۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82446323
T T
۰ نفر
رویكرد فرهنگی دولت فضای افراطی و دو قطبی حاكم بركشور رابه حاشیه راند

یاسوج- ایرنا- بازگشت مردم به آرمان های اصیل انقلاب، سامان بخشیدن گفتمان عمومی جامعه و حذف بسیاری از رفتارهای افراطی و ادبیات كوچه بازاری به ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی بزرگترین، موثرترین و ارزشمندترین اقدام فرهنگی دولت تدبیر و امید به اعتقاد كارشناسان و نخبگان جامعه است.

به گزارش ایرنا، امروزه رویكرد فرهنگی دولت یازدهم كه بر مبنای همان شعار اصیل اعتدال بنیان گذاشته شده به عنوان یك گفتمان غالب در جامعه، بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه، افراطی و فضای سرد دو قطبی حاكم بر كشور را تا حد قابل ملاحظه ای به حاشیه رانده است.
تحلیل گران و كارشناسان این گونه اقدام ها و بركات را ریشه در همان جریان اصیل «اعتدال» به عنوان شعار راهبردی دولت یازدهم و دكتر حسن روحانی در 24 خرداد سال 1392 می دانند و معتقدند كه اعتدال ریشه در آموزه های دینی و ماهیت انقلابی و اسلامی دارد.
**اعتدال مسیر حركت دولت تدبیر و امید
استاندار كهگیلویه و بویراحمد می گوید كه مسیر و حركت فرهنگی دولت با محوریت شعار راهبردی اعتدال بنا گذاشته شد و دولت معتقد است كه بسیاری از مشكلات و چالش های فراروی مردم به ویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی عدول و انحراف از همین جریان اصیل «اعتدال» بود.
سید موسی خادمی گفت كه البته برخی جریان های تندرو همواره به دنبال آن هستند تا جریان ناب اعتدال را با سایر جنبه های دیگر ارزیابی كنند و در عین حال اعتدال را به حاشیه برانند و جریان های دیگر را اصل قرار دهند.
وی افزود: این درحالی است كه دیگران باید خود را با معیار و جریان اصیل اعتدال تطبیق دهند، زیرا اعتدال اصل و مبناست.
خادمی گفت كه اعتدال چیزی نیست كه در گذر زمان به وجود آمده باشد بلكه یك عنصر بنیادی ، دینی و فرهنگی بوده كه همواره وجود داشته اما در برهه هایی مورد غفلت عمیق واقع شده است.
وی اظهار داشت كه طلیعه نسیم اعتدال و برگرداندن روح امید و نشاط به جامعه فضای سرد و بی اعتمادی در كشور را از بین برده و اینك شرایط عمومی جامعه نوید آینده درخشانی را در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی می دهد.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد افزود كه دو قطبی شدید در جامعه و كم رنگ شدن اعتماد اجتماعی، دامن زدن به اختلاف ها و كشاندن آن حتی به سران قوا و افزایش بی اعتمادی در مردم از جمله مشكلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی كشور در زمان آغاز به كار دولت تدبیر و امید بود.
خادمی ادامه داد كه البته برخی جریان های افراطی با بی رحمی و نانجیبانه تمامی مشكلات انباشت شده از گذشته را بدون هیچ ملاحظه ای به دولت تدبیر و امید گره زده اند.
وی گفت: این افراد كه با خرده گیری سعی در تخریب و ناكار آمدی دولت تدبیر و امید دارند بدون توجه به سایر مولفه ها و شاخص های فرهنگی یك جامعه عرصه فرهنگ را تنها در نمایش چند تئاتر خیابانی و یا موسیقی محصور كرده اند كه این خود ظلم و اجحافی بزرگ در حق فرهنگ و اهالی آن محسوب می شود.
** راهبرد دولت یازدهم ثبات و آرامش در عرصه فرهنگی
دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ نیز سیاست و مبنای اصلی در كاركردهای فرهنگی كشور را عقلانیت، انسجام و دیانت فرهنگی در فضایی آرام و بدون تنش و مناقشه می داند.
تلاش برای آسان شدن اعطای مجوز به پایگاه های خبری و مطبوعات، حمایت انجمن های هنری، اهدای كتاب، بهبود زیرساخت های فرهنگی، توجه به مرمت بناهای تاریخی، افزایش تكریم خانواده شاهد و ایثارگر از سوی مسئولان و ثبت ملی آثار معنوی برخی از تلاش های دولت یازدهم برای احیای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در سال های اخیر بوده است.
** بخشی از اقدام های فرهنگی دولت تدبیر و امید
ظرف سه و نیم سال گذشته افزون بر 89 نمایشگاه كتاب در سطح كشور و 20 نمایشگاه خارجی از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ بوده است.
همچنین در سال جاری مجوز حدود 65 هزار جلد كتاب صادر و با بیش از 70 رایزن فرهنگی در سطح بین المللی ارتباطات فرهنگی برقرار شده است.
صدور بیش از 2 هزار و 500 مجوز نشریه داخلی و تخصصی، پرداخت 650 میلیارد ریال یارانه مطبوعات، صدور مجوز 220 هزار عنوان كتاب ظرف سه سال و نیم گذشته نشانه توجه آشكار دولت به توسعه فرهنگی است.
استان كهگیلویه و بویراحمد در این میان با یك درصد از خاك كشور و پیشینه كهن در سال های گذشته شاهد تلاش بی وقفه مسئولان برای توسعه فرهنگی بوده است.
** حمایت از اهالی فرهنگ و هنر
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی كهگیلویه و بویراحمد گفت: اهدای كتاب به اهالی فرهنگ و هنر برای حمایت از ناشران و توسعه فرهنگ مطالعه از برنامه های محوری دولت یازدهم است.
رضا دهبانی پور بدون اشاره به تعداد كتاب های اهدا شده در این استان، ارزش آنها را 2 میلیارد ریال برآورد كرد.
وی همچنین از برپایی آئین انتخاب كتاب سال خبر داد و بیان كرد كه این همایش در 15 اسفند سال جاری با حضور مسئولان عالی رتبه كشوری در یاسوج برگزار می شود كه این امر افزون بر ایجاد انگیزه برای اهل قلم می تواند زمینه ساز بیان مشكلات و گام برداشتن در راستای كاهش چالش های فعالیت های هنرمندان باشد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت كه سال جاری 2 میلیارد ریال به انجمن های هنری برای اجرای برنامه های فرهنگی پرداخت شده است.
**مجوز 36 سایت خبری كهگیلویه و بویر احمد در دولت یازدهم
دهبانی پور بیان كرد در حالی كه تا سال 1393 تنها یك پایگاه خبری در كهگیلویه و بویراحمد فعالیت داشت هم اینك 37 سایت خبری تحلیلی دارای مجوز در این استان فعالیت می كند.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی كهگیلویه و بویر احمد تصریح كرد كه احیای و اعطای مجوز برای ساخت و اجرای موسیقی‌های سنتی در راستای حمایت از هنرمندان محلی به جای موسیقی‌های دیگر در اولویت دولت تدبیر و امید بوده است.
وی افزود: هم اینك هفت اثر موسیقی از هنرمندان كهگیلویه و بویراحمد ساخته شده كه تمام بخش‌های آن از شعر، خواننده و نوازنده و تمام عوامل اجرایی آن از سوی هنرمندان بومی انجام شده است.
وی بیان كرد: تجهیز خانه موسیقی این استان گامی بلند برای خلق آثار هنری هنرمندان در داخل استان و با نام این خطه بود كه در دولت یازدهم انجام شد.
دهبانی پور اعزام هنرمندان موسیقی به كشورهای خارجی از اقدامات مهم برای معرفی موسیقی اصیل كهگیلویه و بویراحمد در عرصه جهانی است كه برای آینده نیز پیش بینی شده است.
وی با بیان اینكه هم اینك آموزشگاه‌های هنرهای زیبا در این استان فعالیت می‌كند، گفت: راه اندازی دانشكده هنر از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای حمایت از تمام رشته‌های هنری است كه این مركز مجوز احداث اخذ كرده است.
**توسعه زیرساخت های فرهنگی در كهگیلویه و بویراحمد
دهبانی پور تصریح كرد: برای تكمیل تالار فرهنگی یاسوج به عنوان مهمترین طرح فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد 200 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی تصریح كرد: 6میلیارد و 200 میلیون ریال برای كمك به اصحاب فرهنگ و هنر این استان اختصاص یافته است.
