۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82345187
T T
۰ نفر
پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را به دو زن ایزدی عراقی اعطا كرد

وین - ایرنا - پارلمان اروپا روز سه شنبه در مراسمی در استراسبورگ جایزه ساخاروف 2016 را به 'نادیا مراد' و 'لمیعه حاجی بشار' دو زن ایزدی عراقی نجات یافته از دست گروه تروریستی داعش اعطا كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پارلمان اروپا ، این دو زن عراقی پس از فرار از اسارت و آزار جنسی گروه داعش، به مدافعان حقوق زنان ایزدی و افشاگران جنایات داعش علیه آنان تبدیل شدند.
مراد 23 ساله و حاجی بشار 19 ساله اكنون در آلمان زندگی می كنند و در زمینه افزایش آگاهی عمومی درباره مصائب زنان ایزدی در عراق تلاش می كنند.
جایزه ساخاروف در زمینه آزادی اندیشه در سال 1998 ابداع شد و پارلمان اروپا هر ساله این جایزه را به افراد و سازمان های مدافع حقوق بشر اعطا می كند. این جایزه با یك جایزه نقدی 50 هزار یورویی همراه است.
این زنان از زمان آزادی از دست نیروهای داعش به سخنگوی زنانی تبدیل شده اند كه توسط شبه نظامیان داعش اسیر شده و مورد آزار و تجاوز قرار گرفته اند.
آنان همچنین مدافع حقوق جامعه ایزدیان عراق هستند؛ اقلیتی مذهبی كه از حملات داعش بشدت آسیب دید و به گفته سازمان ملل متحد، داعش در قبال این اقلیت، دست به نسل كشی زد.
هردوی آنها اهل روستای كوچو در نزدیكی سنجار بودند. در 12 مرداد 1393 شمسی (14 اوت 2014 میلادی) شبه نظامیان داعش تمام مردان روستای آنها را قتل عام كردند و زنان جوان روستا از جمله نادیه مراد، لمیعه حاجی بشار و خواهرانشان را ربوده و مجبور به بردگی جنسی كردند.
در آبان ماه همان سال (نوامبر 2014 میلادی) نادیه مراد موفق به فرار شد. او توانست به یكی از اردوگاههای پناهندگان در شمال عراق و از آنجا به آلمان برود. یكسال بعد در آذر 1394 (دسامبر 2015 میلادی) او سخنرانی قوی ای را در سازمان ملل درباره تجاوزات داعش به زنان و تجربیات خود از زمان اسارت ایراد كرد.
در شهریور 1395 شمسی (سپتامبر 2016 میلادی) او به اولین سفیر حسن نیت سازمان ملل در موضوع «كرامت بازماندگان قاچاق انسان» تبدیل شد و در طرح های بین المللی مختلفی در زمینه افزایش آگاهی های عمومی درباره مشكلات بی شمار قربانیان قاچاق شركت كرد.
لمیعه حاجی بشار نیز بارها برای فرار تلاش كرد و سرانجام توانست به كمك خانواده اش و پرداخت پول به قاچاقچیان محلی فرار كند. او در زمان فرار و عبور از میدان مین، در حادثه انفجار مین بشدت زخمی شد و بینایی اش را تقریبا از دست داد. دو تن از دوستان او نیز در این حادثه كشته شدند. او پس از فرار برای درمان پزشكی به آلمان فرستاده شد و به این ترتیب توانست به دیگر بازماندگان جنایات داعش بپیوندد. او نیز پس از بهبودی نسبی، فعالیتهایش را برای افزایش آگاهی های عمومی در زمینه جنایات تروریست های داعش و بویژه وضعیت اسفبار ایزدی های عراق آغاز كرد. او همچنین به كمك زنان و كودكانی رفت كه قربانی بردگی جنسی داعش بودند.
نادیه مراد و لمیعه حاجی بشار از سوی گروه پارلمانی «اتحاد لیبرالها و دموكراتها برای اروپا» و «اتحاد پیشرو از دموكراتها و سوسیالیستها» برای دریافت جایزه ساخاروف نامزد شدند.
اروپام**1078**1908
مترجم: بابك جعفری ** انتشار دهنده : افشار دارابی
۰ نفر