۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82436689
T T
۰ نفر
طرح تحول سلامت، تحقق مهمترین وعده اجتماعی دولت یازدهم

قزوین - ایرنا- هزینه های بهداشت و درمان و صعود فزاینده آن در طول سال، همواره یكی از دغدغه های مردم بشمار می رفت، اما دولت تدبیر و امید وعده داد با تحول در نظام سلامت، بخش اصلی این هزینه ها را از جیب خود بپردازد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، پس از روی كار آمدن دولت یازدهم، این وعده جامه عمل به خود پوشید و با تحقق آن یكی از آرزوهای مردم برآورده شد.
طرح تحول نظام سلامت با زنجیره ای از خدمات، به عنوان راهكار و دستاوردی مهم از سوی دولت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با هدف كاهش هزینه های درمان شهروندان با محوریت اقشار آسیب پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و كاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اجرا شد.
كاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی، گسترش پوشش خدمات اورژانس هوایی، ارتقای كیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های دولتی، حضور پزشكان متخصص در بیمارستان های دولتی، حضور پزشكان در مناطق كمتر توسعه یافته و محروم كشور، ارتقای كیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی و برنامه گسترش زایمان طبیعی از اهداف و دستاوردهای مهم این طرح بود.
این طرح در استان قزوین نیز موجد تحولات بزرگی شد به گونه ای كه چهره خدمات بهداشت و درمان در درمانگاه ها و بیمارستان های استان به طرز مطلوبی تغییر یافت.
رییس دانشگاه علوم پزشكی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا راه اندازی اورژانس هوایی برای امداد رسانی به مصدومان و بیماران مناطق صعب العبور، كاهش سهم پرداختی بیماران از هزینه های بستری در مراكز آموزشی درمانی به 6% در بیمه های شهری و 3% در بیمه های روستایی، افزایش كلینیك های ویژه تخصصی و فوق تخصصی از یك به 10 مورد و آغاز ساخت كلینیك های پونك قزوین، الوند و محمدیه و ارتقای هتلینگ مراكز آموزشی درمانی و بازسازی و بهسازی تخت های ویژه بیمارستانی را از جمله این تحولات اعلام كرد.
دكتر منوچهر مهرام افزود: تكمیل و افتتاح بیمارستان67 تختخوابی شفای تاكستان، خرید خدمت از بیمارستان های ولی عصر(عج) آبیك و خیریه رحیمیان الوند، تجهیز مراكز آموزشی درمانی استان به تجهیزات پیشرفته پزشكی، ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دانشگاهی و كاهش چشمگیر شاخص سزارین از دیگر تحولاتی بود كه طی سه سال از اجرای این طرح در استان صورت گرفت.
وی اضافه كرد: در طول گذشت سه سال از دولت تدبیر و امید تخت های اورژانس در مراكز آموزشی درمانی شهید رجایی از 13 به 25 تخت و بوعلی سینا از 42 به 66 تخت افزایش و هتلینگ بیمارستان های دانشگاهی نیز ارتقا یافت.
مهرام ادامه داد: رشد و توسعه سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه علوم پزشكی قزوین در دو سال اخیر به گونه ای بوده است كه به ازای هر 6 روز كاری یك پروژه خرید، احداث، تجهیز و راه اندازی عملیاتی شده است و این روند ادامه نیز خواهد داشت.
وی گفت: این دانشگاه در سال های اخیر به سوی طراحی و اجرای طرح های منحصر به فرد در سطح كشور گام برداشته است كه راه اندازی دوره فلوشیپ خواب در بیمارستان قدس به عنوان تنها استان كشور نمونه ای از آن است و در آینده نزدیك نیز ایجاد مركز كاشت حلزون شنوایی در قزوین انجام خواهد شد.
مهرام خاطرنشان كرد: تجهیز مركز آموزش مهارت بالینی دانشگاه نیز نمونه ای دیگر از این نوع كارها است كه در كنار طرح های دیگری با هزینه های چند صد میلیونی یا هزینه میلیاردی و بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام شده یا در مرحله نهایی است.

*** بیش از 60 درصد فضاهای بیمارستانی قزوین نوسازی و بهسازی شده اند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی قزوین، بهسازی و نوسازی فضاهای بیمارستانی و ارتفای هتلینگ آنها را از جمله خدمات طرح تحول سلامت اعلام كرد و گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد فضاهای بیمارستانی استان نوسازی و بهسازی شده اند.
دكتر مسعود رضایی با اشاره به طرح های شاخص این دانشگاه افزود: افتتاح بخش NICU بیمارستان قدس با ظرفیت 6 تخت و PICU با 4 تخت، واحد پاراكلینیكی آندوسكوپی كودكان مركز درمانی قدس، بخش آموزش اختلالات خواب، احداث فضای الحاقی، بهسازی و بازسازی بخش جراحی مردان و زنان از جمله طرح هایی بود كه در سال جاری تكمیل شد.
وی در ادامه توسعه كلینیك های ویژه تخصصی و فوق تخصصی را از دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت: قبل از این، كلینیك بیمارستان بوعلی تنها درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی استان بود اما پس از مطالعات فشرده و برنامه ریزی های لازم در سطوح وزارتی و دانشگاهی، هم اكنون تعداد این مراكز در شهر قزوین و سایر شهرهای استان به 10 عدد رسیده و 140پزشك متخصص و فوق تخصص خدمات سرپایی را با تعرفه دولتی به مردم ارایه می كنند.
رضایی خاطرنشان كرد: این كلینیك ها كه در آینده نیز در چند شهر دیگر ایجاد خواهند شد، در شهرهای دارای بیمارستان در نوبت بعد از ظهر فعالیت و در شهرهای بدون بیمارستان مانند اقبالیه نیز با استقرار پزشكان، خدمات درمان سرپایی با تعرفه دولتی به مردم ارایه می شود.
وی، تعداد تخت های استان در تمام بیمارستان های دانشگاهی، تامین اجتماعی، خیریه و خصوصی یك هزار و 700 مورد اعلام كرد و افزود: استان قزوین به لحاظ موقعیت حساس جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر ارتباط بسیاری از استان های كشور از نقاط حادثه خیز است و همین وضعیت، این استان را با كمبود حداقل یكهزار و 500 تخت بیمارستانی مواجه كرده است.
این مسئول درباره ترویج زایمان طبیعی نیز یادآور شد: ایران از لحاظ میزان زایمان های سزارین جزو كشورهای با تعداد بالای زایمان سزارین بود كه پس از اجرای طرح تحول سلامت، تمام بیمارستان ها موظف شدند میزان سزارین را هر سال 10 درصد نسبت به سال پایه كاهش دهند تا به هدفگذاری 30 تا 35 درصدی برسیم.
وی گفت: روش زایمان طبیعی با عوارض كمتری نسبت به سزارین همراه است و در راستای سیاست های جمعیتی، انجام زایمان سزارین موجب ریسك بالای زایمان های بعدی می شود، از اینرو این روش باید تنها در صورت لزوم برای موارد اضطراری انجام شود.
رضایی، اجرای طرح حمایت از ماندگاری پزشكان در مناطق محروم را نیز از دیگر بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت ذكر كرد و گفت: این طرح هم اكنون در شهرستان بویین زهرا اجرا می شود و حدود 20 پزشك در این منطقه مستقر شده اند كه خدمات آنها موجب افزایش رضایتمندی مردم شده است.
وی با اشاره به آغاز به كار اورژانس هوایی از سال 93 نیز گفت: اورژانس هوایی طی قراردادی با هوانیروز آبیك از سال 93 راه اندازی شد و تاكنون با 268 پرواز، 321 بیمار و مصدوم در مناطق صعب العبور استان را جابجا كرده و در موارد زیادی بطور قابل توجهی موجب سرعت عمل و نجات جان بیشتر بیماران شده است.
رضایی، همچنین تحویل 31 دستگاه آمبولانس جدید به اورژانس 115استان را نیز از دیگر خدمات انجام شده در حوزه فوریت های پزشكی اعلام كرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی قزوین گفت: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت تاكنون 160 پزشك متخصص و فوق تخصص تمام وقت جغرافیایی در رشته های مختلف مورد نیاز در بیمارستان ها و مراكز درمانی دولتی این استان مشغول هستند.
وی ادامه داد: كمبود پزشك متخصص یكی از معضل ها و چالش های اساسی نظام سلامت بود كه خوشبختانه در چند سال اخیر به طور مناسبی مرتفع شده است.

***جذب 40 كارشناس سلامت روان و 30 كارشناس تغذیه در مراكز جامع سلامت قزوین
با وجود تمام ادعاها و انتقادات مطرح شده نسبت طرح تحول سلامت كه آن را یك برنامه فقط در حوزه درمان اعلام كرده بودند این طرح در حوزه بهداشت نیز به تحولات بزرگی دست یافت.
معاون بهداشتی دانشگاه و رییس مركز بهداشت استان قزوین در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی مراكز جامع سلامت با حضور كارشناسان مراقبت، تغذیه و بهداشت روان و خانواده یكی از اقدامات انجام شده بود كه در این راستا 30 كارشناس تغذیه و 40 كارشناس روان برای اولین بار جذب این مراكز شدند.
دكتر سید سعید اسكویی با اشاره به طرح های در دست اقدام، از اضافه شدن 24 هزار متر مربع بنا به فضاهای بهداشتی استان خبر داد و افزود: در حال حاضر با حمایت های رییس دانشگاه 7 مركز خریداری شده و گام های اولیه برای ساخت 24 مركز برداشته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 90 مركز جامع سلامت، 92 پایگاه بهداشتی و 277 خانه بهداشت روستایی یعنی در مجموع 459 واحد بهداشتی در استان قزوین فعالیت می كنند.
اسكویی خاطرنشان كرد: توزیع مكمل ویتامین D در بین دانش آموزان دوره متوسطه برای اولین بار در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 800هزار عدد از دیگر كارهای انجام شده بود.
وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، خدمات و برنامه های مختلفی در واحدهای مركز بهداشت اضافه شد كه اجرای پایلوت كشوری برنامه تكامل دوران كودكی در شهرستان تاكستان، تعمیم خریداری و توزیع مكمل های گروه هدف یعنی كودكان زیر 2 سال و مادران باردار از مناطق با جمعیت زیر 20 هزار نفر به تعداد كل گروه هدف در استان، اضافه شدن واكسن پنتاوالان به برنامه ایمن سازی جاری كودكان، اجرای برنامه سوئیچ واكسن خوراكی سه ظرفیتی فلج اطفال به واكسن دوظرفیتی به عنوان گام دوم برنامه نهایی ریشه كنی فلج اطفال و اجرای برنامه ژنتیك اجتماعی و بیماریابی آسم به عنوان دانشگاه پایلوت كشوری از جمله مهم ترین آنها است.

*** بدهی167 میلیارد تومانی بیمه ها به دانشگاه علوم پزشكی قزوین، كاردی به استخوان رسیده
با وجود تمام كارها و دستاوردهای كسب شده در نظام سلامت طی سه سال اخیر، اكنون اما مطالبات معوقه این دانشگاه از سازمان های بیمه گر روند اجرای طرح تحول سلامت و ارائه خدمات را قدری با مشكل مواجه كرده تا جاییكه رییس دانشگاه علوم پزشكی قزوین با اعلام نارضایتی از بدهی 167میلیارد تومانی این سازمان ها به دانشگاه از آن به عنوان كاردی كه به استخوان رسیده یاد می كند.
