۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82446573
T T
۰ نفر
گاز؛ عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - مردم سیستان و بلوچستان كه سالیان متمادی از نبود گاز شهری و حمل سیلندرهای بزرگ و كوچك گاز مایع به ستوه آمده اند در آستانه سال نو شاهد افتتاح طرح بزرگ گازرسانی به زاهدان و كلنگ زنی این طرح برای انتقال به زابل و چابهار به دست رئیس جمهوری خواهند بود.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 كیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود.
سیستان و بلوچستان آخرین استان فاقد شبكه گاز به شمار می رود كه دولت یازدهم عزم خود را جزم كرده تا مردم این استان دور افتاده را از نعمت گاز شهری برخوردار كرده و رنج سالها حمل سیلندرهای گاز مایع را از آنان بزداید.
این طرح، اهداف چندگانه ای را دنبال می كند كه از جمله آنها می توان به گازرسانی به نیروگاهها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبكه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی اشاره كرد.

**عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم سیستان و بلوچستان
مدیر عامل شركت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط انتقال گاز به استان در پی سفر نخست دولت نهم و هیات وزیران به سیستان و بلوچستان با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به طول 907 كیلومتر با قطر 56 اینچ در سال 1384 مصوب و در شهریور 1389 به بهره برداری رسید.
محمد حسن طهرانی اظهار داشت: برای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان نیاز به احداث خطوط انتقال گاز به طول 1220 كیلومتر در اقطار 16 الی 24 اینچ و حدود 220 هزار انشعاب گاز با صرف هزینه ای افزون بر 2.3 میلیارد دلار است.
وی بیان كرد: پیمانكار مجری طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان «جهاد نصر كرمان» است.

**رهاورد سفر نخست دولت تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان:
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: تصویب گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل، كنارك و گازرسانی به صنایع موجود با اعتبار یك میلیارد و 800 میلیون دلار از محل بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه از بركات سفر نخست دولت تدبیر و امید به این استان در سال 93 بوده است.
طهرانی اظهار داشت: در راستای اجرایی كردن فاز یك این طرح، اجرای خط انتقال ایرانشهر – زاهدان در دستور كار شركت ملی گاز ایران قرار گرفت.
وی بیان كرد: این خط با هدف گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی، گازرسانی به صنایع موجود در شهر های شمالی سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان و استفاده حداكثری از ظرفیت به وجود آمده در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان احداث شده است.
وی با بیان اینكه مجری این طرح شركت مهندسی و توسعه گاز ایران است افزود: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 262 كیلومتر با قطر 36 اینچ و با اعتبار 7 هزار و 500 میلیارد ریال از شهریور 92 آغاز شد.
وی خاطر نشان كرد: روند مشترك پذیری انشعابات گاز طی فرآیند چهار ساله در شهرستان زاهدان انجام می شود.
وی اضافه كرد: 95 پنج هزار مشترك در سال، 30 هزار مشترك در سال 96، 30 هزار مشترك در سال 97، 25 هزار مشترك در سال 98 و 20 هزار مشترك در سال 99 در سطح شهرستان زاهدان اشتراك گاز واگذار می شود.

***گازرسانی به نیروگاه زاهدان
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: نیروگاه گازی زاهدان با ظرفیت اسمی 225 مگاوات تامین كننده برق مصرفی حدود 10 درصد استان است.
طهرانی اظهار داشت: در حال حاضر با اخذ انشعاب از خط انتقال ایرانشهر – زاهدان با قطر 16 اینچ به این نیروگاه انجام شده است.
وی ادامه داد: مصرف ساعتی نیروگاه مقدار 100 هزار متر مكعب در ساعت است كه با در مدار قرارگرفتن این نیروگاه سالانه حدود 480 میلیون لیتر فرآورده نفتی صرفه جویی خواهد شد.
وی با اشاره به گازرسانی به شهرك صنعتی زاهدان افزود: شبكه داخلی گازرسانی به شهرك صنعتی انجام شده كه با اخذ انشعاب از خط تغذیه زاهدان امكان گازرسانی به این شهرك نیز فراهم می شود.

**گازرسانی به چابهار
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: برای گاز رسانی به چابهار نیاز به اجرای خط انتقال گاز به طول 280 كیلومتر خط 56 اینچ و 60 كیلومتر خط لوله 42 اینچ است.
طهرانی اظهار داشت: هم اینك مراحل مناقصه به روش B.O.T انجام شده است (از محل درآمد گاز هزینه اجرای این طرح به پیمانكار مورد نظر پرداخت می شود).
وی ادامه داد: ارزیابی كیفی پیمانكاران انجام و پیمانكار اجرایی این خط نیز تعیین شده كه همزمان با افتتاحیه گازرسانی به شهرستان زاهدان آغاز این عملیات نیز كلنگ زنی خواهد شد.

**گاز رسانی به خاش
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: با عنایت به نهایی شدن مسیر اجرای خط انتقال گاز و اخذ انشعاب از خط هفتم سراسری گاز ،گازرسانی به شهرستان خاش هم اكنون در مرحله پیمان سپاری جهت تكمیل مطالعات این خط برای اجرای آن است.
طهرانی اظهار داشت: برای گاز رسانی در محدوده شهری خاش كل شبكه تغذیه و توزیع مورد نیاز 275 كیلومتر پیش بینی شده كه از این مقدار 85 كیلومتر شبكه داخل شهری انجام شده است.
وی افزود: برای اجرایی شدن این طرح، تامین اعتبار و اجرای شبكه گازرسانی درون استانی در دور دوم سفر دولت نهم در سال 87 مصوب شده است.
وی ادامه داد: در بخش شبكه گازرسانی درون شهری نیاز به اجرای چهار هزار كیلومتر شبكه گازرسانی با صرف هزینه ای بالغ بر 450 میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان است.
وی خاطر نشان كرد: در مجموع شبكه درون شهری با صرف هزینه ای بالغ بر 969 میلیارد ریال در حدود 900 كیلومتر شبكه اجرا شده كه در دولت تدبیر و امید این ثمر به بارنشست و مركز سیستان و بلوچستان گازدار شد.

****گاز رسانی به زاهدان
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گاز رسانی به زاهدان با هدف گازرسانی به حدود 25 درصد جمعیت استان، طرفیت ویژه شهرهای شمالی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و كاهش مشكلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در حال انجام است.
طهرانی اظهار داشت: تاچندی پیش به دلیل اجرا نشدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات گازرسانی در داخل این شهر نیز با سرعت بسیار كمی انجام شده بود.
وی ادامه داد: با تكمیل شدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات اجرایی شبكه گازرسانی داخل این شهر با سرعت بیشتری در حال انجام است.
وی خاطر نشان كرد: 1300 كیلومتر شبكه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است كه پیش بینی می شود در سه فاز و تا سال 1400 تمام این شهرستان گازدار شود.
وی افزود: شهرستان زاهدان نیازمند 140 هزار مشترك گاز است كه از سوی شركت گاز سیستان و بلوچستان واگذار می شود.
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای فاز اول گازرسانی در زاهدان افزود: 30 كیلومتر خط تغذیه و 129 كیلومتر شبكه توزیع از سال 90 تا كنون انجام شده كه 21 درصد كار را شامل می شود.
طهرانی اظهار داشت: امكان نصب 10 هزار انشعاب و گازدار شدن 120 هزار مشترك با انجام این مقدار لوله گذاری گاز در زاهدان فراهم شده است.
وی ادامه داد: در فاز دوم پیمان سپاری 2 مورد پروژه به حجم كلی 350 كیلومتر شبكه تغذیه و توزیع، پیمانكار اجرایی مشخص و در مرحله ابلاغ كار است.
وی اضافه كرد: فاز سوم پیمان سپاری 700 كیلومتر شبكه توزیع و تغذیه در نیمه دوم سال 96 انجام می شود.
وی خاطر نشان كرد: با قوت گرفتن اجرای خط انتقال گاز ادامه شبكه در این شهرستان كه حدود 200 كیلومتر است نیز اجرایی خواهد شد.

**گازرسانی به سیستان
مدیرعامل شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی به منطقه سیستان نیازمند اجرای خط انتقال گاز از زاهدان تا دوراهی زابل به طول 100 كیلومتر خط 36 اینچ و از دوراهی تا زابل به طول 120 كیلومتر خط 20 اینچ است.
طهرانی اظهار داشت: در حال حاضر مسیر یابی این خط انجام شده و نتیجه نیز مورد تایید شركت مهندسی و توسعه شركت گاز قرار گرفته است.
وی افزود: همزمان با افتتاحیه گاز رسانی به شهر زاهدان مراحل پیمان سپاری این خط آغاز می شود.
وی ادامه داد: كل شبكه تغذیه درون شهری مورد نظر در شمال سیستان و بلوچستان شامل شهرستان های زابل، زهك، هیرمند، هامون و نیمروز 825 كیلومتر پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان كرد: تا كنون 50 كیلومتر در شهر زابل شبكه داخل شهری كار شده كه با آغاز عملیات اجرایی این خط ادامه شبكه در این شهرستان در دستور كار شركت گاز سیستان و بلوچستان قرار دارد.
وی افزود: پیش بینی می شود طی سه سال گازرسانی به شمال سیستان و بلوچستان به طور كامل انجام شود.

**دولت تدبیر و امید به نیم قرن بی عدالتی در سیستان و بلوچستان پایان داد
یكی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با همت مضاعف خود به نیم قرن بی عدالتی در سیستان و بلوچستان به دلیل عدم گاز دار بودن این استان پایان داد و تبدیل به قهرمان افسانه ای مردم این استان شد.
شهریار شهركی اظهار داشت: با ورود گاز به زاهدان دیگر شاهد صف های طولانی برای گرفتن سیلندر گاز نیستیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مواقع مردم در هوای سرد و گرم به دلیل صرف وقت زیاد در صف های طولانی به ستوه آمده و مزاجشان سرد و خشن می شد و گاهی با یكدیگر بر سر گرفتن یك سیلندر گاز به نزاع می پرداختند.
وی خاطر نشان كرد: من بارها شاهد بودم مردم برای گرفتن یك سیلندر گاز به دنبال خودرو حمل سیلندر راه می افتادند و ترافیك بسیار بزرگی را در سطح شهر زاهدان به راه می انداختند كه بیشتر مواقع به تصادف منجر می شد.
یكی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تنها استانی در كشور بود كه از نعمت گاز محروم بود.
وی كه خود را امان الله شه بخش معرفی كرد اظهار داشت: با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار شد.
وی بیان كرد: با توجه به اینكه منزل من در طبقه سوم آپارتمان قرار دارد و فاقد آسانسور نیز است به دلیل حمل سیلندرهای گاز كمر درد بسیار شدیدی گرفتم.
وی ادامه داد: با ورود گاز به زاهدان دیگر شب ها بدون كمر درد ناشی از حمل سیلندرهای گاز می خوابم.
یكی از سرمایه داران سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان ظرفیت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارد كه به دلیل نبود شبكه گاز ظرفیت های آن شكوفا نشده بود.
وی كه خود را محمد براهویی معرفی كرد اظهار داشت: با ورود گاز به سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان و چابهار ما شاهد هجوم سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری در این استان خواهیم بود.
وی ادامه داد: به دلیل اینكه سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار نبود تجار و بازرگانان تمایلی برای سرمایه گذاری در این استان را نداشتند.
وی افزود: با ورود گاز به زاهدان اشتغال پایداری در زمینه گازكشی به منازل در این شهرستان برای جوانان جویای كار به وجود می آید.

**تست خط انتقال گاز از ایرانشهر - زاهدان با موفقیت به پایان رسیده است
مدیر عامل شركت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تست خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان با موفقیت به پایان رسیده و 10 اسفند با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.
حسن منتظر تربتی اظهار داشت: پروژه گاز رسانی از ایرانشهر به زاهدان یكی از پروژه های عظیم گازرسانی شركت گاز ایران است كه در نوع خود بی نظیر است.
وی با بیان اینكه گازرسانی به سیستان و بلوچستان یك فرآیند طولانی را طی كرد افزود: دور بودن این استان از منابع گازی، مشخص نبودن و كمبود منابع مالی در سال های گذشته اجرای این پروژه را با كندی رو به رو كرده بود.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه بخش خصوصی نتوانست اعتبار این پروژه را تامین كند بنابر این وزارت نفت منابع مالی آن را تامین كرد.

** 70 درصد خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان امسال انجام شده است
مدیر عامل شركت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پروژه انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان از ابتدای امسال به صورت جدی دنبال شد به طوری كه 70 درصد این پروژه در 10 ماهه امسال انجام شده است.
منتظر تربتی اظهار داشت: شركت گاز سیستان و بلوچستان مقداری از شبكه های گازرسانی داخل شهر زاهدان را انجام داده و به محض ورود گاز، این كار سرعت می گیرد.
وی بیان كرد: شبكه گازرسانی درون شهرستان زاهدان در فرآیند 2 ساله به طور كامل انجام می شود.
وی افزود: تجربه نشان داده كه وقتی گاز به پشت دروازه های شهر برسد توسعه شبكه گازرسانی آن با سرعت انجام می شود.
وی خاطر نشان كرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان گازرسانی به زابل و سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار آغاز خواهد شد.
مدیر عامل شركت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: قرارداد انتقال خط گاز از ایرانشهر به چابهار در مرحله انعقاد است و به زودی كلنگ زنی خواهد شد.
وی تصریح كرد: با گازرسانی به چابهار علاوه بر تامین گاز بخش خانگی، صنایع پتروشیمی در دست ساخت این منطقه نیز از گاز بهره مند می شوند.
وی بیان كرد: گازرسانی به سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان در مرحله طراحی و مطالعه است كه به زودی عملیاتی می شود.
مدیر عامل شركت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به میزان اشتغال پروژه گاز رسانی به زاهدان گفت: با اجرای خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان زمینه اشتغال هزار نفر در بخش های مختلف از جمله حمل لوله، جوشكاری و حفر مسیر و غیره فراهم شده بود.
منتظر تربتی اظهار داشت: پروژه انتقال گاز ایرانشهر - زاهدان یكی از شاخص ترین پروژه های شركت گاز از لحاظ اثر بخشی است.

**تحقق یكی از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: انتقال گاز به زاهدان یكی از دستاوردهای بسیار بزرگ دولت یازدهم به مردم بود كه آن را عملی ساخت.
علی اصغر میرشكاری اظهار داشت: به محض اینكه مشعل گاز در زاهدان روشن شود خط انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز كلنگ زنی خواهد شد.
وی ادامه داد: با ورود گاز به زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان تحول تاریخی در این استان اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: با ورود گاز به زاهدان زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی در این شهرستان برای سرمایه گذاران به وجود می آید.

