۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۴۰
کد خبر: 82370245
T T
۰ نفر
معاون شهردار تهران: عزم جدي براي پيگيري حقوق كودكان وجود ندارد

تهران - ايرنا - معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با انتقاد از عدم همكاري دستگاه هاي متولي حقوق كودكان گفت: انگيزه و عزم جدي در سطح جامعه براي پيگيري حقوق كودكان وجود ندارد و متاسفانه شاهد استثمار كودكان و پايمال شدن حقوق آنها در جامعه هستيم.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از روابط عمومي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، مجتبي عبدالهي در دومين جلسه كميته اجرايي مصوبه شهر دوستدار كودك با تاكيد بر لزوم توجه به كودكان و جايگاه حقوقي آنان در جامعه افزود: در پرداخت به موضوع شهر و شهرنشيني، كودكان از جمله اقشار مهمي هستند كه بايد به نيازهاي اين گروه سني به عنوان آينده سازان جامعه توجه ويژه اي شود.
وي با اشاره به تصويب آيين نامه اجرايي مصوبه شهر دوستدار كودك در سال 94 اظهار كرد: در راستاي اطلاع رساني و آگاه سازي مردم به حقوق خود از جمله در حوزه كودك و شناسايي و رسيدگي به حقوق كودكان در شهر تهران و مطالبه گري كه مردم از دستگاه هاي ذيربط در اين زمينه مي توانند داشته باشند، نشست هاي كميته اجرايي مصوبه شهر دوستدار كودك به صورت منسجم و پيوسته و با اتخاذ انضباط كاري و وحدت رويه برگزار شده و مباحث مهم حقوق كودكان را در دستور كار قرار دهيم.
عبدالهي با اشاره به نگاه ويژه به كودكان در شهر تهران بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران گفت: براي انجام اقدامات عملياتي و موثر، كودك از سه جنبه، شامل رشد و تكامل كودك، شناسايي عوامل تهديد كننده كودك در شهر و توجه به كودكان آسيب ديده جدي، مدنظر قرار مي گيرد.
معاون شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت تلاش براي تحقق شعار «تهران، شهر دوستدار كودك» افزود: وضعيت كودكان كار و خيابان با توجه به مسائل جامعه به ويژه شهر تهران مناسب نيست و اين كودكان از جايگاه حقيقي و حقوقي شايسته خود برخوردار نيستند، هر چند شهرداري تهران اقدامات گسترده اي را در اين راستا انجام داده اما به تنهايي نمي تواند تمام موضوعات را در اين زمينه به سرانجام برساند.
وي گفت: هم اكنون در سطح شهر تهران كودكان بسياري هستند كه توسط باندها و گروه هاي خاص بكارگيري مي شوند و در شرايط نامناسب و با تحمل فشارهاي روحي رواني بالا زندگي مي كنند كه اين موضوع در جامعه در قالب معضلات اجتماعي همچون تكدي گري، دستفروشي، بزهكاري و ... بروز و ظهور دارد.
وي، رسيدگي به حوزه كودكان را نيازمند همكاري، همدلي و نگاه ويژه دانست و گفت: بايد شهرداري تهران و ساير دستگاه هايي كه در زمينه رسيدگي به حقوق كودكان مسئوليت مستقيم دارند تلاش مضاعفي را در خدمت به كودكان انجام دهند تا با هم افزايي، تحقق شعار خدمت به كودكان در شهر تهران به عنوان ام القراي جهان اسلام را شاهد باشيم.
بر اساس مصوبات اين نشست، جلسه آتي كميته اجرايي در 2 هفته آينده براي ارائه گزارش كارگروه هاي تخصصي – مشورتي اجتماعي و فرهنگي و خدمات شهري و محيط زيست تشكيل مي شود.
همچنين اجراي شاخص هاي مصوبه بصورت تخصصي در دو ناحيه از مناطق 5 و 22 به عنوان الگو، انتخاب يكي دو برنامه شاخص براي اجرا تا پايان سال براي هر كارگروه، ارسال مصوبه به عنوان شاخص در سطح كلان و بين المللي از ديگر موارد مطرح شده در جلسه بود.
اين نشست با حضور معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، مديركل آموزش هاي شهروندي شهرداري تهران، و مديران و معاونان حوزه هاي ذيربط مصوبه در شهرداري تهران، نمايندگان روساي كميسيون هاي شوراي اسلامي شهر تهران، ادارات و سازمان هاي برون سازماني( سازمان بهزيستي كل كشور، دبيرخانه مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك، سازمان هاي مردم نهاد، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان) در سالن كنفرانس ساختمان معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران برگزار شد.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشار دهنده: محسن فتاحي
تهرام/7245//1625

سرخط اخبار جامعه