۴ دی ۱۳۹۵، ۸:۰۶
کد خبر: 82358123
T T
۰ نفر
مقام روس: همكاری ایران و روسیه تثبیت كننده بازار انرژی است

تهران- ایرنا- عضو شورای كمیته امور خارجی فدراسیون روسیه* توافق های تازه كشور خود با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی را بر آینده بازار جهانی اثرگذار دانست.

«ایگور موروزوف»** كه به تازگی برای شركت در سیزدهمین كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه و همایش تجاری دو كشور به تهران سفر كرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: روسیه و ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز در جهان هستند و همكاری گسترده آنها در بخش نفت و گاز می تواند در آینده بازارها تاثیر بگذارد.
این مقام تجاری اضافه كرد: 2 كشور می توانند با كنترل تولید و عرضه، قیمت ها را در سطحی كه می خواهند تثبیت كنند و تولید خود را در بازارهای جهانی به بهای مناسبی بفروشند.
این كارشناس روابط اقتصادی بین الملل، امضای قرارداد میان شركت گازپروم روسیه و شركت ملی گاز ایران را بسیار مهم توصیف كرد و گفت: با توجه به گرایش جهانی به استفاده از گاز طبیعی، روسیه و ایران كه بیشترین حجم ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار دارند، می توانند در آینده نقش مهمتری در بازار ایفا كنند.
به گزارش ایرنا، شركت ملی نفت ایران و شركت گازپروم روسیه هفته گذشته همزمان با سفر هیات اقتصادی و نفتی روسیه به ریاست وزیر انرژی این كشور به تهران، تفاهمنامه همكاری امضا كردند كه بر مبنای آن، مطالعه ٢میدان نفتی چشمه‎خوش و چنگوله به این شركت روسی سپرده شد.

** ایران برای افزایش تولید نفت همه را متقاعد كرد
موروزوف نقش روسیه در توافق های به دست آمده در نشست های دهم آذرماه سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) و بیستم آذرماه اوپك با تولیدكنندگان غیراوپك را مهم و سازنده ارزیابی كرد و افزود: در این مذاكرات به ایران توجه خاصی شد و همه متقاعد شدند ایران به دلیل كاهش چشمگیر تولید در دوران تحریم باید تولید خود را افزایش دهد و صنعت نفت خود را احیا كند.
به گزارش ایرنا، سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) دهم آذرماه در وین با كاهش تولید این سازمان به میزان یك میلیون و 200 هزار بشكه در روز از اول ژانویه 2017 (دوازدهم دی ماه امسال) به مدت 6 ماه موافقت كرد.
نشست بعدی اعضای اوپك با 12 كشور تولیدكننده نفت غیراوپك در وین نیز به توافق برای كاهش تولید منجر شد.
بر اساس این توافق قرار شد كشورهای غیراوپك شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مكزیك، بحرین و برونئی 600 هزار بشكه در روز از تولید خود بكاهند.
عضو شورای كمیته امور خارجی فدراسیون روسیه، سیاست كاهش تولید نفت را نتیجه بخش دانست و گفت: این سیاست به افزایش قیمت نفت و تثبیت آن كمك می كند.
موروزوف توافق های تازه روسیه و ایران را نه فقط در بخش انرژی بلكه در زمینه هایی مانند نوآوری، راه آهن، دارو، خودروسازی، كشاورزی و... نقطه عطفی در روابط تجاری دو كشور عنوان كرد.
وی سفر هیات تجاری روسیه به تهران با سرپرستی «الكساندر نواك» وزیر انرژی این كشور، را نشانه عزم جدی مسكو برای برقراری روابط تجاری محكم تر با تهران دانست.
موروزوف گفت: به عقیده من، دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به تسهیل روابط ایران و آمریكا كمك نمی كند.
وی افزود: تحریم های آمریكا علیه ایران ممكن است به دلیل پیچیدگی روابط دو كشور، حتی تا 20 سال آینده نیز پا برجا باشد.
به گزارش ایرنا، سیزدهمین كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه و همایش تجاری بیست و چهارم آذرماه در تهران برگزار و 10 سند همكاری بین 2طرف امضا شد.
«مهدی محتشمی» قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل، در حاشیه این كمیسیون اعلام كرد: اكنون نزدیك به 30 میلیارد دلار پروژه تعریف شده با روسیه داریم كه متناسب با آمادگی روس ها برای سرمایه گذاری و پذیرش خواسته ها و شرایط جمهوری اسلامی ایران است.
جمهوری اسلامی ایران و روسیه با برپایی كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی در تهران در اندیشه ارتقای سطح همكاری ها هستند و قصد دارند در سال 2017 میلادی، ارزش تجارت دوجانبه میان دو كشور را به چهار میلیارد دلار برسانند.
تراز تجاری میان ایران و روسیه در دوره 94- 1384 همواره منفی بوده است. آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در هفت ماهه امسال ارزش صادرات ایران به روسیه 86 میلیون و 495 هزار و 517 دلار بود و در همین مدت از این كشور یك میلیارد و 106 میلیون و 642 هزار و 947 دلار كالا وارد شد.
...................................
* The Council Of Federation of the Federal Assembly of the Russian Federation
** Igor Morozov
اقتصام**1063**1961**خبرنگار:رفعت كرمی مهر**انتشاردهنده:مریم مسعود
۰ نفر