وی بیان كرد: 530 میلیون ریال اعتبار نیز در حوزه قرآنی در این استان در نظر گرفته شده است.
وی گفت كه تلاش برای شتاب بخشی به تكمیل مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج با زیربنایی 23هزار مترمربع از برنامه های جدی متولیان امر است.
دهبانی پور اعتبار این مجتمع را افزون بر 520 میلیارد ریال ذكر كرد و گفت كه تاكنون افزون بر 120میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.
** توجه به بناهای تاریخی و میراث فرهنگی معنوی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه تلاش برای ثبت آثار فرهنگی تاریخی و معنوی مردم این دیار، توجه به احیای رشته های فراموش شده صنایع دستی، مرمت بناهای تاریخی از اولویت های جدی متولیان فرهنگی در این استان است.
محمود باقری اظهار داشت كه 17 اثر تاریخی و معنوی این استان آماده ثبت ملی است كه از مهمترین آنها می توان به غار ده شیخ پاتاوه، لباس محلی و غذای محلی «دمپختك» (برنج عدسی با گوشت) اشاره كرد.
وی تصریح كرد: 25 اثر تاریخی و معنوی استان در سال های 1392 تا 1394 به ثبت ملی رسید.
وی افزود كه سال جاری برخی آثار تاریخی كهگیلویه و بویراحمد شامل پل بریم با مصالح بومی و در راستای جلوگیری از تخریب آنها در دولت تدبیر و امید مرمت شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: سال جاری 200 شی تاریخی این استان مرمت و هم اینك نیز در خزانه موزه یاسوج نگهداری می شود.
باقری بدون ارائه اعتبار هزینه شده عنوان كرد كه سال جاری 13 اثر تاریخی كهگیلویه و بویراحمد از جمله كاروانسرا و حمام باستانی شهر دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه مرمت و احیای شد.
وی همچنین از احیای افزون بر 12 رشته صنایع دستی فراموش شده به عنوان بخشی از سنت های كهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید خبرداد.
**تكریم خانواده شهدا در راستای احیای فرهنگ ایثار و شهادت
مشاور استاندار كهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران گفت:22 هزار بازدید از خانواده ایثارگران در این استان از سوی مسئولان از سال 92 تاكنون انجام شده است.
محمود داربام اظهار داشت: براساس برنامه ریزی انجام شده از ابتدای دولت تدبیر و امید تاكنون هر یك از دستگاه‌های اجرایی مأمور سركشی از خانواده شهدا، آزادگان و دیدار با جانبازان جامعه هدف بوده‌اند.
وی ادامه داد: بسیاری از این دیدارها با حضور استاندار كهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
داربام بیان كرد: آغاز برنامه‌های مسئولان كهگیلویه و بویراحمد به هر یك از شهرستانها و مناطق مختلف این استان با حضور در گلزار شهدا و پایان آن نیز دیدار با یكی از خانواده‌های شهداست.
**برگزاری 1400یادواره شهدا در دولت تدبیر و امید
مشاور استاندار كهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران ابراز داشت: یكهزار و 400 یادواره از سال 92 تاكنون در این استان برپا شد كه یادواره 1880 شهید با حضور مسئولان كشوری و استانی شاخص‌ترین آنها بوده است.
داربام پرداخت 30 میلیارد ریال برای كمك هزینه پرستار برای نگهداری از جانبازان و والدین زمین‌گیر شهدا در دولت یازدهم را از دیگر خدمات به جامعه ایثارگری ذكر كرد.
وی بیان كرد: از ابتدای دولت یازدهم تاكنون 486 نفر از خانواده ایثارگران مشغول بكار شدند.
داربام بیان كرد: پرداخت 60 میلیارد ریال به 500 جانباز بالای 25 درصد برای تأمین زمین مسكونی از دیگر تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای حمایت از جامعه ایثارگری بوده است.
وی ابراز داشت: اجرای طرح جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگری و در حال تصویب بودن سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان از دیگر حمایت‌های دولت تدبیر و امید است كه چشم انداز خدمات رسانی به این قشر را در نظام جمهوری اسلامی ایران را روشن كرده است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران واقع است.
گزارشگران: حمید جهان و فرزانه شریفی**تنظیم و انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
3016/8143 /8005
۰ نفر