۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82451512
T T
۰ نفر
تمركز بر درآمدهای نفتی كشور را از سایر بخش ها غافل ساخته است

تهران- ایرنا- رییس انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی كشور گفت : امروز واقعیتی كه پیش روی كشور قرار دارد، تمركز بردرآمدهای حاصل از صدور است و این امر موجب شده تا از دیگر قابلیت ها غافل شویم و نیروی انسانی متخصص یكی از توانمندیهای جمهوری اسلامی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا انصاری امروز (شنبه) در نشست های تخصصی اقتصاد مقاومتی و برجام در مركز مطالعات وزارت امور خارجه افزود: برجام نعمتی برای كشور بود كه بسیاری موانع و مشكلات را از پیش رو برداشت.
به گفته وی، شركت های ایرانی برای حضور در مناقصه ها و پروژه های بین المللی به ضمانتنامه های بانكی نیاز دارند، اما این مشكل همچنان پابرجاست.
انصاری یادآور شد: حل مشكل مزبور، شكل گیری مراوده های بانكی ایران با جهان را طلب می كند، هرچند بسیاری از بانك های بزرگ جهان در مقابل آمریكایی ها با احتیاط عمل می كنند.
وی تصریح كرد: چنانچه این مشكلات و برخی مشكلات مشابه از پیش رو برداشته شود، تازه به شرایط پیش از تحریم ها بازخواهیم گشت.
رییس تشكل یاد شده، خاطرنشان كرد: ایران بیش از 110 سال سابقه بهره برداری از صنعت نفت را دارد، و همین موضوع سبب شده تا بیش از اندازه روی درآمدهای نفتی حساب باز شود.
وی ضمن تاكید بر لزوم ظرفیت سازی در بخش های مختلف، خواستار استفاده بیشتر از نیروی انسانی تحصیلكرده و متخصص داخلی و خارجی برای توسعه توانمندیهای ملی شد.
به گفته رییس انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی، ایرانیهای مقیم خارج از كشور توان درآمد زایی سالیانه 600 تا 700 میلیارد دلاری دارند به عنوان ظرفیتی دیگر برای كشور محسوب می شود كه می تواند در ظرفیت سازی ملی موثر باشد، اما در مقابل تبعیض، فساد و رانت خواری مانع توسعه كشور است.
به گزارش ایرنا، ظرفیت جمهوری اسلامی در زمینه اجرای پروژه های فنی و مهندسی سالیانه 20 تا 25 میلیارد دلار برآورد شده و این درحالی است كه در سال 90 بالاترین میزان ارزش صادرات خدمات فنی ومهندسی كشور افزون بر 4.2 میلیارد دلار اعلام شد و با توقف برنامه اعطای جوایز صادراتی، در این بخش روند نزولی طی شد .
برقراری مجدد جوایز صادراتی و نیز تضمین دولت برای پذیرفتن ضمانت نامه های بانكی در كشورهای هدف، دو اقدامی است كه هزینه چندانی برای دولت ندارد اما می تواند بر میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی كشور بیفزاید.
اقتصام ** 3065 **2078** 1559 ** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر