۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82364601
T T
۰ نفر
تولید عرق گلبرگ زعفران در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشكده زعفران تربت حیدریه اعلام كرد: پژوهشگران این موسسه برای نخستین بار اقدام به استحصال و تولید عرق گلبرگ زعفران با روش تقطیر كردند.

احمد احمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گلبرگ زعفران خواص دارویی و درمانی منحصر به فردی دارد اما تاكنون به این خواص چندان توجه نشده و زعفران در ایران بیشتر به عنوان یك چاشنی غذا مصرف می شود.
وی اظهار كرد: این در حالی است كه برای بسیاری از كشورهایی كه زعفران ما را خریداری می كنند، خواص درمانی و دارویی این محصول در درجه نخست اهمیت قرار دارد.
احمدیان افزود: بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد تركیبات موجود در عرق گلبرگ، تا حدودی مشابه خود گلبرگ زعفران است كه مصرف آن نیز آسانتر است و طبق آزمایش های اولیه بالینی كه به مدت 10 ماه بر روی 100 نفر انجام شده همان خواص را نیز داشته است.
وی گفت: روش تولید عرق گلبرگ زعفران به منظور اقدام برای تولید انبوه و صنعتی به یكی از تولید كنندگان معتبر گلاب و عرقیات معرفی شده است.
وی افزود: زعفران مهمترین گیاه دارویی صادراتی كشور است كه بیشترین ارز آوری را در بین گیاهان دارویی دارد، گفت: سالانه بیش از 300 تن كلاله خشك و 30 هزار تن گل تازه زعفران در ایران تولید می شود كه فقط كلاله خشك آن مورد استفاده قرار می گیرد و قسمت اعظم گل ها پس از برداشت و نیز جدا كردن كلاله، دور ریخته می شود.
احمدیان افزود: این در حالی است كه از هر كیلو گلبرگ خشك زعفران حدود هفت لیتر عرق تولید می شود كه دارای خواص ضد افسردگی، نشاط آور، كاهش فشارهای عصبی ناگهانی، تشدید جریان خون داخل عروق، تقویت حافظه و مغز است.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و 400 هكتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 كیلوگرم می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد