۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82350833
T T
۰ نفر
ولايتي:جلد دوم اولين دائرة المعارف پزشكي اسلام وايران منتشر مي شود

تهران-ايرنا-رييس كميته فرهنگ وتمدن اسلام و ايران گفت:جلد دوم اولين دائرة المعارف پزشكي اسلام و ايران با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري 22 بهمن ماه سال جاري منتشر مي شود.

دكتر علي اكبر ولايتي امروز يكشنبه در حاشيه مراسم يادمان رازي در كتابخانه ملي در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: دائرة المعارف پزشكي اسلام و ايران يك كتاب پنج جلدي است كه توسط كميته طب اسلامي و طب سنتي فرهنگستان علوم پزشكي تاليف شده است.
وي با اشاره به اينكه اين دائرة المعارف اولين دائرة المعارف پزشكي سنتي در تاريخ پزشكي است، گفت: جلد اول اين دائرة المعارف منتشر و به چاپ دوم رسيده است و جلد سوم آن نيز سال آينده منتشر مي شود.
ولايتي در خصوص رازي نيز گفت:محمد ابن ذكرياي رازي دانشمند بزرگ مسلمان و ايراني است كه نقش اساسي در پيشرفت علم شيمي و طب داشته و در ساير علوم از جمله در فلسفه نيز دست داشت.
وي ادامه داد: كتاب الحاوي تاليف رازي در حقيقت اولين كتاب طب باليني است و با اين تفسير حتي در مقايسه با كتاب هايي كه در يونان قديم ، اسكندريه، ايران و در ساير نقاط تاليف شده، جامع ترين است.
ولايتي گفت: اين كتاب از چند سال پيش به همت دكتر ستاري و رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و جمعي ديگر ، براي اولين بار به صورت كامل به زبان فارسي ترجمه شد درحاليكه در همان قرون اوليه بعد از تاليف به زبان لاتين و به زبان عبري ترجمه شد و بعدها نيز به زبان هاي آلماني، فرانسه و غيره ترجمه شد.
وي خاطر نشان كرد: رازي كتاب ديگري دارد به نام 'من لايحضره الطبيب' به معني كسي كه به طبيب دسترسي ندارد؛ اين كتاب در حد اطلاعات عامه و مخصوص افرادي است كه پزشك نيستند اما مي توانند خود درماني كنند.
ولايتي ابراز اميدواري كرد كه اين كتاب به زودي در دسترس همگان قرار گيرد.
مراسم رونمايي از ترجمه كتاب 'الحاوي في الطب' امروز با حضور دكتر ولايتي و محمد ابراهيم ذاكر مترجم كتاب و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري در كتابخانه ملي ايران برگزار شد.
ترجمه مجموعه 23 جلدي «الحاوي في الطب» با تلاش مركز تحقيقات طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و همچنين با حمايت هاي ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب ايراني معاونت علمي رياست جمهوري و زير نظر دكتر علي اكبر ولايتي به پايان رسيده و مقدمه اين كتاب نيز به قلم دكتر ولايتي نگاشته شده است.
علمي**2038**1440
خبرنگار: درنا محمديان** انتشار: معصومه گلشن
۰ نفر