۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82406191
T T
۰ نفر
انتخابات 96 و جبهه های نوپای سیاسی

تهران- ایرنا- فضای سیاسی كشور همزمان با نزدیك شدن به زمان برگزاری انتخابات با اعلام موجودیت تشكل ها و جبهه های تازه، پویایی بیشتری به خود گرفته است؛ جبهه هایی كه حضور و فعالیتشان تنور انتخابات را گرم تر و پر حرارت تر خواهد كرد.

به گزارش روز یكشنبه گروه پژوهش و تحلیل خبری، انتخابات موتور محركه كنشگری و پویایی تشكل های سیاسی و احزاب در نظام های مردم سالار است. سازوكارهای مسالمت آمیز انتقال قدرت در چنین نظام هایی، فعالیت تشكل های سیاسی به نمایندگی از قشرها و سلیقه های مختلف در جامعه را گریزناپذیر می كند. تلاش برای دستیابی به قدرت سیاسی برای پیاده سازی ایده ها و برنامه ها، تكاپوی تشكل های سیاسی را در بزنگاه های انتخاباتی افزایش می دهد.
از این رو است كه همزمان با نزدیك شدن به زمان برگزاری دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت 396 تكاپوی سیاسی احزاب و شخصیت های سیاسی در كشور رو به فزونی گذاشته است.
در روزهای گذشته اعلام موجودیت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، رد احتمال نامزدی مرضیه وحید دستجردی در انتخابات، تاكید وزیر كشور بر لزوم بی طرفی دستگاه های اجرایی در انتخابات سال آینده ، برگزاری دومین جلسه ستاد انتخابات كشور، تازه ترین خبرها در مورد قانون جامع انتخابات كشور وغیره از مهمترین محورهای انتخاباتی رسانه ها بود.

**اعلام موجودیت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت
فضای سیاسی كشور همزمان با نزدیك شدن به زمان برگزاری انتخابات با اعلام موجودیت تشكل ها و جبهه های تازه، پویایی بیشتری به خود می گیرد. در روزهای گذشته جبهه ای تازه به نام « جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت» به دبیر كلی «شهاب الدین صدر» چهره شاخص اصولگرا اعلام موجودیت كرد. این جبهه با حضور 16 تشكل از احزاب سیاسی ایران با همراهی تعدادی از شخصیت های سیاسی و اجتماعی اعلام موجودیت كرد.
در این جبهه محمدجواد محمدی نوری دبیركل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، فریدون قدیری ابیانه دبیركل انجمن اسلامی فارغ التحصیلان ایتالیا، علی كیهانیان دبیركل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، سید محمد میرباقری دبیركل مجمع اندیشه و وحدت اسلامی، مهدی فتحی زاده دبیركل حزب 72تن ایران اسلامی، خلیل علی محمدزاده دبیركل حزب رفاه ملت ایران، غلامرضا مهرعبداللهی دبیركل كانون اسلامی مهندسین، مروتی انجمن اسلامی فارغ التحصیلان دانشگاه های ژاپن، شیری دبیركل انجمن اسلامی دانش‌ آموختگان دانشگاه ‌های انگلستان، بهادر ولی زاده دبیركل انجمن اسلامی دانشجویان و فارغ التحصیلان لرستان، علیرضا متانی دبیركل حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی و حسین طجرلو دبیركل جمعیت طرفداران نظم و قانون حضور دارند.

** رد احتمال نامزدی وحید دستجردی در انتخابات
پس از انتخاب «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت پیشین به عنوان سخنگوی جبهه مردمی تازه تاسیس نیروهای انقلاب اسلامی، گمانه زنی هایی در مورد احتمال نامزدی او در انتخابات 96 تقویت شد. دستجردی اما در نشست هم اندیشی كمیته بانوان این جبهه بتازگی برگزار شد، انگاره نامزدی خود در انتخابات را رد كرد و گفت: حرف‌هایی كه گوشه و كنار درباره كاندیداتوری بنده زده می‌شود، همه دروغ محض است و اعضای هیات موسس نباید كاندیدای انتخابات باشند.
دستجردی با تاكید بر اینكه ما باید ید واحده باشیم و یك كاندیدای واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 داشته باشیم، گفت: حرف‌هایی كه گوشه و كنار زده می‌شود و بنده را عَلَم می‌كنند، همه دروغ محض است؛ اولا تفاوت این جبهه با دوره‌های قبل این است كه دردوره‌های قبل افراد ذی‌نفع تصمیم‌گیر بودند،‌ اما امروز این طور نیست و كسانی كه عضو هیات موسس هستند هیچ‌كدام نباید كاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری باشند.

** تاكید وزیر كشور بر لزوم بی طرفی دستگاه های اجرایی
وزیر كشور در اجلاس سراسری مشاوران استاندار و مدیران كل امور بانوان و خانواده استانداری های سراسر كشور، بر لزوم بی طرفی دستگاه های اجرایی در انتخابات سال آینده تاكید كرد و گفت: باید از دخالت دستگاه های اجرایی در انتخابات سال آینده جلوگیری و شرایط را برای یك انتخابات سالم و قانونی فراهم كنیم.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» افزود: باید تلاش كنیم از ظرفیت، امكانات و توانمندی اجرایی دستگاه های اجرایی برای دخالت در انتخابات كاملا جلوگیری كنیم، ارزش هیچ چیز بالاتر از امانت داری و بالاتر از رعایت حقوق انسان ها و قانون نیست.

** برگزاری دومین جلسه ستاد انتخابات كشور
همزمان با نزدیك شدن به زمان برگزاری انتخابات، دستگاه های متولی، برنامه ریزی ها در مورد تدارك انتخابات را در دستور كار خود قرار داده اند. چنانكه دومین جلسه ستاد انتخابات كشور با حضور رییس و دیگر اعضای ستاد انتخابات كشور برگزار شد.
«سیدرمضان شجاعی كیاسری» رییس كمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات كشور درباره مهمترین موضوعات دومین جلسه ستاد انتخابات كشور گفت: در این جلسه ضمن تاكید اعضای ستاد بر اصل بی طرفی مجریان برگزاری انتخابات، هر یك از روسای كمیته های تخصصی ستاد انتخابات كشور به ارایه گزارش خود پرداختند.

**قانون جامع انتخابات، امسال به مجلس نمی رود
تدوین و تصویب قانون جامع انتخابات، یكی از مهمترین لازمه های برگزاری هرچه بهتر و با كیفیت تر انتخابات است كه مدتها در دستور كار نهادهای مسوول در این زمینه بوده است؛ قانونی كه اگرچه در وزارت كشور تدوین شده است، اما به گفته وزیر كشور احتمالا تا پایان سال هم تحویل مجلس نخواهد شد.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» هفتم بهمن ماه در همایش فصلی خانه احزاب گفت: قانون جامع انتخابات تدوین شده بود و منتظر ابلاغیه سیاست‌های كلی انتخابات توسط رهبری بودیم. حال كه این ابلاغیه اعلام شده است بسیاری از موارد این قانون را بررسی كرده‌ایم. البته با توجه به نزدیكی انتخابات و همزمانی بررسی برنامه و بودجه در مجلس تا پایان سال فكر نمی‌كنیم كه این قانون امسال به مجلس برود.

**روحانی؛ نامزد بی رقیب انتخابات
بسیاری از چهره های سیاسی بر این باورند كه در شرایط و فضای سیاسی كنونی كشور، هیچ چهره سیاسی در میان جریان اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی، وجود ندارد كه توان رقابت انتخاباتی با روحانی را داشته باشد و بتواند آرای بیشتری از او كسب كند.
برخی چهره های سیاسی با استناد به این انگاره استدلال می كنند ، «محمد اشرفی اصفهانی» رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری روز جمعه هشتم بهمن ماه در گفت و گو با یكی از رسانه های داخلی با اشاره به انتخابات 96 اظهار كرد: به نظر نمی‌رسد برای رقابت با روحانی كسی به میدان بیاید یا كسی بخواهد با او رقابت كند.
او در خصوص برخی بزرگ‌نمایی‌ها در ارتباط با عملكرد دولت گفت: صحبت در مورد پرداخت حقوق‌های نجومی در دولت یك كلاغ چهل كلاغ بود و طرح این مسائل بیشتر جنبه سیاسی دارد.

**روحانی؛ نامزد اصلاح طلبان
«محمدعلی نجفی» عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یكشنبه سوم بهمن ماه در گفت و گو با ایرنا گفت: بعد از اعلام رسمی تصمیم حسن روحانی برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 96، وی قطعا نامزد اصلاح طلبان نیز خواهد بود.
مشاور رییس جمهوری ارزیابی شرایط كشور و تحولات آینده را در فرایند این تصمیم، مهم ارزیابی كرد و گفت: به نظر من ضروری است كه آقای روحانی كارهای خوب و ناتمام را به نتیجه برساند؛ زیرا نتایج تكمیلی اقدامات اساسی و كلان دولت تدبیر و امید در دور بعد ظاهر خواهد شد.
پژوهشم **9275**1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: شهناز حسنی
.

سرخط اخبار سیاست