آینده خوب صندوق اشتغال ایثارگران/ پرداخت220 میلیارد ریال تسهیلات تاكنون

تهران - ایرنا - موضوع اشتغال ایثارگران و خانواده های شهدا از دغدغه های مهم دولت و مسئولان اجرایی كشور است به همین منظور اسفندماه سال گذشته صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا در زمان حاضر بیش از 67 هزار تن از فرزندان ، همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و شماری از خود ایثارگران از داشتن هرگونه شغلی محرومند و تامین شغل دولتی برای این افراد امری ممكن نیست به همین دلیل این صندوق برای ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران تاسیس شد.
اگرچه در آزمون های استخدامی نیز 25 درصد سهمیه استخدام در دستگاه های دولتی به خانواده های شهدا و ایثارگران اختصاص دارد، اما چون تعدادی از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در حال تحصیل هستند، هرساله بر آمار این افراد بیكار در جامعه افزوده می شود.
ایجاد این صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران، جرقه ای از امید در دل ایثارگران زد تا با اعطای تسهیلات با سود پایین، گامی جهت خوداشتغالی آنان برداشته شود به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی ، گفت و گویی تفصیلی با «رضا ریاحی»، مدیرعامل صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران انجام داده است.
البته مهم ترین موضوعاتی كه ریاحی در این گفت و گو مطرح كرد،موضوع ثبت نام بیش از 630 تن از خانواده های شهدا و ایثارگران برای دریافت این تسهیلات است كه از آذرماه امسال ، تاكنون 500 تن ، 220 میلیارد ریال تسهیلات دریافت كرده اند.
به گفته او همچنین صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران با بانك توسعه تعاون و صندوق كارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد كرده است كه این اقدامات راهكاری جدی برای كاهش مشكلات حوزه اشتغال و كارآفرینی آنان است.
ریاحی همچنین معتقد است كه آینده صندوق ، آینده بسیار خوبی است و در واقع تاسیس این صندوق پدیده ای خوب در این دولت به شمار می آید.
مشروح این گفت و گو بدین شرح است:
** ایرنا؛ تاریخچه و علت تاسیس صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران چه بوده است؟
**ریاحی: صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران به استناد ماده 32 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال 91 به تصویب رسید و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی دولت را موظف كردكه اساسنامه صندوق را تدوین كند كه پس از تلاش ها و پیگیری های لازم در سال 94 اساسنامه این صندوق به تصویب هیات وزیران رسید و در 26 آبان ماه سال 1394 ابلاغ شد.
پس از ابلاغ این اساسنامه، اولین حركت، تشكیل هیات امنای صندوق بود كه این اعضا، متشكل از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزرای اقتصاد، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و رئیس بانك مركزی یا معاونان ذیربط است.
همچنین چون موضوع اشتغال ایثارگران به عنوان دغدغه همه به ویژه دولت است، یك تن از ایثارگران كه در حوزه اشتغال خبره و كارشناس است، در این هیات حضور دارد و معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید نیز به عنوان دبیر هیات امنا فعالیت دارد.
پس از تشكیل هیات امنا در سال 94،‌ هیات مدیره آن متشكل از پنج تن كه 2 تن از درون بنیاد شهید هستند، تعیین شد.

**ایرنا: هدف از تشكیل این صندوق با توجه به وجود حدود 67 هزار فرزند ایثارگر و خانواده شهید كه بیكارند، چه بوده است؟
**ریاحی: پایان اسفندماه سال 94 به عنوان مدیرعامل این صندوق تعیین شدم و از همان زمان فعالیت رسمی صندوق آغاز شد و در واقع هدف اصلی تشكیل صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران، ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و كارآفرینی و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران شامل خانواده، پدر، مادر، همسر و فرزند است.
براساس بند سه اساسنامه، اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از كارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای ایثارگران، اعطای تسهیلات به صورت قرض الحسنه و كم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید برای ایثارگران، كمك به تامین منابع مالی برای فعالیت های زیرساخت اشتغال و كمك به تامین و پرداخت یارانه سود و كارمزد به مجریان طرح های اشتغالزا و كارآفرینی واجد شرایط از جمله اهداف این صندوق است.

** ایرنا: منابع مالی این صندوق چگونه تامین می شود؟
**ریاحی: منابع مالی صندوق براساس ماده چهار این اساسنامه همچنین از محل بودجه عمومی دولت، وجوه برگشتی از محل اقساط وام های خوداشتغال پرداختی به ایثارگران، منابع داخلی بنیادشهید و امور ایثارگران و هدایا و كمك های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی تامین می شود.
البته صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران یك موسسه عمومی و غیردولتی وابسته به بنیادشهید و امور ایثارگران است.

** ایرنا: پرداخت تسهیلات به ایثارگران به چه شیوه ای است؟
**ریاحی: برای انجام فعالیت های صندوق و ایجاد اشتغال و كارآفرینی چند قرارداد با بانك توسعه تعاون و صندوق كارآفرینی امید منعقد شده است تا ایثارگران بتوانند از این بانك و صندوق ، تسهیلات موردنیاز را دریافت كنند، البته در سال جاری فقط بانك توسعه تعاون این تسهیلات را پرداخت كرده است اما صندوق كارآفرینی امید در سال 96 قرار است، پرداخت تسهیلات را به ایثارگران آغاز كند.

** ایرنا: شیوه تشكیل پرونده و اعطای تسهیلات چگونه است؟
**ریاحی: ایثارگران متقاضی دریافت تسهیلات می توانند تقاضای خود را به محل تشكیل پرونده ایثارگری خود ارائه دهند تا در استان های محل زندگی آنها با همكاری تیم مشاوره ای كه وجود دارد، مشاوره لازم برای ایجاد اشتغال را بگیرند.
ایثارگران ، پس از اینكه مشاوره لازم را دریافت كردند، طرح های آنان بررسی می شود . هنگامی كه طرح های آنان نظارت و بررسی دقیق شد ، درخواست ایثارگران برای دریافت تسهیلات به صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران در كشور ارسال می شود.
بعد از این فرایند است كه معاونت اعتباری و حقوقی كار بررسی طرح ها را انجام می دهد و پس از اینكه بررسی ها به پایان رسید ، بانك عامل تعیین می شود.
همچنین برای دریافت این تسهیلات، در صورتی كه پرونده ایثارگران، مشكلی نداشته باشد،‌ در كمتر از یك ماه تسهیلات به ایثارگران برای خوداشتغالی داده می شود، البته مراجعه ایثارگران برای اعطای تسهیلات غیرحضوری و از طریق اتوماسیون اداری است.
تمام تقاضای ایثارگران و خانواده های شهدا و جانبازان توسط كارشناسان در مراحل ثبت نام مورد بررسی قرار می گیرد. نظارت كامل ، قبل، حین و بعد از دریافت تسهیلات روی این طرح ها صورت می گیرد. پس از ورود طرح های بررسی شده به صندوق اشتغال و كارآفرینی ، فقط یك روز زمان لازم است تا طرح های مورد نظر به بانك های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

** ایرنا: تاكنون به چند نفر تسهیلات داده شده است؟
**ریاحی: با توجه به اینكه كمتر از یكسال است كه این صندوق تاسیس شده است اما تلاش های زیادی برای اعطای تسهیلات به خانواده های ایثارگران ، جانبازان و شهدا صورت گرفته است به طوری كه از زمان هماهنگی برای اعطای تسهیلات یعنی از آذرماه امسال تاكنون، حدود 630 پرونده به این صندوق آمده كه بیش از 500 طرح آن تایید و برای پرداخت تسهیلات به بانك های عامل معرفی شده است؛ همچنین 220 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانك توسعه تعاون تاكنون به ایثارگران داده شده است.
البته صندوق اشتغال و كارآفرینی، تسهیلات یارانه ای به دریافت كنندگان وام اعطا می كند كه این موضوع براساس جدول و نوع ایثارگری آنهاست و همین، سقف تسهیلات را نیز تعیین می كند، بخاطر تسهیلات یارانه ای كه به ایثارگران داده می شود، آنان درصد كمتری سود پرداخت می كنند؛ این صندوق به عنوان نمونه برای تسهیلاتی كه 18 درصد سود دارد ، هشت درصد و متقاضی 10 درصد سود را پرداخت می كند، البته وام هایی كه داده می شود در بخش های خدماتی، صنعتی و كشاورزی است و بیشترین سود، 12 و كم ترین سود این تسهیلات نیز هشت درصد است.

**ایرنا: آیا درصد سود تسهیلات به همین شیوه می ماند؟
**ریاحی: قراراست طبق قراردادی كه با صندوق كارآفرینی امید منعقد شده است ، تسهیلات با سود چهار درصدی به متقاضیان ایثارگر اعطا شود، البته سقف وام تا 2 میلیارد ریال است، اما اگر ایثارگری به تسهیلات بیشتری از این مبلغ نیاز داشته باشد نیز به صندوق توسعه ملی معرفی می شود كه در این صندوق براساس طرحی كه ارائه می دهد می تواند تا 30 میلیارد ریال تسهیلات دریافت كند و زمان بازپرداخت آنها از یكسال تا 48 ماه است اگرچه قرار است صندوق كارآفرینی امید قراردادش تا 60 ماه باشد.

** ایرنا: آیا مشكل اعتباری برای تامین تسهیلات وجود ندارد؟
**ریاحی: برای افزایش رقابت در میان ایثارگران با دیگر تولیدكنندگان همایش ها و نشست های تخصصی برگزار می شود تا از این طریق ایثارگران را با خوداشتغالی آشنا كنیم. البته كارگاه های آموزشی نیز برپا می شود؛ ضمن اینكه از نظر اعتباری برای برگزاری این كارگاه ها و تامین تسهیلات به علت حمایت ویژه رئیس بنیادشهید، مشكل اعتباری نداریم.
همچنین همایش كارآفرینی در سال 96 به صورت كشوری برگزار می شود و به همین منظور ایثارگران را به سمت خوداشتغالی تشویق می كنیم تا از این طریق كارآفرینان ایثارگر و غیرایثارگر در كنار هم باشند.

** ایرنا: آیا اقدامات این صندوق در راستای سال اقتصاد مقاومتی است؟
**ریاحی: بحث اشتغال ایثارگران موضوعی ملی و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است چون وابستگی به بیرون ندارد و پایه و اساس آن در كشور موجودا ست . تلاش ما نیز بر بومی سازی است و به طور قطع این اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی نیز كمك می كند.
این تسهیلات به ایثارگرانی كه داده می شود موجب راه اندازی كارگاه های مختلف می شود و در كنارش چندین شغل دیگر ایجاد می شود و تمامی این اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی است كه امیدواریم موجب رونق اقتصادی و تلاشی برای رفع مشكلات اشتغال ایثارگران و خانواده های آنان در كشور باشد، البته صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران به عنوان كمك دهنده اصلی در این زمینه است.
چون بانك ها تسهیلات خوبی در این زمینه به ایثارگران ارائه می دهند هرچه جلوتر می رویم صندوق منابع مالی را افزایش می دهد و طرح ها نیز بهتر انجام می شود و من آینده صندوق را آینده بسیار خوبی می بینیم و در واقع تاسیس این صندوق پدیده ای خوب در این دولت است.

** ایرنا: آیا پس از اینكه تسهیلات به ایثارگران داده شد، نظارتی روی طرح های آنها صورت می گیرد؟
**ریاحی: یكی از اهداف اصلی ما این است كه نظارت كافی روی طرح های ارائه شده در كشور داشته باشیم و نظارت به شیوه ای است كه ایثارگران این تسهیلات را در جای دیگر هزینه نكنند و اگر به صورت عمدی این تسهیلات در بخش دیگری هزینه شود، بانك ها و صندوق ها نسبت به پس گرفتن این تسهیلات اقدام خواهند كرد.
البته در مجموع، بانك ها باید به ما كمك كنند چون موضوع اشتغال ایثارگران یك مساله ملی است و بنیادشهید تنها متولی این امر نیست و همه باید كمك كنند تا اشتغال ایثارگران حل شود.
تمام طرح های ارائه شده توسط ایثارگران بررسی می شود، اگرچه عمده ایثارگران كه طرح خود را ارائه می دهند،‌ دارای فعالیت هایی در عرصه های مختلف تولیدی، كشاورزی و خدماتی هستند و همین موضوع باعث شده است كه فعالیت های آنان مثمرثمرتر باشد، البته برای برخی از ایثارگران و خانواده های شهدا نیز دوره های آموزشی با همكاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای جهت توانمندسازی آنها برگزار می شود.

** ایرنا: برای پرداخت تسهیلات فقط به 2 بانك و صندوق اكتفا می كنید یا اینكه درصدد رایزنی با دیگر بانك ها هستید؟
**ریاحی: ما از بانك های دیگر نیز كمك خواهیم گرفت اما در این زمینه بانك ها باید بیشتر همكاری داشته باشند و امیدواریم بانك های تخصصی دیگر نیز برای پرداخت تسهیلات به این صندوق كمك كنند، چون صندوق، محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ندارد می توان با همكاری بانك ها، تسهیلات بیشتری به ایثارگران ارائه داد تا گام های خوبی برای مشكل اشتغال آنان برداشته شود.

** ایرنا: آیا انتظاراتی از بنیادشهید یا بانك ها دارید؟
**ریاحی: انتظار داریم بانك ها بیشتر به ما كمك كنند و با سرعت بیشتری، سقف وام را بالاتر ببرند، چون استقبال خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران مناسب است و خوشبختانه یكسری از ایثارگران نیز به دنبال خوداشتغالی هستند و تاكنون برخی از آنها كارهای بزرگی انجام داده اند. باید گفت كه ایثارگران در بحث اقتصاد مقاومتی و تولید نقش مهمی دارند و بسیاری از آنها هم گمنام و در مسیر اشتغال فعالیت دارند.
بنیادشهید برای تاسیس این صندوق ،بیشترین كمك در بخش پشتیبانی، تامین منابع و تجهیزات را داشته است اما چون هنوز اول راه هستیم انتظار داریم این كمك ها بیشتر شود تا آینده صندوق، آینده ای خوب برای خود اشتغالی ایثارگران باشد.
اجتمام**7268**1776
مصاحبه كننده: مهناز بیرانوند**انتشاردهنده: لیلاخطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه