۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82434781
T T
۰ نفر
مرزهاي نظارت و صيانت در عرصه فرهنگ- سيدرضا صالحي اميري*

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با وظايف متعدد و معاونت‌ها و سازمان‌هاي متنوع، تلاش مي‌كند تا در منظومه فرهنگي نظام اسلامي، با فراهم آوردن بسترهاي لازم براي تحقق گفت‌وگو، فضاي گفتماني جديدي را در عرصه فرهنگ ايجاد كند.

در اين فضاي گفتماني، كسي به فكر حذف ديگري نيست و اثبات خود را در نفي ديگري و پيروزي خود را در شكست ديگري تعريف نمي‌كند. لازمه شكل‌گيري چنين فضايي، ايجاد ثبات و آرامش و دوري از تنش و منازعه است. ما امروز بيش از هر زمان ديگري به ثبات و آرامش براي فائق آمدن بر مشكلات و ارتقاي همدلي و انسجام و وحدت ملي نياز داريم. در چنين فضايي است كه مي‌توان به كاهش تصديگري و واگذاري امور فرهنگي به اصحاب فرهنگ اميدوار بود. خوشبختانه در طول سه سال گذشته عرصه فرهنگي كشور از فضاي سخت و متصلب دستورالعملي و بخشنامه‌اي فاصله گرفته و به فضاي مذاكره و گفت‌وگو نزديك‌تر شده است. تداوم اين روند مي‌تواند تحول بزرگي در عرصه مديريت فرهنگي ايجادكند و ما را از نظام «بايدها» به نظام «باورها» رهنمون سازد. البته نبايد فراموش كنيم كه تأكيد بر نظام باورها مبتني بر اصالت امر انساني، اخلاقي و ارتقاي سطح فضيلت و معرفت و مباني فلسفي انسان شناختي است كه قرآن كريم و رسول گرامي اسلام ما را بدان فراخوانده‌اند. همچنان كه نظام بايدها نيز به عنوان كاربستي براي نظم‌پذيري جامعه و صيانت از ارزش‌هاي بنيادين حاكم بر نظام ايدئولوژيك، واقعيتي غيرقابل انكار است. بر اين اساس در مراسم جشن كتاب سال بيان كردم كه در فضاي گفت‌وگويي حاصل شده، ديگر نيازي به اعمال و اعلام خطوط قرمز در عرصه نشر نيست و با گفت‌وگو و تفاهم با صاحبان آثار، وضعيتي پديد آمده كه خود ناشران به ملاحظات و مرزبندي‌ها آگاهي حداكثري يافته‌اند و در اين زمينه با كمترين اعمال نظارت روبه‌رو هستيم و شرايط قابل مقايسه با قبل از دولت يازدهم نيست. متأسفانه نقل ناقص اين صحبت باعث شد تا به اشتباه اين تلقي صورت بگيرد كه دستگاه فرهنگي دولت يازدهم از خطوط قرمز عبور كرده است كه اين برداشت به هيچ وجه صحيح نيست. ما به طور طبيعي داراي مرزبندي‌هاي روشن براي انتشار و اشاعه فرهنگ و انديشه هستيم و هيچ يك از نخبگان و صاحبنظران باور ندارند كه مطالب خلاف عفت عمومي و وحدت ملي يا متوني كه به شكاف قومي و تفرقه مذهبي يا گسترش خشونت و ترويج خيانت دامن مي‌زند، مجوز نشر بگيرند.
در سايه درخت تنومند انقلاب اسلامي كه با خون پاك شهيدان اين سرزمين آبياري شده، امروز ايران اسلامي با عزت و اقتدار و در اوج امنيت و آرامش به سر مي‌برد و هرگز اجازه نخواهيم داد كه احدي به اين سرزمين الهي دست‌درازي كند. امام راحل و مقام معظم رهبري، ارزش‌هاي اسلامي و وحدت ملي خطوط قرمز و خدشه‌ناپذير ما هستند و مجموعه دستگاه‌هاي فرهنگي بويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وظيفه حفاظت و صيانت از اين امانت گرانقدر را عهده‌دار هستند. در عين حال دولت تدبير و اميد اجازه نمي‌دهد تا نگاه‌هاي متحجرانه و جزم‌انديشانه، مسير انقلاب را دچار انحراف كنند يا سختگيري‌هاي خارج از موازين قانوني و شرعي، جوانان را بدبين و ما را از فضاي گفت‌وگويي و تفاهم دور كند. هم ولنگاري فرهنگي و هم جزم‌انديشي خطراتي است كه فرهنگ غني ما را تهديد مي‌كنند و بي ترديد دست‌هايي در كار است تا ما را از داشته‌هاي فرهنگي‌مان محروم سازد و همان طور كه مقام معظم رهبري در سخنراني اخير خود به مسأله جنگ فرهنگي اشاره كردند، بايد بيش از هر زمان ديگري از سرمايه فرهنگي خود مراقبت كنيم و همچنان كه در زمان اخذ رأي از مجلس شوراي اسلامي بيان كردم، راه صيانت از فرهنگ را جز اين نمي‌دانم: «نه جزم‌انديشي، نه ولنگاري، اعتدال فرهنگي.»
منبع: روزنامه ايران 1395/11/30
--------------------------------------------------------------------------------------
*وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
۰ نفر