۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82462612
T T
۰ نفر
چابهار درحال تبدیل به قدرت جدید تجارت منطقه است

چابهار-ایرنا- مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: چابهار با تكمیل زیرساخت ها ازجمله طرح های دردست اجرا شامل توسعه بندر شهید بهشتی، اتصال راه آهن، گازرسانی، جاده های ترانزیتی و فرودگاه بین المللی به یكی از قدرت های مهم تجارت و اقتصاد منطقه تبدیل می شود.

بهروز آقایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی بهترین موقعیت را برای جابه جایی كالا و پهلوگیری بزرگترین كشتی های جهان دارد كه دیگر بنادر كشور از نظر كاهش هزینه های واردات و صادرات نمی توانند با آن رقابت كنند.
وی افزود: بندر چابهار از لحاظ ارزش افزوده، تخفیف ها، عوارض و انبارداری قابلیت های زیادی دارد كه برای هر سرمایه گذاری سودآور است.
وی تخفیف 30 درصدی در كلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر كشتی های كانتینری، تخفیف 75 درصدی در انبارداری كانتینرهای وارداتی و تخفیف 85 درصدی در انبارداری كانتینرهای صادراتی، ارایه تخفیف پلكانی در thc (نرخ تخلیه و بارگیری) كانتینری وارده بر خطوط كشتیرانی و تخفیف 30 درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر كالاهای غیر كانتینری نسبت به سایر بنادر كشور را از جمله مزایای بندر چابهار عنوان كرد.
وی با بیان اینكه جمعیت پسكرانه ای كشورهای مشترك المنافع (CIS)، آسیای میانه و افغانستان كه همجوار بندر چابهار هستند بیش از 400 میلیون نفر است، افزود: چابهار بهترین نقطه اتصال به آب های اقیانوسی برای كشورهای محصور در خشكی است.
وی ادامه داد: این كشورها برای جابجایی كالا نیاز به ایران و بندر چابهار دارند تا با ارزان ترین قیمت كالاها را به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند.
وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سال 1387 آغاز شده است و تاكنون یك میلیارد دلار برای فاز نخست آن سرمایه گذاری شده است.
وی ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی یكی از بزرگترین پروژه های كشور است كه تاكنون 15 میلیون مترمكعب لایروبی، 30 كیلومتر موج شكن و 300 هكتار حوضچه انجام شده است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان كرد: ایمن ترین، عمیق ترین و بهترین حوضچه كشور در بندر چابهار ایجاد شده است.
آقایی ادامه داد: همچنین هزار و 700 متر اسكله با بهترین كیفیت در بندر چابهار ایجاد شده و این بندر آماده بهره برداری است.
وی بیان كرد: بیش از 35 شركت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند.
وی با تشریح بخشی از برنامه های اداره كل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان در سال 1396 خاطرنشان كرد: در سال آینده تمامی تلاش های ما در خصوص سرمایه گذاری خواهد بود تا این بندر به توسعه و جایگاه واقعی خودش نزدیك شود.
وی گفت: تمام تلاش ما در خصوص ترافیك بار، كالا، ترافیك دریایی و ارتقا ایمنی خواهد بود.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان بیان كرد: نیروهای انسانی فعال در بندر چابهار باید به روز باشند و بتوانند همگام با طرح توسعه بندرچابهار حركت كنند.
آقای افزود: برای موفقیت در كارها باید برنامه داشته باشیم و براساس اهداف و مسیر تعیین شده حركت كنیم.
وی با بیان اینكه یكی از اهداف اصلی رونق گرفتن بندر نوپا و توسعه پیدا كرده چابهار ترافیك بار و كالا است، خاطرنشان كرد: در سفر به كشورهای همجوار نظیر افغانستان و عمان هماهنگی ها و دیدارهایی انجام و نقش موثر چابهار در جابجایی كالا به نقاط مختلف دنیا برای آنان تشریح شد.
وی گفت: راه اندازی خط كشتیرانی چابهار- عمان و آماده سازی ترمینال مسافرت دریایی از اقدامات خوب در بندر چابهار است كه نقش مهمی برای توسعه روابط و رونق منطقه دارد.
وی با بیان اینكه شیك ترین، مجهزترین و بزرگترین ترمینال مسافری بین المللی كشور در بندر شهید كلانتری راه اندازی شده است، خاطرنشان كرد: انتظار می رود در آینده خط كشتیرانی چابهار به پاكستان، كشورهای حاشیه اقیانوس هند، حاشیه خلیج فارس و بنادر داخلی كشور راه اندازی شود.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان افزود: به ازای هر توریستی كه وارد ایران شود برابر با 25 بشكه نفت است و به نوعی اگر كف هزار دلار برای هر نفر در نظر بگیریم می توان گفت هزار دلار ارز وارد كشور شده است.
آقایی گفت: 6 كشور همجوار نیاز جدی به خدمات بندر چابهار دارند و ایران پل ارتباطی بین كشورهای CIS و آفریقا خواهد بود.
وی ادامه داد: ارتباط با كشورهای آسیای میانه از جمله مزیت هایی است كه مطمئنا چابهار در این زمینه نقش بسیار مهمی خواهد داشت.
وی گفت: توجه عمیق به توسعه سواحل مكران از سوی مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد كشوری نوید دهنده توسعه و جهش برای آماده سازی هرچه سریعتر زیرساخت ها است تا بتوان اقتصاد و تجارت این منطقه را متحول كرد.
وی بیان كرد: با همت و نگاه بلند مسئولان به ویژه رهبر معظم انقلاب طرح توسعه بندر شهید بهشتی به خوبی پیش می رود بطوری كه در چند روز گذشته 20 میلیون یورو تجهیزات بندری از كشور آلمان وارد چابهار شده است.
وی ادامه داد: مكانیزه ترین ترمینال مواد معدنی در بندر چابهار در حال راه اندازی است كه می تواند معادن كشور افغانستان را به دنیا صادر كند.
وی گفت: مواد معدنی افغانستان یكی از با كیفیت ترین مواد معدنی دنیا با 64 درصد خلوص است.
وی تصریح كرد: بیش از 2 میلیون تن مواد معدنی افغانستان قابلیت صادرات دارد.
چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید كلانتری است كه تاكنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات كالا داشته اند.
بندرشهید بهشتی دارای 240 هكتار مساحت و محوطه های بارانداز 16 هكتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و بندر شهید كلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه كانتینری است.
بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری هر یك دارای پنج پست اسكله برای پهلوگیری شناورهای تجاری هستند كه سه پست از اسكله شهید بهشتی چند منظوره و یك پست اسكله نفتی و اسكله شهید كلانتری نیز دارای یك پست چند منظوره و سه پست كالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و بندر شهید كلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید كلانتری برای بخش اسكله های اضطراری و ارائه خدمات حمل و نقل دریایی با ظرفیت زیر هزار تن طراحی شده است و در سال های 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسكله و نصب موج شكن ظرفیت این بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج مرحله با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 1387 آغاز شده است و پیمانكار اجرایی این طرح كه برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیاء است.
مقرر شده است در مرحله نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از 2 میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
مرحله نخست این طرح شامل ساخت موج شكن به طول هزار و 650 متر، ترمینال كانتینری شامل 2 پست اسكله به طول 640 متر، سه پست اسكله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمكعب تا عمق 16- متر و احیای اراضی به میزان 195 هكتار است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی كشور و سرزمین موج و مرجان از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
این شهرستان زیبا و ساحلی در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشكیل شده است و تا زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان 645 كیلومتر فاصله دارد.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد