نشست مشترك دانشگاه های تهران و پوترا مالزی/ تاكید بر اهمیت همكاری دانشگاه های آسیایی در قرن قاره كهن

كوالالامپور- ایرنا - هیاتی از دانشگاه تهران در دیدار و رایزنی با هیاتی از دانشگاهیان مالزی، با تاكید بر تعلق قرن 21 به قاره كهن آسیا، همكاری با دانشگاه های آسیایی در آینده را بسیار بااهمیت دانست.

به گزارش ایرنا، در این نشست كه عصر جمعه به میزبانی دانشكده بوم شناسی انسانی دانشگاه پوترا مالزی در شهر كوالالامپور برگزار شد، 10 نفر از اساتید دانشكده بوم شناسی انسانی و هشت نفر از دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تبادل دیدگاه های خود پرداختند.
در ابتدای این نشست كه به همت رایزنی علمی ایران در شرق آسیا برگزار شد، 'حسنیا عبدالرحیم' معاون دانشكده بوم شناسی انسانی دانشگاه پوترا به معرفی جنبه های علمی این دانشگاه مالزی و همچنین این دانشكده از جمله تعداد اعضای هیات عملی، دانشجویان و مقامالات منتشر شده در مجلات علمی بین المللی پرداخت.
وی اظهار امیدواری كرد كه این نشست بتواند با ایجاد شناخت بیشتر، زمینه افزایش همكاری های علمی به ویژه برگزاری دوره های كوتاه و بلندمدت مشترك، تبادل استاد و دانشجو و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترك را فراهم سازد.
دكتر ناصر فكوهی، دانشیار انسان شناسی در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران كه در حوزه انسان شناسی شهری و توسعه به مطالعه و تحقیق مشغول است نیز در این نشست ضمن معرفی دانشگاه تهران و سابقه تاریخی تاسیس آن و همچنین راه اندازی دانشكده علوم اجتماعی به ظرفیت های علمی این دانشكده اشاره كرد و گفت: قرن 21 متعلق به آسیا است و نگاه ایران به شرق آسیا از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با این عنوان كه همكاری با دانشگاه های شرق آسیا در آینده از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح كرد با توجه به اشتراكات مذهبی و فرهنگی بین ایران و مالزی، این كشور جنوب شرق آسیا یكی از بهترین گزینه ها برای همكاری علمی با ایران است.
استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح كرد: نه اینكه امكان ادامه تحصیل برای دانشجویان ایران در داخل كشور فراهم نباشد، اما ادامه تحصیل آنها در برخی كشورهای خارجی ایجاد پل ارتباطی به منظور تعامل و ارتباط موثرتر با این قبیل دانشگاهها است.
در بخش دیگری از این نشست، 'احمد نادری' مدیر گروه انسان شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ضمن تشریح فعالیت های این گروه به فرصت های همكاری بین دو طرف اشاره كرد.
استادیار دانشگاه تهران در ادامه همچنین به تفاهم نامه همكاری بین دانشگاه پوترا مالزی و دانشگاه تهران اشاره كرد و گفت كه این تفاهم نامه می تواند بستر مناسبی برای توسعه همكاری های بیشتر در آینده باشد.
'مهرداد عربستانی' استادیار انسانی شناسی در حوزه دین، هویت و قومیت نیز در این رایزنی ها به مشتركات فرهنگی ایران و مالزی اشاره و فرصت های انجام پروژه های تحقیقاتی مشترك را تشریح كرد.
استادیار دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران كه دوره دكتری خود را در مالزی به پایان رسانده و نسبت به حوزه های تحقیقاتی آشنایی داشت در ادامه تصریح كرد كه ظرفیت های علمی گسترده ای در ایران وجود دارد كه طرف مالزیایی می تواند با یافتن ارتباط مناسب از آنها بهره مند شود.
روح الله نصرتی، امیلیا نرسیسیانس، ابراهیم فیاض، مهدی حسین زاده و كیومرث یزدان پناه از اساتید دانشگاه تهران و 'شیرین گرمارودی' از دانشگاه زوریخ از دیگر شركت كنندگان در این نشست بودند.
برگزاری این نشست در راستای تفاهم نامه همكاری بین دانشگاه پوترا مالزی و دانشگاه تهران انجام شد. این تفاهم نامه ماه گذشته و پس از سفر رئیس دانشگاه پوترا مالزی به تهران منعقد شد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان