندی پیش سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه اعلام كرد كه دولت سودان جنوبی مسئول اصلی گرسنگی در این كشور است.
كمیته ناظران سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام كرد كه 97 درصد از درآمد سودان جنوبی از صادرات نفت است، اما این كشور نیمی از بودجه خود را به مسائل امنیتی و نظامی اختصاص داده است.
مجموعه درآمدهای سودان جنوبی از قراردادهای نفتی در فاصله ماه های مارس تا پایان اكتبر 2016، دویست و 43 میلیون دلار بوده است.
كمیته ناظران سازمان ملل متحد افزود: با وجود این كه سودان جنوبی با حجم فزاینده ای از بحران های سیاسی؛ انسانی و اقتصادی روبه رو می باشد اما شواهد حاكی از آن است كه دولت به خرید اسلحه برای ارتش، دستگاه های امنیتی و دیگر گروه های نظامی و مسلح این كشور ادامه می دهد.
این در حالی است كه سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام كرده بود كه حدود نیمی از جمعیت جدیدترین كشور جهان با كمبود شدید غذا مواجه بوده و گرسنگی مهم ترین تهدید برای سودان جنوبی است.
مهم ترین دلیل شیوع گرسنگی در سودان جنوبی، عملیات نظامی ارتش این كشور در استان الوحده واقع در جنوب این كشور است كه باعث شده تا ورود كمك های بشر دوستانه به سودان جنوبی متوقف شود.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، یك چهارم جمعیت سودان جنوبی از سال 2013 از منازل خود كوچ كرده اند.
سودان جنوبی از سال 2013 شاهد جنگ داخلی است.
جنگ داخلی این كشور پس از بركناری «ریك مشار» معاون سلواكر رئیس جمهوری سودان جنوبی آغاز شد.
خاورم** 1453**1144
مترجم: آمنه دهقان*انتشار دهنده: علیرضا جباری

سرخط اخبار جهان