۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82450002
T T
۰ نفر
چاووش اوغلو: به مواضع كردهای سوری در منبج حمله می كنیم

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه اعلام كرد: اگر نیروهای كرد سوری و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از شهر منبج در شمال سوریه خارج نشوند، به مواضع آنها حمله می كنیم.

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: مبارزه ما با یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و یا سایر گروه های تروریستی نمی تواند ما را رو در روی آمریكا قرار دهد.
وی بیان كرد: نمی خواهیم كه هیچ كدام از متحدان ما در كنار گروه های تروریستی قرار بگیرند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام منابع خبری تركیه نظامیان آمریكایی به همراه تجهیزات سنگین به منطقه منبج اعزام و در این منطقه مستقر شده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه با تغییر موضع قبلی خود كه اولویت كشورش را آزادسازی رقه از دست داعش اعلام كرده بود، سه روز پیش قبل از سفر به پاكستان اعلام كرد كه مقصد بعدی نیروهای ارتش این كشور در ادامه عملیات سپر فرات شهر منبج است.
این شهر توسط نیروهای ائتلاف كردی ـ عربی سوریه از كنترل داعش خارج شده و در حال حاضر توسط شورای نظامی منبج اداره می شود.
تركیه معتقد است كه این شهر تحت كنترل نیروهای كرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق كه آن را وابسته به پ.ك.ك و تشكیلاتی تروریستی می خواند، قرار دارد.
دولت آمریكا در ماههای اخیر تجهیزات و سلاح های نظامی در اختیار گروه های كردی سوری از جمله حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) قرار داد كه این موضوع با اعتراض تركیه مواجه و موجب تیرگی روابط آنكارا و واشینگتن در روزهای آخر دولت اوباما شد.
خودداری از تسلیح نیروهای كردی سوری همواره جزو خواسته های تركیه از آمریكا بوده و حتی در مذاكره تلفنی اردوغان با ترامپ نیز یكی از چهار محور مذاكرات دو طرف بود، ولی این خواسته اغلب از سوی آمریكا نادیده گرفته شده است.
تركیه همواره حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را شاخه سوری گروه تروریستی پ.ك.ك اعلام كرده و خواستار قطع ارتباط كشورهای دیگر با این گروه ها شده است.
تركیه مدعی است كه حزب اتحاد دموكراتیك سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) با حمایت كشورهای خارجی و پ.ك.ك در صدد تشكیل كشور و یا منطقه مستقل كردنشین در شمال سوریه و جنوب مرزهای طولانی تركیه با سوریه است.
بینالی یلدریم در كنفرانس امنیتی مونیخ كه دو هفته پیش برگزار شد، با توجه به احتمال حمایت آمریكا از نیروهای كرد سوری در عملیات نظامی در خاك سوریه اعلام كرد كه در این خصوص به مقامات آمریكا هشدارهای لازم داده شده و نباید برای مبارزه با داعش، از دیگر گروه های تروریستی دیگر استفاده شود.
تركیه از سوم شهریور 95 (24 آگوست) گذشته عملیاتی را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوریه شروع كرده و در نظر دارد تا منطقه ای امن به وسعت پنج هزار كیلومتر مربع در شمال سوریه به عرض نزدیك به 100 كیلومتر و عمق 50 كیلومتر ایجاد كند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان