۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82397092
T T
۰ نفر

آغاز به كار بانك زعفران ایران در تربت حیدریه

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82397092
آغاز به كار بانك زعفران ایران در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- بانك زعفران ایران با هدف حفظ و نگهداری كیفی محصول و نیز معرفی برند زعفران ایرانی، روز یكشنبه فعالیت خود در تربت حیدریه آغاز كرد.

به گزارش ایرنا، رئیس این بانك در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: هدف از تاسیس این بانك كه برای نخستین با در ایران فعالیت خود را آغاز كرده، حفظ و نگهداری بهداشتی و كنترل شده زعفران است.
غلامرضا كریمی افزود: جلوگیری از سلف خری و به باد رفتن دسترنج كشاورزان از دیگر اهداف تشكیل بانك است و برنامه بعدی نیزتهیه و معرفی برند زعفران ایرانی خواهد بود كه هم اكنون توسط كارشناسان یك شركت خصوصی كه این بانك نیز از زیرمجموعه های آن شركت است، در حال تهیه می باشد.
وی گفت: ظرفیت كنونی بانك 10 تن است ولی پیش بینی افزایش ضریب امنیتی و حفاظتی فضای بانك به منظور افزایش ظرفیت تا 20 تن نیز شده است.
كریمی افزود: سبك خدمات ارایه شده در این بانك به این شكل است كه ابتدا زعفران دریافتی در آزمایشگاه همكار و مورد تایید جهاد كشاورزی از حیث كیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی گفت: در مرحله بعد سندی تنظیم و شناسنامه زعفران دریافتی از نظر وزن و كیفیت، تهیه و به امضاء دو طرف می رسد كه این سند در حكم اوراق مشاركت قابل واگذاری به غیر خواهد بود و هر زمان نیز كشاورز قصد دریافت زعفران خود را داشته باشد، معادل ریالی زعفران و بر اساس نرخ روز مبلغ زعفران به وی مسترد می شود.
كریمی در خصوص مزیت سپردن زعفران به این بانك گفت: تاكنون و به خصوص در فصل برداشت شاهد سرقت زعفران چه در زمین و چه در انبار بودیم و از سوی دیگر برخی كشاورزان نیز تمایل داشتند محصول خود را در منزل و به شیوه سنتی نگه داری كنند كه در آن روش به تدریج از كیفت محصول كاشته می شد،در حالی كه در این بانك زعفران در فضایی تاریك و بین درجه حرارت بین 7 تا 9 درجه سانتیگراد نگه داری می شود.
وی در خصوص مزیت دیگر بانك اظهار كرد: بر اساس تفاهم نامه ای كه با بانك ملت منعقد شده ، كشاورزان با استناد به میزان ذخیره زعفران و بدون ارایه وثیقه، برای دریافت تسهیلات به بانك معرفی می شوند.
كریمی با بیان اینكه بانك مجهز به سیستم های حفاظتی روز دنیا است و توسط نیروهای مسلح به صورت شبانه روزی حراست می شود، گفت: به همین دلیل آدرس بانك رسانه ای نخواهد شد.
وی حجم سرمایه گذاری برای تاسیس بانك را، 60 میلیارد ریال عنوان و اظهار كرد: تمامی ساختمان بانك از هر حیث توسط شركت معتبر بیمه شده و تلاش ما تامین امنیت روانی كشاورزان است.
مدیر جهاد كشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: با توجه به سطح زیركشت زعفران در منطقه جنوب خراسان رضوی شامل تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، خواف، رشتخوار و كاشمر 30 هزار هكتار است كه به طور متوسط در هر هكتار یك نفر بهره بردار مشغول فعالیت هستند و لذا تاسیس بانك در منطقه بسیار ضروری است.
محمد كریمی فرزقی افزود: فعالیت این شركت و بانك زعفران ایران مورد تایید جهاد كشاورزی است و تمامی استانداردهای لازم را رعایت كرده است.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و 400 هكتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 كیلوگرم می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/ 6012خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
۰ نفر