توزیع میوه های قاچاق در سردخانه های حاشیه تهران/ مسوولان پیگیری كنند

تهران - ایرنا - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، از توزیع انواع میوه های قاچاق امریكایی، آفریقای جنوبی، كنیا، تركیه در سردخانه های حاشیه تهران خبرداد و گفت: انتظار می رود متولیان دستگاه های نظارتی با عرضه این محصولات در بازار برخورد قانونی كنند.

حسین مهاجران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اكنون مشاهده می شود میوه شبرنگ آفریقا هر كیلوگرم 300 هزارریال، گلابی امریكایی 250 هزار ریال، پنبه كنیا هركیلوگرم 150 هزارریال، شاه بلوط تركیه كیلویی 150 هزار ریال در حاشیه میدان اصلی میوه و تره بار به فروش میرود.
وی اظهار داشت: با وجود این كه میوه های گفته شده از كالاهای ممنوع هستند، اما مشخص نیست از كجا و توسط چه كسانی وارد می شود.
مهاجران افزود: این محصولات به شكل قاچاق و از مسیرهای غیرقانونی وارد كشور می شود، زیرا هرگز یك واردكننده واقعی برای واردات میوه ممنوع اعتبار خود را به خطر نمی اندازد.
وی اضافه كرد: اكنون گلابی امریكایی از بنادر دبی وارد و از آنجا به كشورهای دیگر و به شكل قاچاق به ایران ارسال می شود.
مهاجران درباره تاثیر وجود این میوه ها بر بازار میوه داخلی گفت: وجود این محصولات تاثیر جندانی روی قیمت میوه های تولید داخلی ندارد.
وی افزود: برخی مصرف كنندگان دوست دارند با خرید میوه های قاچاق با قیمت های بالا پول خود را دور بریزند.
رییس اتحادیه میوه و تره بار معتقد است، باید دستگاه های متولی همچون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و همچنین دستگاه های نظارتی از ورود و عرضه این محصولات با قیمت های بالا در بازار جلوگیری كنند.
به گزارش ایرنا، سالیانه 17 میلیون و 500 هزار تن میوه در كشور تولید می شود كه در مقایسه با میانگین تولید میوه در دنیا، حدود 2.5 برابر بیشتر است.
براساس سیاست های وزارت جهادكشاورزی در اواخر دولت دهم و دولت یازدهم واردات انواع میوه به جز موز، آناناس، انبه و نارگیل ممنوع شد و كماكان این ممنوعیت استمرار دارد.
این درحالیست كه عده ای با ورود میوه قاچاق به كشور علاوه بر ورود آفات جدید قرنطیه ای به كشور سلامت و بهداشت جامعه را با مخاطراتی روبرو می كنند.
اقتصام**9186**1561**خبرنگار: هما همت خواه **انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد