۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۲۱
کد خبر: 82432115
T T
۰ نفر
تاكيد وزير ارشاد بر ايجاد ساختار متمركز براي هدايت مسئوليت اجتماعي

تهران - ايرنا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ضرورت ايجاد ساختار متمركز براي هدايت مسئوليت اجتماعي در جامعه تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سيد رضا صالحي اميري عصر چهارشنبه در كنفرانس ملي فرهنگ سازماني در دانشگاه خاتم افزود: مشكلات امروز جامعه ايران ناشي از عدم مسئوليت پذيري بنگاه هاي اقتصادي و اجتماعي است.
وي افزود: وجود آسيب هاي اجتماعي به دليل عملكرد ما در گذشته هاي دور و نزديك است. وجود آسيب هايي مانند طلاق، خشونت، اعتياد، حاشيه نشيني و ... اين پيام روشن را دارد كه بايد در اين زمينه ها به مسئوليت اجتماعي بيش از پيش توجه داشته باشيم.
صالحي اميري ادامه داد: نيازمند رويكرد جديد براي احياي مسئوليت اجتماعي و پذيرش فرهنگ آن از طريق بنگاه هاي اجتماعي و اقتصادي هستيم.
عضو كابينه دولت يازدهم با اشاره به سطوح مختلف ايثار، افزود: شهادت عالي ترين سطح ايثار است ولي همه كساني كه براي توسعه جامعه از منافع فردي خود به نفع منافع اجتماعي مي گذرند، ايثارگر هستند.
صالحي اميري تصريح كرد: فعالان بنگاه هاي اقتصادي، كارگران، اساتيد، معلمان و ... كه براي توسعه فرهنگ مسئوليت اجتماعي تلاش مي كنند از جمله ايثارگران هستند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به تحولات گسترده جامعه ادامه داد: بازنگري و بازشناسي در راستاي مسئوليت اجتماعي ضروري است.
وي گفت: گسترش ترجيح منافع فردي به منافع جمعي به دليل ضعف آموزش و فرهنگ پذيري در حوزه مسئوليت اجتماعي است.
صالحي اميري افزود: حجم و سرعت تغييرات در ايران به دليل شبكه هاي اجتماعي و مجازي رو به افزايش است. عمق ، گستره و شدت اين تغييرات به قدري است كه برخي از جامعه شناسان از آن با عنوان زلزله ياد مي كنند.
وي تصريح كرد: با توجه به اين تغييرات، نيازمند ارائه مدل هاي جديد براي مديريت و مسئوليت اجتماعي متناسب با تغييرات هستيم.
صالحي اميري با اشاره به شيوه هاي مختلف وقف از گذشته تا امروز، افزود: مفهوم مسئوليت اجتماعي در گذشته تبار روشن و با ارزشي دارد كه نيازمند كار مطالعاتي بنيادي است.
وي گفت: همه نهادهاي اقتصادي براي توليد كالا تلاش مي كنند كه به طور همزمان در كنار اين تلاش ها بايد مسئوليت پذير هم باشند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رابطه اخلاق و فرهنگ با مسئوليت اجتماعي ادامه داد: نقطه آغاز مسئوليت اجتماعي مدرسه است.
وي با تاكيد بر رويكرد انسجامي در حوزه مسئوليت اجتماعي، گفت: براي ايجاد مسئوليت اجتماعي در جامعه نيازمند ايجاد نظام قانونمند و منسجم در كشور هستيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش براي توزيع مسئوليت اجتماعي بر ضرورت انسجام مديريتي، ساختاري و برنامه اي تاكيد كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: مسئوليت پذيري همه بنگاه هاي اقتصادي و اجتماعي كشور ضروري است زيرا از اين طريق بسياري از آسيب هاي اجتماعي از جمله فقر، نابرابري و تبعيض، بيكاري و ... كاهش مي يابد.
وي افزود: دولت با توجه به اينكه حجم نيازها با حجم منابع درآمدي مطابقت ندارد، به تنهايي نمي تواند همه امور را انجام دهد. بنابراين بر سياست واگذاري امور به بخش خصوصي و صنوف مرتبط تاكيد دارد.
صالحي اميري افزود: نهادهاي اجتماعي و مدني داراي ظرفيت هاي بالايي در حوزه مسئوليت اجتماعي هستند كه بايد در تقويت آنها اهتمام ويژه داشت.
وي گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با واگذاري امور به صنوف مربوطه بيشتر مسئوليت سياستگذاري، حمايت و نظارت را دارد زيرا معتقديم كه همه امور بايد به نهادهاي مدني و غير دولتي واگذار شود.
وي در عين حال تصريح كرد: مردم بيشتر از ديگران دلسوز خود و ديگران هستند؛ بنابراين باور نهادهاي مدني، اجتماعي و فرهنگي به معناي افزايش توسعه است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با تاكيد بر ايجاد زيرساخت هاي لازم براي توسعه مسئوليت اجتماعي، گفت: توسعه مسئوليت اجتماعي از مدرسه آغاز و به سطوح بالاتر ارتقا مي يابد. بنابراين از طريق آموزش و رسانه به ويژه صدا و سيما مي توان زيرساخت هاي توسعه مسئوليت اجتماعي را ايجاد كرد.
وي افزود: ريل فرهنگي مسير رسيدن به نقطه تعالي مسئوليت اجتماعي است. قبل از هر چيزي بايد به ساخت انسان فرهنگي توجه داشت زيرا اگر انسان ساخته شود، اقتصاد و سياست هم ساخته مي شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه آسيب هاي اجتماعي محصول افول اخلاقي جامعه است، گفت: مباني ديني و قرآني نيز بر مسئوليت اجتماعي و پذيرش آن اشاره كرده است.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان اين مراسم، خانواده هاي شهداي آتشن شان حادثه پلاسكو و پژوهشگران اين حوزه توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد تقدير قرار گرفتند.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 دريافت كننده: علي اكبر قزوينيان‌* انتشار: طاهره نبي اللهي
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