۲۵ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۲
کد خبر: 82385848
T T
۰ نفر
رویترز مدعی شد؛ صادرات میعانات گازی ایران در ماه ژانویه كاهش می یابد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از یك منبع آگاه از برنامه اولیه نفتكش ها اعلام كرد، صادرات میعانات گازی ایران در ماه ژانویه با 17 درصد كاهش به كمترین سطح خود در پنج ماه گذشته خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از رویترز، كره جنوبی كه مشتری اصلی میعانات گازی ایران است، خرید خود را در ماه ژانویه به تقریبا نصف كاهش داده و از قطر میعانات گازی بیشتری می خرد.
بارگیری میعانات گازی نفتكش های ایرانی در ماه ژانویه به حدود 385 هزار بشكه در روز خواهد رسید، در حالی كه این میزان در ماه دسامبر (آذر-دی) 462 هزار بشكه در روز پیش بینی شده بود.
براساس ادعای رویترز، صادرات میعانات گازی ایران كه نفت بسیار سبكی است، پس از آنكه در اكتبر (مهر-آبان) گذشته به ركورد 560 هزار بشكه رسید و 2 برابر مقدار خود را در ژانویه 2016 (دی-بهمن 1394) تجربه كرد، كاهش می یابد.
17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) تحریم های هسته ای ایران لغو شد.
به گفته این منبع كه به دلیل حساسیت مساله از رویترز خواسته است نامش بیان نشود، كره جنوبی برای واردات 111 هزار بشكه در روز میعانات گازی از ایران در ماه ژانویه برنامه ریزی كرده كه تقریبا نصف واردات آن در دسامبر گذشته است. این كشور دسامبر گذشته 201 هزار بشكه در روز میعانات گازی از ایران خرید.
به گفته معامله گران، پس از آنكه قطر میعانات گازی بیشتری برای صادرات عرضه كرد، واردات كره جنوبی از این كشور افزایش پیدا كرده است. ایران و قطر بزرگ ترین صادركنندگان میعانات گازی در جهان هستند.
به گزارش ایرنا، میعانات گازی، محصول جانبی گاز طبیعی است كه هنگام بهره‌برداری از مخازن گاز طبیعی، بدست می آید.
در تولید گاز از هر فاز پارس جنوبی به طور میانگین روزانه 40 ‌هزار بشكه میعانات گازی حاصل می شود.
اقتصام**1063**1561**مترجم:رفعت كرمی مهر**انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد