۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82344790
T T
۰ نفر
هلدینگ كشاورزی كمیته امداد هفت هزار هكتار باغ ایجاد كرد

یاسوج - ایرنا- مدیرعامل هلدینگ كشاورزی مجتمع اقتصادی كمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اجرای طرح‌های بزرگ كشاورزی از سوی این نهاد گفت: تاكنون هفت هزار هكتار باغ در مناطق محروم كشور ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، علیرضا غنی زاده روز سه شنبه در نشست شورای سرمایه گذاری كهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: مجتمع اقتصادی كمیته امداد تاكنون 2 هزار هكتار باغ سیب، 2 هزار هكتار باغ پسته، 2 هزار هكتار باغ زیتون و یكهزار هكتار باغ خرما در استان‌های مختلف ایجاد كرده است.
وی به رویكرد هلدینگ كشاورزی مجتمع اقتصادی كمیته امداد برای شكوفایی ظرفیت‌های مناطق محروم اشاره كرد و گفت: در ایرانشهر سیستان و بلوچستان به عنوان یكی از مناطق توسعه نیافته كشور، طرح مجتمع كشاورزی در سطح چهار هزار هكتار در حال اجراست.
وی با بیان اینكه طرح بزرگی از سوی كمیته امداد در مناطق محروم در حال اجراست، اظهار كرد: در قالب طرح بزرگ سرمایه گذاری كشاورزی، كمیته امداد ایرانشهر یكهزار هكتار باغ خرما احداث كرده و بخشی از زمین‌های این طرح برای دیگر فعالیت‌های كشاورزی پیش بینی شده است.
غنی زاده از آمادگی مجتمع اقتصادی كمیته امداد برای اجرای طرح‌های اقتصادی بزرگ در مناطق محروم از جمله كهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: این نهاد در هشت شهرستان این استان آماده اجرای یك طرح بزرگ اقتصادی و تولیدی است.
90 هزار نفر از جمعیت كهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش كمیته امداد است و نرخ بیكاری این استان بالای 17 درصد است.
این درحالی است كه چند طرح و مجتمع بزرگ دامپروری و گلخانه ای در كهگیلویه و بویراحمد با گذشت بیش از 10 سال همچنان نیمه تمام و در انتظار جذب سرمایه گذاری و تكمیل است.
مدیرعامل هلدینگ كشاورزی مجتمع اقتصادی كمیته امداد كشور بیان كرد: اجرای طرح‌های اقتصادی به بهره‌وری بهتر از منابع آب و خاك، اشتغال و تولید پایدار به‌ویژه برای مددجویان منجر می‌شود.
غنی زاده بیان داشت: تاكنون 14 مجتمع بزرگ اقتصادی در مناطق محروم كشور ایجاد شده كه پنج مورد آن دامداری است.
وی از اجرای طرح آمیخته گری دام برای اقتصادی كردن پرورش دام با نژادهای برتر اشاره كرد و افزود: طرح‌های آمیخته گری نژاد هلشتان با هدف اصلاح نژاد، افزایش تولید گوشت قرمز، كاهش بیماری‌های دامی و مقاومت دام به استرس‌های گرمایی از سوی متخصصان مجتمع‌های اقتصادی كمیته امداد اثربخش بوده است.
غنی زاده از آمادگی مجتمع اقتصادی كمیته امداد برای سرمایه گذاری در طرح كاشت گل محمدی در سطح 200 هكتار از زمین‌های منطقه آجم دیشموك در جنوب كهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: فرآیند تولید تا مرحله فرآوری محصول در قالب این طرح پیش بینی شده است.
وی داشتن نگاه اقتصادی و هماهنگی بین بخشی را لازمه جذب سرمایه گذاری دانست و افزود: مردم كهگیلویه و بویراحمد كه در زمان جنگ با داشتن یك تیپ نقش ممتازی را داشتند، امكان اجرای طرح‌های بزرگ در سایه فضای همدلی و مشاركت در این استان ممكن است.
غنی زاده بیان كرد: هر طرح بزرگی كه بستر آن از لحاظ منابع آب، زمین و خدمات آب، برق، گاز و راه دسترسی فراهم شود، مجتمع اقتصادی كمیته امداد بدون هیچ محدودیت مالی در كمترین زمان ممكن آماده سرمایه گذاری است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح‌های بزرگ آماده واگذاری بخش كشاورزی در نشستی بررسی می شود و با جمع بندی كامل، اطلاعات آن برای عملیاتی شدن فرآیند سرمایه گذاری در اختیار هلدینگ كشاورزی مجتمع اقتصادی كمیته امداد كشور قرار خواهد گرفت.
مجید محنایی بر لزوم تعبیه سامانه اطلاعات سرمایه گذاری دستگاه‌های اقتصادی تاكید كرد و افزود: این سازمان در سایت‌های اطلاع رسانی خود اطلاعات طرح‌های آماده سرمایه گذاری را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.
كهگیلویه و بویراحمد دارای 160 هزار هكتار زمین‌های زراعی، 41 هزار هكتار باغ، بیش از 200 مجتمع پرورش ماهی و 2 میلیون واحد دامی است كه با این وجود بخش كشاورزی آن با موانع توسعه‌نیافتگی، كمبود آب و اجرای طرح بزرگ كشت و صنعت مواجه است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
8005/6162/6110
۰ نفر