۴ دی ۱۳۹۵، ۲۱:۳۶
کد خبر: 82359530
T T
۰ نفر
نشست سه جانبه كویت، عربستان و قطر برای بررسی توافق نفتی وین

تهران - ایرنا - وزرای نفت كشورهای كویت، قطر و عربستان سعودی روز شنبه نشست سه جانبه ای را برای بررسی آخرین تحولات بازارهای جهانی نفت برگزار و اجرای توافق نفتی وین از ابتدای سال 2017 را بررسی كردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری كویت (كونا)، شركت ملی نفت كویت با صدور بیانیه ای در این زمینه اعلام كرد با توجه به ریاست كویت بر كمیته نظارت بر تولید سازمان كشورهای تولید كننده نفت (اوپك) و همچنین ریاست عربستان بر این سازمان، در نشست سه جانبه وزرای نفت قطر، عربستان و كویت راه های ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و برقراری تعادل در زمینه عرضه و تقاضا بررسی شد.
پیش از این، وزارت نفت كویت با صدور بیانیه ای رسمی با اشاره به توافق مثبت اعضای اوپك برای كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تاكید كرد: این كشور به عنوان رییس كمیته نظارت بر روند اجرای توافق نفتی وین، جلسه این كمیته را در ماه های فوریه و یا مارس آینده تشكیل می دهد تا نظارت بر تولید به صورت دقیق انجام شود.
وزارت نفت كویت تاكید كرد: توافق نشست وین از ابتدای سال 2017 اجرایی خواهد شد و قرار است كمیته ای به ریاست كویت و عضویت ونزوئلا و الجزایر بر اجرای تصمیمات نظارت كنند.
بر اساس توافق نشست وین، 14 عضو سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) توافق كردند كه تولید نفت خود را به میزان 1.2 میلیون بشكه در روز كاهش دهند. بدین ترتیب، كشورهای عضو از آغاز سال 2017 میلادی، روزانه 32 میلیون و 500 هزار بشكه نفت تولید خواهند كرد.
روسیه نیز كه با تولید بیش از 10 میلیون بشكه در روز، یكی از غول های نفتیِ جهان به حساب می آید در اقدامی هماهنگ با اوپك اعلام كرد كه آمادگی دارد روزانه 300 هزار بشكه از تولید خود بكاهد. قزاقستان و عمان نیز به درخواست اوپك برای كاهش تولید نفت پاسخ مثبت خواهند داد؛ هرچند هنوز جزئیات این كاهش را اعلام نكرده اند.
بنا بر اعلام كارشناسان، بهای نفت در مدت 3 روز پس از تصمیم اوپك، حدود 16 درصد افزایش یافته است و احتمالا این روندِ افزایشی تا زمان ایجاد تعادل در بازار ادامه خواهد یافت. بنابراین، كشورهای مختلف اوپك كه متعهد شده اند تولید نفت خود را از یك تا 13 درصد كاهش دهند، تا به امروز سود هم كرده اند.
شبد* خاورم*320* 9122* انتشار دهنده: مهدی نعمتی
۰ نفر