بدون آماردقیق معتادان نمی توان به اهداف برنامه ششم در حوزه اعتیاد رسید

تهران - ایرنا - رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدون داشتن آمار دقیق از شمار معتادان كشور، نمی توان به اهداف و سیاست های كلی برنامه ششم توسعه در حوزه مبارزه با اعتیاد رسید.

سعید صفاتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سال گذشته برنامه سیاست كلی نظام در برنامه ششم توسعه مصوب شد كه بند 57 سیاست های كلی در حوزه مبارزه با موادمخدر است. این بند اشاره دارد به اینكه باید براساس سیاست های كلی نظام و مدیریت مصرف به كاهش 25 درصد اعتیاد طی پنج سال برسیم.
وی تصریح كرد: این در حالی است كه اگر آمار دقیقی از تعداد معتادان در كشور نداشته باشیم، نمی توانیم به این برنامه ها برسیم چرا كه اكنون آمار معتادان یك میلیون و 300 هزار تن اعلام شده است كه دقیق نیست.
به گزارش ایرنا، این در حالی است كه رئیس سازمان بهزیستی پیش تر در مراسم افتتاحیه طرح مشاركت اجتماعی دانش‌ آموزان برای پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی اعلام كرد كه در شیوع شناسی اعتیاد سال 90، تعداد معتادان یك میلیون و 200 هزار تن و در شیوع شناسی سال 94، 5 / 2 میلیون تن، ثبت شده است .
براساس این گزارش، برخی از كارشناسان معتقدند كه آمار یاد شده حقیقی نیست و شمار معتادان كشور بیش از اینهاست.
صفاتیان ادامه داد: در حوزه موادمخدر برخی از مواردی كه در لایحه برنامه ششم آمده است هم راستا با سیاست های كلی نظام در حوزه موادمخدر در برنامه ششم نیست یكی از مواد، مربوط به ماده 93 است كه در این ماده در قالب یك جدول موضوعات اجتماعی كشور آمده است و بند 6 جدول افزایش حمایت از معتادان را آورده است.
وی خاطرنشان كرد: همچنین در این ماده قانونی، وضعیت سال 95 را یك میلیون و 300 هزار معتاد و در سال 1400 نیز یك میلیون و 432 هزار و 498 معتاد عنوان كرده است.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوال اینجاست آیا منظور از افزایش حمایت از معتادان، تعداد افرادی كه می خواهیم تحت حمایت باشد است و باید به آمار یك میلیون و 432 هزار تن نزدیك شویم یا منظور، تعداد معتادان است؟
وی اضافه كرد: اما در بند 57 سیاست های كلی نظام كاهش آمار اعتیاد مدنظر است كه اكنون آمار در كشور یك میلیون و 300 هزار معتاد است تن است و اگر دولت این آمار رسمی را اعلام می كند، كاهش 25 درصدی اعتیاد در كشور چه می شود، در نهایت برای رسیدن به اهداف برنامه ششم باید تلاش كرد كه آمار دقیق از معتادان داشته باشیم.
وی خاطرنشان كرد: در ماده 95 قانون ششم در بخش پیشگیری اشاره شده است كه مداخله جهت پیشگیری از تشدید آسیب های اجتماعی از طریق آموزش های روان شناختی، كاهش تقاضا در حوزه اعتیاد و فوریت های اجتماعی است؛ این در حالی است كه آیا ما در حوزه پیشگیری فقط می خواهیم به آموزش های روان شناختی ورود كنیم؟
صفاتیان ادامه داد: در این ماده بخش جداگانه ای برای مقابله با اعتیاد آمده است كه شامل سه بند است و آنچه كه ما باید در این بندها بیاوریم باید در راستای مدیریت مصرف و كاهش 25 درصدی اعتیاد باشد.
وی گفت: بند اول اعلام می كند كه اموال منقول و غیرمنقول قاچاقچیان را كشف كنیم و وجوه حاصل از فروش این اموال را در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار دهیم اما از نظر بودجه ای بهتر است سازمان مدیریت برنامه ریزی كشور ابتدا به این موضوع ورود كند و پول ها به خزانه دولت بیاید بعد در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار گیرد.
وی اضافه كرد: بند دوم این ماده اشاره به سند راهبردی طرح ملی در حوزه موادمخدر دارد ولی هنوز نمی دانیم این سند چیست و اگر سندی وجود دارد باید شیوه ورود به بخش های مختلف را به ما نشان دهد و میزان موفقیت در حوزه پیشگیری به ما گفته شود اما آیا این سند براساس برنامه های قبلی است كه خیلی رضایت بخش نیست یا براساس برنامه جدید است كه می خواهیم به كاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی در كشور برسیم.
صفاتیان افزود: در بند سوم این اشاره است كه سازمان بهزیستی با همكاری شهرداری می بایست مراكز مربوط به معتادان متجاهر را تكمیل كند كه این موضوع در راستای تبصره 2 ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر است.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بخش دیگری از بند سوم نیز ایجاد مراكز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبودیافته آمده است كه باید مشخص شود آیا این موضوع در راستای كاهش 25 درصدی اعتیاد در كشور است؟
وی افزود: باید برنامه ششم توسعه بیشتر به پیشگیری توجه كند تا مشخص شود چه تعداد معتاد متجاهر در كل كشور وجود دارد، چون نمی توانیم بخشی از این برنامه فقط برای معتادان متجاهر باشد بلكه باید همه معتادان را در نظر بگیریم.
صفاتیان تعداد معتادان متجاهر براساس آمارها را هشت درصد از كل معتادان در جامعه عنوان كرد و گفت: وقتی آمار اعتیاد را در كشور نگاه می كنیم بیشتر معتادان ما دارای شغل هستند.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نباید اولویت در موضوع پیشگیری فقط مختص معتادان متجاهر باشد و باید مسئولیت این موضوع كه به عهده شهرداری یا بهزیستی باشد نیز مشخص شود.
وی خاطرنشان كرد: پیشنهاد كلی این است كه بسیاری از مواردی كه در این برنامه آمده است در راستای مدیریت مصرف موادمخدر و كاهش 25 درصد اعتیاد نیست و باید براساس اولویت ها كار شود چرا كه اكنون اولویت اصلی پیشگیری، برنامه های كاهش آسیب و داشتن آمار واقعی معتادان است.
صفاتیان تاكید كرد: اگر ندانیم تعداد معتادان كشور چقدر است و براساس یك آمار غلط ، برنامه ریزی شود كل برنامه ها اشتباه خواهد شد و اگر سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت تحلیلی دارند، باید قبل از تصویب این برنامه ها، آمار دقیقی از معتادان داشته باشند.
وی اضافه كرد: این برنامه ها با سیاست های كلی نظام در بند 57 همخوانی ندارد و باید بازنگری شود و آمار دقیق معتادان اعلام شود.
مجلس شورای اسلامی روز گذشته (یكشنبه) در جلسه علنی كلیات لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب كرد.
اجتمام**7268**1776
خبرنگار: مهناز بیرانوند**انتشاردهنده:لیلا خطیب زاده

سرخط اخبار جامعه