۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۱۴
کد خبر: 82446734
T T
۰ نفر
سياستگذاري براي جوانان نياز به شناخت علمي از وضعيت آنها دارد

تهران- ايرنا- وزير ورزش و جوانان گفت: توجه به موضوع جوانان در شرايطي كه 31.5 درصد از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده اند، جايگاه ويژه اي دارد؛ بنابر اين سياستگذاري و برنامه ريزي در حوزه جوانان نياز به شناخت علمي از وضعيت آنها دارد.

به گزارش ايرنا از وزارت وزرش و جوانان، مسعود سلطاني فر در پيامي كه امروز -دوشنبه- در گشايش كنگره علمي جوانان در آئينه پژوهش: وضعيت، مسائل و چالش ها قرائت شد، تصريح كرد: فعاليت هاي مطالعاتي و پژوهشي در حوزه چالش هاي اساسي جوانان از مهمترين اولويت هاي وزارت ورزش و جوانان است. توفيق در اين زمينه ‌ها در صورتي تحقق مي يابد كه در برنامه ‌ريزي‌هاي هدفمند و كلان كشور، توجه بيشتري به امر پژوهش در اين حوزه داشته باشند.
سلطاني فرد افزود: با عنايت به تاكيدات مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري در راستاي اعتلاي فرهنگ تحقيق و پژوهش در حوزه جوانان و ورزش، تمهيدات پيش بيني شده دولت تدبير و اميد در برنامه ششم توسعه به موضوع جوانان، ضرورت شناسايي دقيق ظرفيت ها، نقش و جايگاه اين قشر عظيم در پيشبرد اهداف عاليه نظام، اهميت اجراي دقيق و موثر پژوهش و مطالعات بنيادي و كاربردي در اين حوزه را بيش از پيش تاييد مي نمايد.
در بخشي ديگر از پيام وزير ورزش آمده است: ارايه راهكارهاي منطقي و كاربست هاي متناسب در حوزه هاي علمي و اجرايي كه منتج از يافته هاي پژوهشي و مطالعات انجام شده باشند، پيشبرد اهداف و برنامه هاي وزارت و دولت تدبير و اميد در حوزه جوانان را بيش از پيش تسريع مي نمايد؛ همچنين حمايت از انجام تحقيقات كمي و كيفي و پايان نامه ها و رساله هاي تحصيلات تكميلي در موضوعات مرتبط با چالش هاي اساسي جوانان از جمله ماموريت ها و تكاليف اين وزارتخانه است.

*موانع موجود در برابر توسعه پژوهش برداشته شود
رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان نيز در سخناني در اين كنگره دو روزه در شيراز گفت: ضروري است هم در حوزه قانونگذاري و هم در حوزه سازمان هاي اجرايي، راهكارهاي بهتري انديشيده و اجرا شود تا موانع موجود در برابر توسعه پژوهش برداشته شود.
محمدرضا فضلي افزود: ايران در افق چشم انداز 1404 بايد به كشوري توسعه يافته تبديل شود و از نظر علمي، فناوري و اقتصادي در منطقه به رتبه اول دست پيدا كند. اما مطالعات و پژوهش، مطلوب نيست.
وي گفت: پيشنهادها و راهكارهاي اجرايي براي حل اين چالش ها مي تواند شامل ابتكار عمل در زمينه هاي توسعه فرهنگ تحقيق و توسعه در تمام سطوح سازماني، طراحي ساختار سازماني مناسب واحدهاي تحقيق و پژوهش، طراحي سازوكار مناسب براي استفاده از توان بالقوه نيروهاي داخلي سازمان در امر تحقيقات، طراحي سازوكار مناسب براي جذب و نگهداري نيروهاي كيفي، برقراري ارتباط منطقي و منظم بين سازمان ها با مؤسسات و مراكز تحقيقاتي (طرح هاي برون سپاري شده) باشد.

** سياستگذاري در حوزه جوانان نياز به شناخت علمي از وضعيت آنان دارد
دكتر عبدالحميد احمدي معاون فرهنگي، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان نيز در اين همايش با اشاره به اين كه نبايستي بجاي جوان باوري، جوان هراسي غالب شود گفت: ضعف در مديريت و برنامه ريزي حوزه جوانان مي تواند فرصت ها را به تهديدهاي جدي تبديل كند، و لازم است شرايط را براي حضور جوانان در مديريت و برنامه ريزي ايجاد نماييم.
وي افزود: امروزه مهمترين معضل جوانان ما موضوع ازدواج است و علل تاخير در ازدواج و يا بروز برخي مشكلات در بين جوانان موضوعاتي همچون بيكاري با 70 درصد و نبود شغل دايم با 54 درصد از مهمترين مشكلات پيش روي ازدواج جوانان است و وزارت ورزش و جوانان از نتايج اين همايش ها و پژوهش ها به طور قطع در تصميم گيري ها و برنامه ريزي ها براي جوانان استفاده خواهد كرد تا بتوانيم در رفع مشكلات حوزه جوانان تلاش نمائيم.
كنگره علمي جوانان در آئينه پژوهش: وضعيت، مسائل و چالش ها با حضور محققان حوزه جوانان، مسئولين وزارت ورزش و جوانان و اداره كل ورزش و جوانان فارس و برخي از سمن هاي فعال جوان در شيراز برگزار شد.
علمي (1) ** 1201 **
دريافت كننده: عبدالكريم جبارپور* انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر