۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82401064
T T
۰ نفر

فعالیت 495 شركت دانش بنیان در بخش كشاورزی كشور

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82401064
فعالیت 495 شركت دانش بنیان در بخش كشاورزی كشور

كرج - ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه شش هزار و 500 عضو هیات علمی در بخش كشاورزی در كشور فعال هستند، گفت: 495 شركت دانش بنیان نیز تاكنون با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت های موجود در بخش كشاورزی ساماندهی شده است.

به گزارش ایرنا اسكندر زند روز چهارشنبه در اولین كنگره بین المللی و نهمین كنگره پژوهشی زنبور عسل ایران در موسسه تحقیقات علوم دامی كشور در كرج، افزود: باید از این ظرفیت در انجام پژوهش ها و اثر بخش كردن بیشتر این پژوهش ها بهره گیریم.
وی یكی از چالش های مهم در حوزه پژوهشی را اثر بخش بودن آنها دانست و اظهار داشت: باید اثر بخش بودن آنها را رو به روز افزایش دهیم.
زند تصریح كرد: در بخش كشاورزی با توجه به تنوع اقلیم و تغییرات اقلیمی كه با آن مواجه هستیم مطالبات برای پژوهش های جدید در راستای چگونگی تطابق با این روند در حال افزایش است.
وی اضافه كرد: پژوهش و پژوهش محوری روز به روز در حال افزایش است و باید پاسخگوی مطالبات و نیاز روز با اجرای هر چه بیشتر این پژوهش ها باشیم.
زند ادامه داد:امروزه اگر بخواهیم پاسخگوی نیازها باشیم باید در جهت گیری های بیرونی از ظرفیت دانشگاه ها بیشتر بهره ببریم.
رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد كشاورزی افزود:بهره گیری از ظرفیت های بین المللی و بخش خصوصی از دیگر اهداف این سازمان در راستای اثر بخشی كردن بیشتر تحقیقات است.
وی در ادامه با بیان اینكه باید از پژوهش محوری به خروجی محور برسیم، گفت: ایران رتبه اول سرعت رشد علمی را در سال 2011 را كسب كرده اما در نوآوری و خروجی محوری نتوانسته ایم موفقیت های خوبی را كسب كنیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود:بر همین اساس راهبرد ما بر این است كه پژوهش هایی را انجام دهیم كه منجر به نوآوری و افزایش ثروت شود.
زند ادامه داد: افزایش درآمد و كاهش فقر، افزایش تولید و بهبود كیفیت آن و پایداری اكوسیستم از جمله اهداف بخش تحقیقات كشاورزی ایران است كه اگر غیر از این باشد مسلما موثر نخواهد بود.
زند با اشاره به اینكه یكی دیگر از چالش ها دیر در اختیار قرار گرفتن پژوهش ها به كشاورزان است بیان داشت: پژوهش ها باید اقتصاد محور باشد چرا كه در ازای هر یك ریال سرمایه گذاری 33 تا 40 ریال منفعت ایجاد خواهد كرد.
7414/1535خبرنگار:وحیده عسكری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
۰ نفر