۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۲
کد خبر: 82345407
T T
۰ نفر
بنيانگذار نظام نوين مديريت پسماند در ايران :  بازيافت غيربهداشتي زباله سلامت جامعه را تهديد مي كند

ساري - ايرنا - بنيانگذار نظام نوين مديريت پسماند در ايران گفت : بازيافت غير بهداشتي زباله در كشور بايد هر چه سريع تر ممنوع شود چرا كه اگر اين روند ادامه يابد ، سلامت جامعه را تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، قاسمعلي عمراني روز سه شنبه در همايشي با عنوان ' محيط زيست و بحران هاي پيش رو ' در دانشگاه علوم پزشكي بابل افزود : روش بازيافت و تفكيك زباله در كشورما با چالش هايي رو به رو است كه به سلامت بهداشت و روان جامعه بسيار آسيب مي زند .
وي گفت : در شرايط فعلي هر كسي به خود اجازه مي دهد تا دست در سطل زباله بگذارد و كار تفكيك را انجام مي دهد و اين عامل شيوع بسياري از بيماري هاي در جامعه مي شود.
او ادامه داد : در دنياي امروز براي بازيافت بسيار اهميت قائل هستند اما نه به روش سنتي كه در كشور انجام مي دهيم و با دست زباله ها را تفكيك مي كنيم.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت : اقتصادي ترين كار براي حل معضل زباله بازيافت است و به طور يقين اعلام مي كنم در كشور ما بنا به شرايط زندگي مردم هيچ زباله اي قابل دور ريختن نيست.
وي افزود : ايران كشوري است كه كشاورزي در آن رواج دارد و به شدت به كمپوست نيازمنديم .
** معضل زباله در شمال كشور
عمراني با تاكيد بر اين كه دفع زباله در شهرهاي شمالي كشور به دليل بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني بسيار خطرناك است ، گفت : متاسفانه در شهرهاي شمالي كشور يك عزم جدي براي حل معضل زباله وجود ندارد و بايد اين مشكل به صورت علمي و با نظر چهره هاي دانشگاهي رفع شود.
وي افزود : براي حل معضل زباله در همه شهرهاي شمالي نمي توانيم يك روش را پيشنهاد كنيم بلكه بنا به شرايط اقليمي و ويژگي هاي هر شهر و در نظر گرفتن موقعيت مكاني بايد يك راه حل منطقي ارائه كرد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت : ما در حل بحران زباله در استان تهران دستاوردهاي خوبي داشته ايم اما براي حل آن در سراسر كشور هنوز با چالش هايي رو به رو هستيم .
وي افزود : شهرهاي شمالي روش هاي مختلفي را اعم از زباله سوز ، دفع زباله و كمپوست تجربه مي كنند و همه آنها در مرحله آزمون و خطاست.
نويسنده كتاب مديريت پسماند جامد زايد گفت : پيشنهاد مي شود براي حل مشكل زباله به صورت ريشه اي ، مسئولان استان يك شهر كوچك را انتخاب كنند و حل زباله آن را به عهده چهره هاي دانشگاهي قرار دهند و آنان بتوانند با روش هاي علمي مشكل را حل كنند و بعد از نتيجه دادن آن طرح را در شهرهاي بزگ تر بنا به شرايط مكاني آن شهر اعمال كنند.
وي افزود : خوشبختانه بعد از انقلاب رشته هاي محيط زيست در دانشگاهها تدريس مي شود اما راه اندازي رشته مهندسي بازيافت در دانشگاههاي كشور به خصوص در شهرهاي شمالي ضروري تر است.
خبرنگار : فريبرز سيفي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7343/1654
۰ نفر