** كلنگ زنی 300 كیلومتر لوله كشی گاز در زاهدان با حضور رئیس جمهوری
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان كلنگ بیش از 300 كیلومتر لوله كشی گاز در درون شهر زاهدان به زمین زده می شود.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: علاوه بر این 300 كیلومتر، روند لوله كشی گاز به طول هزار و 300 كیلومتر در سطح شهر زاهدان ادامه خواهد داشت.
وی بیان كرد: همچنین دستور رئیس جمهوری به شركت ملی گاز برای اتمام مطالعه خط انتقال گاز از زاهدان به زابل و عملیات گازرسانی به شهر زاهدان آغاز خواهد شد.
وی افزود: 60 هزار میلیارد ریال برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان هزینه خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان به اندازه 2 كارخانه سیمان ایجاد اشتغال كرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با جریان یافتن شریان گاز در استان كسب و كار و مشاغل جدید ایجاد شده و كمك شایانی به تاسیس كارخانجات و كارگاه های مختلف می كند.
هاشمی اظهار داشت: اهمیت فرهنگی و اجتماعی این پروژه برای ما بیشتر از اهمیت اقتصادی آن است زیرا با اتمام این پروژه لبخند را بر لبان مردمان سیستان و بلوچستان شاهد خواهیم بود.
وی افزود: با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان امروز می توان سخن از پتروشیمی، كارخانه فولاد، گاز و كارخانه لاستیك سازی در این استان به میان آورد.
وی خاطر نشان كرد: در روند اجرای پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان جویای كار فراهم می شود.

**آموزش 1000 نفر از جوانان سیستان و بلوچستان برای فراگیری مهارت گازكشی
مدیر توسعه منابع انسانی شركت ملی گاز ایران نیز گفت: 1000نفر از افرادی كه در حوزه مشاغل گاز آموزش می بینند در پروژه های سیستان و بلوچستان فعالیت خواهند كرد.
حیدر اصفهانی اظهار داشت: تلاش می شود در مدت یك سال با آموزش های تخصصی در زمینه گاز افراد مستعد را به عنوان كارآفرین در سیستان و بلوچستان به حركت در آوریم.
وی بیان كرد: این افراد پس از اتمام دوره آموزشی در پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان مشغول به كار می شوند.
مدیر توسعه منابع انسانی شركت ملی گاز ایران گفت: پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان طرح بسیار وسیعی در زمینه توسعه و ایجاد اشتغال در این استان است.
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز گفت: 1000 نفر از جوانان جویای كار این استان در حال فراگیری آموزش های مختلف در زمینه صنایع گاز هستند.
منصور تاجری اظهار داشت: این افراد در 10 رسته از مشاغل گاز خانگی و صنایع مختلف با همكاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای آموزش های لازم را فرا می گیرند.
وی ادامه داد: تحقق این امر مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه های بهره برداری از تجهیزات، تعمیرات و نگهداری، نصب و سرویس ادوات گاز رسانی، لوله كشی گاز خانگی و تجاری است.
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان گفت: افراد بسیار زیادی جویای كار هستند كه پروژه عظیم گاز رسانی به این استان با توجه به گستردگی آن زمینه اشتغال شمار زیادی از جوانان را فراهم می كند.

**ایستگاه های CNG در سیستان و بلوچستان با ورود گاز فعال می شوند.
مدیر عامل شركت ملی گاز ایران نیز در نشست خبری مهر ماه امسال در زاهدان گفت: با ورود گاز به سیستان و بلوچستان تمامی ایستگاه های CNG در این استان فعال خواهد شد.
حمیدرضا عراقی اظهار داشت: به محض روشن شدن مشعل گاز در زاهدان در فاز اول با اجرای 150 كیلومتر شبكه درون شهری بیش از 120 هزار خانوار زاهدانی از نعمت گاز برخوردار می شوند.
وی بیان كرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان گازرسانی به زابل و سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار با اجرای یك خط لوله مجزا آغاز می شود.
وی با بیان اینكه شهر یا روستا ملاك گازدار شدن نیست خاطر نشان كرد: برای شركت گاز مناطقی اولویت نخست گاز رسانی را دارد كه از تراكم جمعیتی بالایی برخوردار باشد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیكشهر، سرباز و كنارك تشكیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مركز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است كه 6 هزار و 500 روستای آن دارای سكنه هستند.
دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی فردا سه شنبه به اتفاق شماری از وزرای دولت برای افتتاح طرح گازرسانی و چندین طرح دیگر وارد زاهدان می شود.
3213** 6081 خبرنگار: اكبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر