۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82388897
T T
۰ نفر
فعالان حوزه ليزر شناسايي و حمايت مي‌شوند/ ثبت روز ليزر

تهران- ايرنا- دبير كارگروه ليزر ستاد توسعه فناوري‌هاي ليزر، فوتونيك و ساختارهاي ميكروني از اجراي برنامه شناسايي و حمايت از فعالان حوزه ليزر خبر داد و گفت: روزي به نام ليزر مصادف با سالروز تولد پروفسور 'علي جوان' نامگذاري و ثبت مي شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، محمدرضا قمي، در خصوص برنامه هاي اين ستاد اظهار كرد: اين كارگروه و اعضاي اوليه آن از شاخه‌هاي مختلف علوم تشكيل ‌شده‌اند تا بتوان در راستاي اهداف ستاد برنامه‌ريزي كرد.
وي اهداف اين كارگروه را توليد شغل هاي فناورانه در كشور عنوان كرد و افزود: درنظرداريم در اين كارگروه صنعتي را شكل داده و بازوهاي آن را كامل كنيم، طرح‌ها را امكان ‌سنجي كرده و گروه‌ها را از نظر توانايي فني مورد بررسي قرار دهيم.
قمي ادامه داد: همچنين تلاش داريم طرح‌هاي صنعتي‌اي راكه جامعه بايد به سمت آن برود و سياست‌گذاري در آن شود، كشف و از نظر اثرگذاري در جامعه و بازده مالي بررسي و براي آن كارگزار مناسب انتخاب كنيم؛ به اين صورت مي‌توان صنعت موردنظر را به‌ عنوان شغل پايدار و ايمن به جامعه معرفي كرد.
وي با اشاره به امكانات موجود گفت: شبكه آزمايشگاهي در ستاد توسعه فناوري نانو معاونت علمي به دستاوردهاي خوبي رسيده است و بسياري از مؤسسه ها و دانشگاه‌ها عضو اين شبكه هستند.
قمي بيان كرد: با هماهنگي‌هايي كه با رييس شبكه آزمايشگاهي صورت گرفته، درنظرداريم جايي براي ارائه خدمات فرآوري مواد به كمك ليزر در كشور داشته باشيم تا به جامعه خدمات‌دهي شود.
به گفته وي، به اين صورت در قدم اول شبكه‌هاي فعال حوزه ليزر مي‌توانند بعد از معرفي از تسهيلات اين شبكه آزمايشگاهي استفاده و رشد كنند.
قمي از جمله اقداماتي راكه در راستاي ترويج علم ليزر صورت مي‌گيرد، كارهاي بنيادي همچون حمايت از پژوهش سراهاي دانش‌آموزي يا حتي آزمايشگاه‌هاي دانشجويي دانست.
وي تاكيد كرد: در اين طرح قصد اين نيست كه اقدامي دولتي شكل گيرد، بايد شركت‌هاي دانش‌ بنيان فعاليت كنند و در مجموع ستاد ليزر، فوتونيك و ساختارهاي ميكروني در راستاي مأموريت خود حمايت‌هايي را صورت دهند.

** ثبت روز 'ليزر'
دبير كارگروه ليزر ستاد توسعه فناوري‌هاي ليزر، فوتونيك و ساختارهاي ميكروني گفت: در اين ستاد درنظرداريم روزي را به ‌عنوان روز 'ليزر' تعريف كنيم تا دعوتي از دانشمندان، دانشجويان و اساتيد اين حوزه براي همكاري و فعاليت بيشتر در اين زمينه باشد.
وي ادامه داد: مناسبتي كه براي نام‌گذاري اين روز درنظرگرفته شده، مصادف با روز تولد 'علي جوان' دانشمند نام آور حوزه ليزر است.
علي جوان فيزيك‌دان و مخترع ايراني در روز ۵ دي ماه سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد.
علي جوان در دسامبر ۱۹۶۰ نخستين ليزر گازي دنيا كه تركيبي از دو گاز هليوم و نئون بود،
اختراع كرد.
اين ليزر از نوع ليزرهاي بي خطر و رنگ آن سرخ است و در آزمايشگاه‌هاي دانشگاه‌ها براي بررسي پديده‌هايي مانند تداخل امواج و آزمايش دو شكاف يانگ كاربرد دارد.
وي در روز ۲۲ شهريور ماه سال جاري درگذشت.
علمي ** 9340**1834
دريافت كننده: منير ابراهيمي زاده ** انتشار: ناهيد شفيعي
۰ نفر