دكتر مهرام گفت: این میزان بدهی، ما را در تامین هزینه های بخش سلامت، خرید دارو و تجهیزات پزشكی، كارانه پزشكان، پرستاران و كادر درمانی دچار مشكلات زیادی كرده است.
وی خاطرنشان كرد: بدهی سازمان های بیمه گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت در تمام كشور به یك بازی ملی برای اثبات شكست طرح تحول نظام سلامت تبدیل شده است.
مهرام ادامه داد: ما هم اكنون به تناسب این مطالبات، بدهی های زیادی نیز را برای خرید دارو و لوازم پزشكی، پرداخت كارانه ها و حتی غذای ظهر بیماران داریم و به نقطه ای رسیده ایم كه شركت ها به خاطر بدهی های معوقه به ما دارو نمی فروشند.
وی در ادامه با اشاره به قدمت و فرسودگی بسیاری از بیمارستان های استان از جمله شهید رجایی، كوثر و بوعلی افزود: بسیاری از بیمارستان های دانشگاهی استان همچون 22 بهمن و بیمارستان قدس در وضعیت استیجاری قرار دارند و همین عامل موجب شده تا نتوانیم ساخت و ساز جدیدی در آنها انجام دهیم.
مهرام ادامه داد: از مجموع چند بیمارستان دولتی و قدیمی در این استان بیمارستان های شهید رجایی، بوعلی و كوثر با قدمتی بسیار بالا مربوط به دوران قبل از انقلاب است.
این مسئول یادآور شد: گرچه با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها مشكلات این مراكز آموزشی درمانی كاهش یافت اما به هرحال بهترین راهكار جبران این فرسودگی ساخت بیمارستان های جایگزین است.
وی ادامه داد: در همین راستا بیمارستان 700 تختخوابی كه عملیات اجرایی آن از بهمن ماه آغاز شد به عنوان بیمارستان جایگزین عمل خواهد كرد و بسیاری از بخش های این بیمارستان ها به آن منتقل خواهد شد.
مهرام افزود: در بیمارستان بوعلی با انتقال سایر بخش ها، این بیمارستان به مركز تخصصی بیماری های قلبی تبدیل و همچنین با انتقال فعالیت های بیمارستان تخصصی زنان و زایمان كوثر به بیمارستان 700 تختخوابی، بیمارستان روان پزشكی 22 بهمن كه هم اكنون در ساختمان استیجاری متعلق به راه آهن فعالیت می كند به بیمارستان كوثر انتقال خواهد یافت.
وی افزود: در بیمارستان شهید رجایی نیز كه تنها مركز ترومای استان قزوین است در سال جاری عملیات اجرایی ساخت فضای الحاقی آن در مجاورت بیمارستان آغاز شده و قرار است طی 3 سال در 5 طبقه احداث شود.
رییس دانشگاه علوم پزشكی قزوین ساخت بیمارستان 120 تختخوابی الوند كه در زمین نیمه كاره اهدایی شهرداری الوند در حال انجام است را نیز از دیگر بیمارستان های در دست احداث اعلام كرد و افزود: با بهره برداری از این بیمارستان‌ها مشكلات حوزه درمان استان تا حد قابل ملاحظه‌ای مرتفع خواهد شد.
دانشگاه علوم پزشكی قزوین در سال 63 از طریق مشاركت مردمی و هیات امنای منتخب به عنوان دانشكده پزشكی تاسیس و در سال 64 اولین قدم آموزشی خود را با پذیرش 75 دانشجو داز طریق آزمون سراسری آغاز كرد و هم اكنون دارای 5 دانشكده پزشكی، دندانپزشكی، پرستاری و مامایی، پیراپزشكی و بهداشت و 8 مركز آموزشی و درمانی شهیدرجایی، بوعلی، قدس، كوثر، 22 بهمن و ولایت در قزوین، شفا در تاكستان و امیرالمومنین(ع) در بویین زهرا است.
7388/ 6128 *خبرنگار: پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
۰ نفر