۱۲ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 82369219
T T
۰ نفر
ديدگاه هاي فعالان اجتماعي و مسئولان خراسان شمالي در باره حقوق شهروندي

بجنورد- ايرنا- شماري از فعالان حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي و مسئولان خراسان شمالي با بيان اينكه حقوق شهروندان را بايد به آنان آموزش داد گفتند: آگاهي تمامي شهروندان از حقوق شهروندي يك اصل اساسي در جامعه مردم سالاري است.

آنان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه رئيس جمهوري 55 اصل قانون اساسي را از 177 اصل قانون اساسي كه مربوط به حقوق شهروندي است، احصا و به عنوان يك منشور نه قانون اعلام كرد، گفتند: تدوين اين منشور مطلب جديدي نبوده است و در سال هاي گذشته هم بوده اما، خواسته و تمركز رييس جمهوري نحوه اجرايي شدن كامل آن است.
آنان افزودند: اصل هاي احصا شده از قانون اساسي به دست آمده است، رئيس جمهوري تنها آنها را گردآوري و بر اهميت و همچنين اجرايي شدن آن تاكيد دارد.
يك دانشجوي خراسان شمالي با بيان اينكه انتشار اين منشور توجه مردم را به حقوق خود جلب مي كند افزود: با توجه به اهميت دادن اين موضوع و آگاهي بخشي در اين خصوص توجه تمامي شهروندان به حقوقشان جلب مي شود.
فرزانه رحماني بر فرهنگ مطالبه گري تاكيد كرد و گفت: بايد زير ساخت هاي لازم براي مطالبه گري مردم فراهم شود كه يكي از هدف هاي تدوين اين منشور نيز اين مهم است.
وي اظهار كرد: اگر مطالبه گري در جامعه رواج داشته باشد بحث مشكلات اجتماعي از جمله فساد هاي اداري نيز خود به خود كاهش مي يابد زيراكه مردم متوجه حقوق خود هستند و آن را مطالبه خواهند كرد.
وي با بيان اينكه بايد در اين راستا جنبشي ايجاد كنيم افزود: بايد توسط گروه هاي كارشناسي كارگاه هاي و كلاس هاي آموزشي براي شهروندان در زمينه هاي مختلف ايجاد تا با حقوق خود آشنا شوند و همچنين مطالبه گر نيز شوند.
رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي بر ضعف فرهنگي در حوزه هاي مختلف در جامعه اشاره كرد و گفت: بايد در زمينه هاي مختلف از جمله حقوق شهروندي را به جامعه آموزش دهيم.
علي اصغر افتاده بر فرهنگ سازي اين امور توسط رسانه ها تاكيد كرد و افزود: در اين زمينه بايد به شكل مصداقي بپردازيم اگر گسترده نپردازيم به جايي نخواهيم رسيد.
وي اظهار كرد: امروزه با تعداد زيادي قوانين مواجه هستيم كه حتي در دنيا از اين نظر ضرب المثل شده ايم اما با اين وجود آسيب ها فراوان است.
وي بر فرهنگ سازي و آشنايي با قوانين در جامعه تاكيد كرد و گفت: مردم بايد در زمينه هاي مختلف از حقوق خود مطلع باشند كه اين امر در جامعه بسيار ضعيف است.
وي اشاره به دستگاه هاي نظارتي كه در زمينه هاي مختلف ايجاد شده اند كرد و گفت: با اين وجود آسيب ها فراوان است در حالي كه نظارت و فاش كردن بايد توسط رسانه ها انجام شود.
وي گفت: اگر هم اكنون آسيب ها و كاستي ها در جامعه زياد ديده مي شود نشان از اين است كه رسانه ها در اين خصوص كمتر پرداخته اند و غافل بوده ايم.
وي افزود: خبرگزاري جمهوري اسلامي اين استان در خصوص حقوق شهروندي ميزگرد هاي تخصصي با حوزه هاي مختلف از جمله حقوق دانان، احزاب، اقتصاد دانان، رسانه ها و ساير موارد در راستاي تبيين اين مهم دارد.
يكي از فرهنگيان اين استان نيز با بيان اينكه بيشتر مشكلات حقوقي كه در جامعه ايجاد مي شود از نبود آگاهي در خصوص حقوق شهروندي است گفت: متاسفانه بيشتر شهروندان در زمينه هاي مختلف با حقوق خود آشنايي ندارند.
مريم صادقي به تدوين منشور حقوق شهروندي توسط رييس جمهوري اشاره اي كرد و افزود: اين امر مي تواند مردم و مسوولان را به اين موضوع مهم جلب كند.
وي اظهار كرد: مردم بايد هم اكنون بيشتر با حقوق خود آشنا شوند و اداره ها و دستگاه هاي نيز نسبت به وظايف خود در خصوص رعايت حقوق شهروندي بايد جدي باشند.
وي بر افزايش مهارت هاي لازم زندگي تاكيد كرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نيز از اين مهم به سبك زندگي ياد كرده اند كه هم اكنون بايد مورد توجه مردم و مسوولان باشد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان شمالي با اشاره به رونمايي منشور حقوق شهروندي توسط رئيس جمهوري گفت: اجراي اصول مغفول مانده در قانون اساسي را رئيس جمهوري مورد تاكيد قرار دادند كه متاسفانه برخي ها اين موضوع را امري سياسي جلوه مي داهند.
محمدتقي ايراني در جلسه صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي خراسان شمالي با بيان اينكه رئيس جمهور 55 اصل قانون اساسي را از 177 اصل قانون اساسي كه مربوط به حقوق شهروندي است احصا و به عنوان يك منشور نه قانون ايجاد كرده اند اما عده اي اعتراض كرده اند كه چرا رئيس جمهوري قانون وضع كرده است.
وي افزود: رئيس جمهوري در پايان اين منشور وظيفه خود را نظارت و صيانت دانسته و براي اجراي ان تعيين ساز وكارها را در عرض 6 ماه از دستگاه هاي اجرايي و نهادها خواستار شده است.
ايراني با بيان اينكه وظيفه رئيس جمهوري صيانت از حقوق شهروندان است افزود: كرامت انسان، شغل، احساس امنيت، آموزش ، دسترسي آسان به اطلاعات و امور فرهنگي، اهمييت به اقوام و اقليت ها، مسكن ... از جمله حقوق شهروندان است .
وي اشاره اي به حقوق دولت به مردم، مردم به دولت، مردم به مردم كرد و گفت: مردم نبايد در برابر حكومت احساس ضعف كنند، اين امر و از اين قبيل را بايد به مردم آموزش داد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعي ** انتشار دهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها