۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82375215
T T
۰ نفر
تكاپوی انتخاباتی اصولگرایان با نامزدهای احتمالی پرشمار

تهران- ایرنا- اردوگاه اصولگرایان طی روزهای اخیر شاهد مطرح شدن نام های گوناگونی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بود. تایید و تكذیب های انتخاباتی، تعیین تركیب هیات های اجرایی و نظارتی برگزاری انتخابات و بحث و نظرها درباره نامزدی رییس دولت یازدهم در انتخابات پیش رو نیز طی روزهای گذشته برجسته بود.

چند ماهی بیشتر به زمان برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و جریان ها، تشكل ها، احزاب و شخصیت های سیاسی رفته رفته ورود خود به گود رقابت سیاسی پیش رو را اعلام می دارند. شماری نیز پیش از این، از حضور، برنامه ها و مواضعشان برای انتخابات 96 رونمایی كرده اند. اصولگرایان اما در همسنجی با دیگر جریان ها، رقابت انتخاباتی را با شمار قابل توجهی از نامزدهای احتمالی كلید زدند. در این گزارش مهمترین پویش های انتخاباتی طی روزهای گذشته را بررسی می كنیم.

**چندصدایی در اردوگاه اصولگرایان
این روزها خبر یا شایعه های زیادی در مورد نامزدی چهره های مختلف اصولگرایی در انتخابات به گوش می رسد. روزنامه «ابتكار» دیروز(پانزدهم دی ماه) در گزارشی نوشت: اصولگرایان علاوه بر افتراق و تشتتی كه در سال‌های اخیر به آن دچار شدند، با این مشكل نیز دست و پنجه نرم می‌كنند كه برای كاندیداهای احتمالی این جریان از نگاه تحلیل‌گران سیاسی، توان رقابتی پایینی در برابر روحانی تصور می‌شود. برخی چهره‌های مطرح شده از سوی اصولگرایان همچون سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف قبلا در بوته آزمایش مردمی قرار گرفته‌اند و شكست خورده‌اند. سیاسیون كهنه‌كاری همچون اسدالله بادامچیان و مصطفی میرسلیم از اعضا شورای مركزی حزب موتلفه نیز هستند كه در این روزگار نمی‌توان اقبال عمومی چندانی را برای آن‌ها متصور بود. افرادی مثل محمدرضا باهنر و پرویز فتاح تاكنون گفته‌اند كه در انتخابات ریاست جمهوری كاندیدا نخواهند شد. در شرایطی كه چهره‌های همچون عزت‌الله ضرغامی، علیرضا زاكانی و محمدمهدی زاهدی نیز برای كاندیداتوری مطرح می‌شوند، از اردوگاه اصولگرایان خبر می‌رسد كه این جریان حتی به كاندیداتوری یك زن – و به طور خاص مرضیه وحید دستجردی– نیز فكر می‌كند.
این در حالی است كه خود اصولگرایان نیز به پاشنه آشیل خود یعنی واگرایی واقفند. «عباس سلیمی نمین» فعال سیاسی این جریان سه شنبه چهاردهم دی ماه در گفت وگو با یكی از رسانه ها اظهار كرد: اصولگرایان باید به سمت وحدت پیش بروند و دیگر از كسانی كه ساز اختلاف بزنند خوششان نمی آید. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پایداری‌ با اصولگراها هماهنگ‌ نباشد ضرر می‌كنند. شاید اصولگراها یك نامزد فرعی هم داشته باشند.

**احتمال ورود حزب الله به عرصه انتخابات
روزنامه «آرمان» دوشنبه از احتمال ورود «حزب الله» به انتخابات خبر داد و نوشت: الله كرم دیروز اظهاراتی داشت كه بیش از هر موضوعی ورود این جریان به انتخابات را به ذهن متبادر می‌كرد و البته شرطی هم مطرح كرد كه خود این موضوع، از اتفاقات جدید در اردوگاه اصولگرایی خبر می‌داد. به نوشته آرمان، الله كرم كه از او به عنوان عضو هیات موسس «جمعیت انصار حزب‌الله» یاد می‌كنند، همراهی تشكل متبوعش با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را مشروط به هماهنگی این جبهه با اعضای «پایداری» دانست.
در ادامه این گزارش می خوانیم: تعامل‌الله كرم و آیت‌الله مصباح‌یزدی كه رهبری جبهه پایداری را بر عهده دارد، مانند طیف‌های دیگر اصولگرایان نیست كه در تصمیم‌سازی‌های جمعی خود برای این جبهه جایگاهی قائل نیستند و آنها را جدا از جرگه اصولگرایان می‌دانند.‌الله كرم و یارانش همواره نسبت به مصباح‌یزدی ادای دین كرده و احترام زیادی برای او قائل هستند. شباهت دیگر تشكل حزب‌الله با پایداری در این است كه هر دو تشكل به نوعی حساب خود را از احزاب اصولگرا جدا كرده‌اند، چنان‌كه اكنون حزب موتلفه اسلامی به معرفی میرسلیم به عنوان كاندیدای نهایی خود برای انتخابات پرداخته و سایر احزاب این اردوگاه هم از تصمیم مشترك برای انتخابات اردیبهشت ماه سال آینده سخن می‌گویند، اما هیچ گروهی حاضر به اعلام همفكری و همراهی با این دو تشكل نیست.

** نامزدی مسكوت و مبهم وزیر علوم دولت نهم
احتمال اعلام نامزدی «محمدمهدی زاهدی» وزیر علوم دولت نخست احمدی نژاد و رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم یكی از خبرهای انتخاباتی روزهای گذشته بود. این خبر كه در روزهای گذشته برای نخستین بار از سوی یكی از خبرنگاران در مجلس مطرح شد، روی كانال تلگرامی زاهدی هم قرار گرفت و كمی بعد حذف شد. زاهدی اما در مورد تایید یا تكذیب این خبر حاضر به توضیحی نشده است.
این خبر و حاشیه های آن به صحن مجلس هم كشیده شد و «علی لاریجانی» رییس مجلس در جریان رای گیری در مورد بندی از برنامه ششم توسعه به آن اشاره ظریفی كرد. لاریجانی به زاهدی كه به نشانه مخالفت با حذف بندی از برنامه ششم توسعه عدد 2 را نشان می داد گفت آقای زاهدی اینگونه رای نمی آوری، رای بده.
«محمدرضا باهنر» دبیر كل جبهه «پیروان خط امام و رهبری» هم در نشست خبری دوشنبه خود اعلام نامزدی زاهدی را انفرادی دانست و گفت: ما بنا نداریم كه هیچ اعلام كاندیدایی را تائید یا تكذیب كنیم. دبیر كل جبهه پیروان خط امام و رهبری تاكید كرد كه نامزد این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری همان نامزد مورد توافق و اجماع اصولگرایان خواهد بود.

** توصیه انتخاباتی «احمد توكلی» به شهردار تهران
«احمد توكلی» فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس، یكشنبه هفته جاری به بیان دیدگاه های انتخاباتی خود پرداخت. توكلی گفت روحانی را اصولگراها رییس‌جمهوری كردند چون متوقع بودند و مردم گفتند اینها كه با خود نمی‌سازند چه طور می‌خواهند كشور را اداره كنند. او این را هم گفت كه اگر اصولگرایان می خواهند برنده شوند كسی غیر از جلیلی را باید به صحنه انتخابات بیاورند.
توكلی همچنین به پرسشی مبنی بر اینكه آیا به «محمدباقر قالبیاف» شهردار تهران توصیه می كند كه به عرصه انتخابات بیاید یا نه پاسخ منفی داد.

**ادعای ریزش آرای روحانی
برخی چهره ها و رسانه های اصولگرا در روزهای گذشته مدعی شدند روحانی با ریزش حجم زیادی از آرایش در انتخابات پیش رو مواجه خواهد شد.
باهنر در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: این موضوع قابل توجهی است كه آرای آقای روحانی ریزش كرده كه این امری طبیعی است چون برخی برنامه های ایشان به خصوص در حوزه اشتغال جوانان اجرایی نشده شاهد این ریزش آرا بودیم اما به هر حال صحنه انتخابات در كشور ما معمولا یكی دو ماه آخر شكل می گیرد و ریزش ها و رویش ها خودنمایی می‌كند.
روزنامه «جوان» هم یكشنبه در گزارش خود نوشت: روحانی در انتخابات پیش رو با چالش‌های جدی مواجه است؛ چالش‌هایی كه ناشی از عمل نكردن به وعده‌هایی است كه در ایام انتخابات ریاست جمهوری گذشته ارائه كرد و حالا همین بدعهدی او در عمل به وعده‌هایش باعث شده كه چالش‌هایی جدی در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری گریبانگیر او شود.
روزنامه «سیاست روز» هم چهارشنبه در گزارشی مدعی شد: نه تنها اصلاح‌طلبان بر این نكته واقف هستند كه آرای روحانی ریزش داشته است بلكه اصولگرایان نیز بر این نكته تاكید دارند. در ادامه آمده است: اگرچه به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان حداقل در انتخابات سال 96 هیچ چهره تأثیرگذاری كه بتواند پایگاه رأی روحانی را به خود اختصاص دهد، در اختیار ندارد، اما آن‌ها اخیرا بر این موضوع تاكید كرده‌اند كه حتی اگر در انتخابات پیش رو بار دیگر از روحانی حمایت كنند، نه به واسطه موفقیت‌های وی بلكه به واسطه نداشتن یك آلترناتیو مناسب است؛ موضوعی كه می‌تواند زمینه فشارهای آتی درخصوص پیگیری اهدافشان را فراهم كند.

**واكنش های به انگاره حضور نیافتن روحانی در انتخابات
ادعای شركت نكردن روحانی در انتخابات و احتمال رد صلاحیت او كه این روزها از سوی برخی رقیبان وی مطرح می شود، با واكنش هایی روبرو شد.
اظهارات تازه «عباسعلی كدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در مورد اینكه هیچ تضمینی وجود ندارد هر رییس جمهوری برای دوره دوم هم تایید صلاحیت شود، در رسانه های رقیب دولت بازتاب زیادی داشت.
همچنین، سخنان «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در مورد سكوت روحانی در پاسخ به مجری سیما در خصوص نامزدی در انتخابات آتی هم مورد توجه قرار گرفت. به گفته نوبخت، روحانی سكوت نكرد بلكه به سوال درباره كاندیداتوری‌اش پاسخ داد و گفت كه الان این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد كه اعلام شود چه اینكه اگر می‌گفتند می‌خواهد در انتخابات كاندیدا شود آنگاه هر صحبتی را مطرح می‌كرد در قواره كاندیداتوری ریاست‌ جمهوری ارزیابی می‌شد. اكنون كار برای كشور زیاد است و زمان انتخابات نیز مشخص است و حتی می‌توان در آخرین روز ثبت‌نام،‌ ثبت‌نام را انجام داد.

**روحانی؛ نامزد بی رقیب انتخابات؟
«محمدرضا تاجیك» نظریه پرداز اصلاح طلبان در گفت وگوی یكشنبه دوازدهم دی ماه با روزنامه «شرق»، فقدان آلترناتیو را شانس روحانی در انتخابات آینده دانست. به گفته تاجیك، تنها شانس آقای روحانی فقدان آلترناتیو است یا وجود دگری كه جاذبه ایجاد نمی‌كند، بلكه دافعه ایجاد می‌كند. این مسئله باز ممكن است كه در انتخابات آتی اصلاح‌طلبان را به جریان اعتدالی گره بزند؛ اما معنا و مفهومش این نیست كه دقیقا در دقایق گفتمانی اینها دارای یك فهم و درك هستند و در مشی و منش اجتماعی و فرهنگی و سیاسی دارای جغرافیای مشتركی هستند.
روزنامه ابتكار هم دیروز در گزارشی در این ارتباط آورد: كشور دیرتر از زمان‌های دیگر وارد جو انتخاباتی می‌شود. یكی از دلایل این موضوع را می‌توان در بی رقیب بودن حسن روحانی در هر دو اردوگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دانست. اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی در انتخابات سال 92 او را به ساختمان پاستور رساندند. حال در آستانه انتخابات 96 نیز صدای حداكثری اصلاح‌طلبان بر حمایت مجدد از روحانی تاكید دارد. در واقع اقلیت اصلاح‌طلبانی كه به گزینه‌ای دیگر فكر می‌كنند نیز بیشتر به وجود آلترناتیو اصلاح‌طلب در كنار رییس‌جمهوری معتدل و مطرح كردن كاندیدا برای دوره سیزدهم ریاست جمهوری اشاره دارند.
«عبدالواحد موسوی لاری» وزیر كشور دولت اصلاحات، در گفت وگویی كه دیروز در رسانه ها منتشر شده تصریح كرد: اصولگرایان نه اینكه نمی‌خواهند با آقای روحانی رقابت كنند، بلكه كاندیدایی كه بتوانند روی آن بایستند و او بتواند برای آقای روحانی رقیب جدی باشد، ندارند. اختلاف و تشتت بین خودشان زیاد است و نتوانسته‌اند به جمع‌بندی برسند.
همزمان، «غلامحسین كرباسچی» دبیر كل حزب «كارگزاران» اظهار كرد: اصولگرایان كاندیدای كارساز مقابل روحانی ندارند، مگر اینكه از غیب كسی را وارد انتخابات كنند و یا كاندیدا از خارج بیاورند یا از قوطی عطاری كسی را پیدا كنند!

**تعامل فراكسیون امید با شورای عالی اصلاح طلبان
«بهرام پارسایی» سخنگوی فراكسیون امید یكشنبه از بررسی چگونگی تعامل فراكسیون امید با شورایعالی اصلاح طلبان خبر داد. پارسایی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به جلسه فراكسیون امید مجلس افزود: در این جلسه در مورد نحوه حضور نمایندگان استان‌ها در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان اشاره‌هایی انجام شد.
روزنامه ابتكار سه شنبه در گزارشی نوشت: انتشار خبر بررسی چگونگی تعامل فراكسیون امید با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ازسوی سخنگوی این فراكسیون نشان از تصمیم امیدی‌ها برای حضور جدی و اثرگذار در دو انتخابات پیش‌رو دارد. تعامل امیدی‌های مجلس با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به‌نوعی می‌توان اعلام موضع آنها در حمایت از روحانی به‌عنوان تنها كاندیدای انتخاباتی معرفی‌شده ازسوی اصلاح‌طلبان برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دانست.

**كش و قوس ها در «حزب اعتماد ملی»
در حالی كه هفته گذشته خبر استعفای «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب اعتماد ملی منتشر شد، در روزهای گذشته منتجب نیا خبر استعفایش را تكذیب كرد. منتجب‌نیا پیش از این تاكید كرده بود كه مشكلات و اختلافات درون حزب حل شده و شورای مركزی به انسجام و اتحاد قبلی خود بازگشته است. در هر تشكلی برخی اختلاف دیدگاه‌ها وجود دارد و این یك امر طبیعی است.
به نوشته روزنامه آرمان، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره استعفای دبیركل این حزب هم تصریح كرد: «استعفای كروبی به هیچ عنوان مورد تایید اعضای شورای مركزی نیست و بنده بارها هم عرض كردم كه ماهیت حزب اعتماد ملی وابسته به حضور آقای كروبی است.»

** «علی مطهری»؛ نامزد مستقلین و اعتدالگرایان؟
«قدرتعلی حشمتیان» رییس «جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران»، علی مطهری را یكی از گزینه‌های تشكل متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری 96 اعلام كرد.
حشمتیان دوشنبه در سخنانی در حاشیه دیدار اعضای خانه احزاب با «علی ربیعی» وزیر كار، رفاه و تعاون اجتماعی، گفت: تاكنون 16 گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری در دستور كار داریم كه تاكنون آقایان علی مطهری و حسن روحانی دو گزینه ما بین این 16 نفر هستند... با آقای مطهری جلسه‌ای داشتیم ولی وی فعلاً به احترام آقای روحانی اعلام كاندیداتوری نكرده است.

**صادق خرازی برای انتخابات نامزد نمی شود
«سیدمحمدصادق خرازی» رییس شورای مركزی حزب «ندای ایرانیان» در اطلاعیه‌ای در خصوص شایعه نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری96گفت: این حرف‌ها شایعه است چرا كه من بستری هستم و حتی معلوم نیست زنده بمانم، الان كه با شما صحبت می‌كنم دستگاه اكسیژن به من وصل است.

** آغاز فعالیت ستادهای انتخابات در 31 استان و انتخاب اعضای هیات نظارت
نخستین جلسه ستاد انتخابات كشور سه شنبه چهاردهم دی ماه با حضور «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر كشور برگزار شد كه وی در این نشست بر استمرار اهتمام نسبت به سلامت، امنیت، رعایت بی طرفی، انسجام و هماهنگی كامل حوزه های مختلف وزارت كشور در برگزاری باشكوه و قانونمند انتخابات پیش‌رو تاكید كرد.
همزمان با آغاز فصل زمستان ستاد انتخابات كشور فعالیت رسمی خود را برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز كرد و تركیب این ستاد با حكم وزیر كشور مشخص شد. رحمانی فضلی در احكامی جداگانه «علی اصغر احمدی» معاون سیاسی خود را به عنوان رییس ستاد انتخابات كشور و «علی پورعلی مطلق» مدیركل دفتر انتخابات وزارت كشور را به عنوان دبیر این ستاد منصوب كرد.
به گفته «سیامك ره‌پیك» عضو هیات مركزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ، در جلسه روز دوشنبه 13 دی هیات مركزی نظارت بر انتخابات، اعضای هیات های نظارت بر انتخابات تمامی استان‌ها تعیین شدند. ره‌پیك هشتم دی ماه از انتخاب آیت الله «احمد جنتی» و «عباسعلی كدخدایی» به عنوان رییس و سخنگوی هیات مركزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود. پیش از این اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری 15 استان تعیین شده بودند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی **پژوهشم**9275**9279
۰ نفر