۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82371382
T T
۰ نفر
باغبانان نمونه 10 برابر تولید متوسط ملی، محصول عرضه كردند

تهران- ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی گفت: برخی باغبانان نمونه كشوری هفت تا 10 برابر میزان تولید متوسط ملی، محصول تولید كردند و باید راهنما و مروج دیگر كشاورزان باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی امروز (دوشنبه) در نخستین جشنواره ملی كشاورزان ایران و سی و یكمین دوره انتخاب و معرفی كشاورزان برتر در مركز همایش های صداو سیما، افزود: تولید كنندگان گندم آبی سه برابر و گندم دیم بیش از پنج برابر متوسط ملی تولید دارند.
به گفته حجتی، چنانچه كشاورزان دو برابر متوسط ملی تولید كنند، نیز مورد قبول و شدنی است.
وی اعلام كرد با تغییر شیوه آبیاری، بیش از 17 تن ذرت دانه ای تولید شد؛ در حالی كه میزان متوسط ملی هفت تن است. همچنین با استفاده از سیستم آبیاری تیپ، مصرف آب به شدت كاهش یافت و تولید 2.5 برابر متوسط ملی به دست آمد.
حجتی افزود: میزان تولید شلتوك كشاورز نمونه با مصرف آب كم، 10 تا 11 تن است و آنان باید راهنمای كشاورزان دیگر باشند.
وی اضافه كرد: سال ها بذر مورد نیاز از سیلوها تهیه می شد كه از بدترین انواع بود اما امروز تولیدكننده نمونه، بیش از 12 تن بذر خوب تولید می كند.
حجتی گفت: پارسال 10 هزار هكتار گندم تیپ تولید شد؛ یعنی مصرف آب به حداقل رسید.
به گفته وی، امروز سطح زیركشت گندم از 600 هزار هكتار آبی و 400 هزار هكتار دیم كاهش یافته و كشور از واردات 6 میلیون تا هفت میلیون تن گندم بی نیاز شده است.
همچنین بهره وری آب در مزرعه از 37 به 44 درصد افزایش یافت كه باعث فشار كمتر به ذخایر حیاتی كشور (سفره های زیرزمینی) و بهبود آبیاری در همه زمینه ها می شود.
وی گفت: هنگامی كه یك بذر زودرس عرضه می شود كه دو نوبت آبیاری كمتر نیاز دارد، یعنی 20 درصد صرفه جویی مصرف آب با استفاده بذر مرغوب صورت می گیرد، همچنین تولید بذر مقاوم به شوری و خشكی و سازگار به محیط، گرما، سرما و بیماری ادامه دارد.
این مسوول تاكید كرد ایران كشوری كم آب و خشك محسوب می شود و تغییر اقلیم در حال وقوع است، بنابراین مشكلات كم آبی هر روز چهره خود را بیشتر نمایان می سازد.
حجتی گفت: برای پایداری تولید باید مواد اولیه كمتری مصرف و بهتر از خاك حفاظت كرد.
وزیر جهاد كشاورزی یادآوری كرد: طبق گزارش های وزارت نیرو، پارسال 16 هزار و امسال نیز 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز بسته شد.
وی اضافه كرد: تولیدكنندگان برتر، اصول فنی و مهندسی و آموزش های لازم را فراگرفته اند و با دقت توصیه های فنی را اجرا كرده اند و امروز نتیجه كار آنها را می توان دید.

** خرید تضمینی به سود تولیدكنندگان نیست
وزیر جهاد كشاورزی گفت: امروز (دوشنبه) برای بررسی نرخ خرید تضمینی و همچنین وضعیت تولید و بازار برنج پیگیری های لازم صورت می گیرد.
حجتی تاكید كرد روش های سنتی مانند خرید تضمینی، شیوه مناسبی برای حمایت از تولیدكنندگان بخش كشاورزی نیست، زیرا هزینه های تولید بیش از نرخ خرید تضمینی است كه دولت برای خرید وارد آن می شود.
وی گفت: مالكیت كشاورزی را باید از مدیریت جدا كرد؛ زیرا مالكیت و مدیریت تولید و عرضه به معنای این نیست كه یك نفر بتواند هر دو اقدام را انجام دهد.
حجتی اعلام كرد: در هشت سال گذشته چندین مدیر دولتی به بخش بازرگانی محصولات كشاورزی وارد شدند اما در این زمینه موفق نبودند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در نخستین جشنواره ملی كشاورزان ایران و سی یكمین دوره انتخاب و معرفی كشاورزان برتر از 118 نفر كشاورز و پژوهشگر برتر تجلیل شد.
ارج نهادن به تلاش تولیدكنندگان و روستاییان، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین تولیدكنندگان كشاورزی و تشویق آنان، معرفی الگوی عملی و قابل اعتماد جامعه كشاورزی و روستاییان و عشایر و تقویت تعامل بین تولیدكنندگان و پژوهشگران و فناوران عرصه كشاورزی از اهداف برپایی این جشنواره است.
اقتصام**9186** 1559**1961** خبرنگار: هما همت خواه ** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر