۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82409450
T T
۰ نفر
اعتراض بیش از 100 دیپلمات آمریكایی به فرمان ضد مهاجرتی ترامپ

تهران - ایرنا - نیویورك تایمز گزارش داد: بیش از 100 تن از كاركنان وزارت امور خارجه آمریكا اعلام كردند كه در روزهای آینده یادداشتی را در سامانه موسوم به 'كابل مخالفت' این وزارتخانه امضا و در آن مخالفت خود را با دستور ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع هفت كشور صریحا اعلام خواهند كرد.

روزنامه آمریكایی در سرمقاله دیروز (دوشنبه) خود با اعلام این خبر افزود: سامانه كابل مخالفت، یك سازوكار رسمی است كه برای شنیدن صدای مخالفان سیاستهای دولت آمریكا راه اندازی شده است.
در پیش نویس یادداشت مشترك این كاركنان كه توسط یك افسر سطوح میانی در دفتر كنسولی وزارت امور خارجه تنظیم شده، صراحتا آمده است كه « ممنوعیت ورود شهروندان هفت كشور به آمریكا و تعلیق نامحدود اسكان پناهجویان سوری در آمریكا، نه تنها هدف اعلام شده این قانون را كه تحكیم امنیت ملی عنوان شده است، تامین نمی كند، بلكه نتیجه ای كاملا معكوس به دنبال خواهد داشت».
در پیش نویس این یادداشت قید شده است «منع ورود مسافران هفت كشور مورد نظر به آمریكا با روح ارزشهای آمریكا و قانون اساسی آن كه كاركنان وزارت خارجه برای حفظ و عمل به آنها سوگند یاد كرده اند، كاملا منافات دارد».
یادداشت مورد نظر هشدار می دهد كه دستور صادر شده پتانسیل آن را دارد كه بر احساسات ضد آمریكایی در جهان اسلام دامن بزند.
در پیش نویس یادداشت مشترك این كاركنان آمده است «ما تعهدی موكد داریم تا از نظام مهاجرت حفظ و حراست كنیم، نظامی كه عاری از هرگونه تبعیض است و كاری به دین و مذهب مهاجران ندارد و دین آنها را نه بصورت جانبی و نه حقیقی مورد سنجش قرار نمی دهد و منحصرا نفس وجود مهاجران را به عنوان یك موجود مد توجه قرار می دهد؛ نه اینكه مهاجر را به عنوان فردی از یك گروه كلیشه ای مورد سنجش قرار دهد».
این یادداشت هشدار می دهد كه فرمان ترامپ در ممنوعیت ورود مهاجران هفت كشور مسلمان، متحدان كلیدی آمریكا را در خاورمیانه به دشمن تبدیل خواهد كرد و سبب خواهد شد تا آمریكا دیگر هیچگونه دسترسی به اطلاعات منابع لازم برای مبارزه با ریشه های ترور در برون از مرزها نداشته باشد و نتواند به موقع جلوی حمله ای احتمالی درون مرزهای كشور را بگیرد.
نویسنده این یادداشت تصریح می كند كه راههای بهتری برای غربالگری مسافران وجود دارد كه خیلی جامعتر است و آن تقویت پروتكل ها و سیستم های موجود تبادل اطلاعات است.
نیویورك تایمز در ادامه سرمقاله خود نوشت: این نهایت بی مبالاتی دولت خواهد بود اگر اعتنایی به هشدارهای مطرح شده این كاركنان دولت نكند، كاركنانی كه به حكم وظیفه در حفظ و حراست از منافع آمریكا در خارج از مرزها همواره كوشا بوده اند.
نگرانی هایی كه این كاركنان دولت مطرح می كنند را قانونگذاران هر دو طیف سیاسی كشور، چندین تن از رهبران اروپایی و همچنین مقامات بلندپایه سازمان ملل هم بِدانها اشاره كرده اند.
تنها در همین چند روزی كه از صدور این فرمان نادرست ترامپ می گذرد، زندگی و معیشت هزاران مهاجر، محقق و اندیشمند و فرد فن سالار و دارای مهارت مختل شده و در عوض یك گنج تبلیغاتی ارزشمند به دست گروههای جهادی افتاده است .
شاید افرادی كه در دولت این ابتكار عمل را تهیه و تنظیم كرده اند، پنداشته اند كه با این كار كشور را امنتر می سازند. اما در همین چند روز نخست صدور فرمان بوضوح ثابت شد كه واقعیت درست عكس این طرز تفكر است.
'سالی یِیتس' كفیل دادستان كل آمریكا كه در دولت ترامپ نیز همچنان مقام خود را حفظ كرده بود، روز دوشنبه با ارسال نامه ای به وكلای وزارت دگستری حمایت خود را از این دیدگاه اعلام كرد و به این وكلا دستور داد كه در مراجع قضایی از فرمان مزبور دفاع نكنند. چند ساعت بعد ترامپ خانم ییتس را از سمتش بركنار كرد.
اروپام**1591**1479
مترجم:اقدس السادات حسینی **انتشاردهنده:حسن سالك رضائی
۰ نفر

سرخط اخبار جهان