تسلیت وزارت علوم، وزیرآموزش و پرورش، دانشگاه آزاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی

تهران - ایرنا- وزرا و روسای نهادهای فرهنگی و هنری و دانشگاه ها با انتشار بیانیه هایی درگذشت آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

**‌ پیام تسلیت وزارت علوم به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی ارتحال آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.
به گزارش شامگاه یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا در این پیام آمده است: در گذشت تاثر برانگیز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یار دیرین امام و رهبری، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و یكی از استوانه های نظام اسلامی، خسرانی جبران ناپذیر برای میهن اسلامی است.
این پیام می افزاید: مبارزات مستمر این شخصیت عالیقدر در راه برپایی حاكمیت دینی در دوران پیش از انقلاب و حضور موثر و تعیین كننده او در همه عرصه های انقلاب از آغاز تا امروز از وی شخصیتی ممتاز و تكرار نشدنی در تاریخ معاصر ایران ساخته است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، خانواده بزرگوار ایشان، جامعه دانشگاهی و ملت شریف ایران تسلیت می گوید و برای آن فقید سعید، علو درجات در پیشگاه باری تعالی مسئلت می كند.


** پیام تسلیت وزیرآموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی' (ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامی صادر كرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پیام فخرالدین دانش آشتیانی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلَي رَبِّكِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبَادِی * وَادْخُلِی جَنَّتِی *
ارتحال جانگداز استوانه ی استوار انقلاب ، یارپایدار حضرت امام خمینی (ره) و یاور ماندگار مقام معظم رهبری ، 'حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی' (ره) ، به مانند دیگر اتفاقات تلخ تاریخ ، ناگوار بوده و به آسانی قابل جبران نیست.
تلخی این خبر را ، اتكال به الطاف الهی و شكوه سال ها مجاهدت ایشان در مبارزه ی با طاغوت و مساعدت شان در شكل گیری و وقوع انقلاب شكوهمند اسلامی و همراهی همه جانبه ایشان در تثبیت و توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می تواند تحمل پذیر كند.
به یقین ملت غیور ، انقلابی و قدر شناس ایران اسلامی به نیكی آن نیك مرد را می شناسند و چندان در فراز و فرود دوران پیش از انقلاب و روزهای پر فروغ پس از انقلاب از مساعی آسمانی آن مرد ساعی و صبور خاطره ها دارند كه بتوانند با یاد آن اینك ، خاطر پریشان خود را تسلی دهند.
اینجانب به نمایندگی از جامعه ی فرهیخته ی فرهنگیان كشور، غمگنانه این رحلت جانسوز را به محضر مقام معظم رهبری ، ملت شریف ایران و به ویژه بیت معظم آن فقید سعید، تسلیت و تعزیت گفته ، از درگاه خداوند رحمان برای آن عزیز سفر كرده علو درجات و برای خانواده ی معزا و عموم دوستداران و دلبستگان ایشان صبر و شكیبایی تمنا دارم.


** پیام تسلیت رییس دانشگاه آزاد اسلامی
رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به مناسبت ارتحال آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت منتشر كرد.
به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی این پیام كه یك شنبه شب صادر شد به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَي‏ رَبِّكَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي‏
مجاهد نستوه، اسطوره پایداری بر كلمه حق، یار دیرین امام و رهبری و بنیانگذار شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ( قدّس الله نفسه الزكیه) به ملكوت اعلی پیوست.
اینجانب این ضایعه بزرگ و مصیبت عظیم و ثلمه جبران ناپذیر را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، همسر مكرمه، فرزندان و بیت معزز و معظم ایشان، جامعه بزرگ روحانیت، مردم شریف ایران و به خصوص خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی كه در سوگ پدر معنوی خود نشسته است تسلیت و تعزیت عرض می كنم.
تاریخ، پژواك ندای حق طلبی و یك عمر مبارزه مخلصانه ایشان در مسیر حق و عدالت را هرگز از یاد نخواهد برد .
بی شك نام بلند این شخصیت جهانی و كم نظیر در دوران معاصر بر تارك تاریخ پر افتخار ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چون ستاره ای تابناك در كنار نام شهدا و امام شهدا و بزرگانی چون امیر كبیر خواهد درخشید.
كارنامه درخشان ایشان در تمام مبارزات قبل از انقلاب شكوهمند اسلامی، فرماندهی شجاعانه دفاع مقدس، و سهم ایشان در مدیریت مدبرانه نظام جمهوری اسلامی ایران در سنگرهای ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ذخیره صالحه ای برای علو درجات این رادمرد بزرگ خواهد بود.
حمید میرزاده
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

** پیام تسلیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را به رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و ملت مسلمان ایران تسلیت گفت.
مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن كامل این پیام به شرح ذیل اعلام كرد: درگذشت یار دیرین انقلاب و امام راحل (ره) و همگام صدیق رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) موجب تاثر و تالم همه دلسوزان انقلاب اسلامی شد.
در این پیام آمده است: آن فقید سعید كه از عنفوان جوانی در مسیر مبارزه با رژیم طاغوت مصائب و سختی های فراوانی متحمل شد در 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی از پای ننشست و تا آخرین نفس مجاهده و تلاش كرد.
مرحوم هاشمی رفسنجانی هیچ گاه انقلاب اسلامی و آرمان های امام بزرگوار (ره) را فراموش نكرد و همواره معتمد و مورد وثوق رهبر بزرگوار انقلاب (مدظله العالی) بود.
ملت مسلمان و مقاوم ایران هیچ گاه خطبه های مستدل و عالمانه مرحوم آیت الله رفسنجانی را در سنگر نماز جمعه فراموش نخواهند كرد.
این پیام آورده است: تاریخ معاصر ایران گواهی خواهد داد كه در سال های سخت دفاع مقدس مرحوم آیت الله رفسنجانی با حضور در جبهه های جنگ هم به رزمندگان روحیه برای مقاومت میداد و هم فرماندهان را برای اتخاذ تدابیر صحیح یاری می داد.
پس از دفاع مقدس نیز در دوران سازندگی آیت الله هاشمی محور اصلی سازندگی در كشور بود و خدمات ایشان در آن زمان نیز منشاء بركات زیاد برای كشور بود.
دوران 8 سال ریاست ایشان بر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز توام با مصوبات راهگشای متعدد برای حوزه علم و فرهنگ كشور بود و بخش مهمی از توسعه آموزش عالی در كشور نیز در این دوران پایه گذاری شد.
در این پیام شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و همه آحاد ملت ایران برای آن مرحوم رحمت و غفران واسعه الهی را خواستار است.
**پیام تسلیت علی ربیعی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی ربیعی وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعی پیام تسلیتی صادر كرد.
متن پیام به شرح زیر می باشد.
انالله و انا الیه راجعون
ارتحال ناگهانی و جانكاه یار دیرین امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب ، مبارز كم نظیر دوران مبارزات انقلاب اسلامی، فرمانده دوران دفاع مقدس ، سیاستمدار توانمند و بادرایت دوران جمهوری اسلامی و دوست و یاور همیشگی كارگران و محرومان كه عمر خود را وقف تحقق انقلاب و پیشرفت جمهوری اسلامی نمود باعث تاسف و تالم عمیق همه دلسوزان و وفاداران به انقلاب و ایران زمین گردید .
درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی كه یاد و نامش یادمانه همه دوستداران انقلاب و نظام است خسرانی عظیم است . او خودسخت كوش بود و برای ایران اسلامی نیز آرزوی آبادانی ، رفاه و اقتدار و پیشرفت داشت . آیت الله هاشمی رفسنجانی كه دارای اندیشه ای بزرگ بود ، بزرگی و اقتدار را برای ملت ایران از مسیر دینداری عقلانی ، سیاست ورزی میانه رو و مشاركت اجتماعی همه ایرانیان در سازندگی این سرزمین طلب می كرد . خوب بیاد دارم كه اولین تشكل های كارگری در ابتدای انقلاب اسلامی با حمایت های ویژه ایشان و شهید بهشتی شكل گرفت .
اینجانب در گذشت این همراه همیشگی انقلاب ، امام و رهبری را به محضر مقام معظم رهبری، تمامی مردم ایران و بیت معظم ایشان تسلیت عرض می كنم و امیدوارم حضور آحاد مردم در مراسم تشییع آیت الله رفسنجانی جلوه ای ماندگار از ارج نهادن به خدمتگزاران و آرزومندان عزت و سربلندی ایران را در تاریخ ثبت كند.
**پیام تسلیت رئیس جمعیت هلال‌احمر در پی ارتحال یار دیرین امام و رهبری؛ حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
رئیس جمعیت هلال احمر ارتحال یار دیرین امام و رهبری؛ حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، متن پیام تسلیت دكتر ضیائی بدین شرح است: «ضایعه درگذشت آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، یار صدیق امام و رهبری را از طرف خود و كلیه كاركنان، امدادگران، نجات‌گران، داوطلبان و جوانان جمعیت هلال احمر به محضر مقام معظم رهبری، خانواده آن مرحوم و ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می‌نمایم.»
آیت الله هاشمی رفسنجانی امشب در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیك گفت.
فراهنگ* 9022* 1823 دریافت كننده : اكبر قزوینیان * رقیه نوری * انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