۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۹
کد خبر: 82337280
T T
۰ نفر
افتتاح بانك سفال ايران با نيم ميليون اثر ارزشمند باستاني

تهران- ايرنا- رئيس مؤسسه باستان شناسي دانشگاه تهران از افتتاح بانك سفال ايران با نيم ميليون اثر ارزشمند باستاني با قدمت 9500 سال تا دوران قاجار، همزمان با هفته پژوهش در اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش ايرنا از دانشگاه تهران، دكتر 'حسن طلايي' راه اندازي بانك سفال ايران را يك طرح ملي خواند و هدف آن را خدمت به پژوهش‌هاي پيشرفته دانشگاه تهران در زمينه باستان‌شناسي عنوان كرد.
وي از حمايت سازمان ميراث فرهنگي براي ايجاد بانك سفال در سراسر كشور خبر داد و گفت: اين سازمان بودجه‌اي را براي ايجاد بانك سفال در نظر گرفته و بانك سفال دانشگاه تهران، نمونه‌اي براي طراحي و ارائه الگوي مناسب براي ايجاد مجموعه هاي مشابه در ديگر شهرهاي ايران است.
به گفته طلايي، طرح ايجاد بانك سفال در سال 1374 به تصويب رسيد ولي به دليل نبود بودجه لازم، راه اندازي آن تاكنون به تاخير افتاده بود.
وي يادآور شد: اعتبارات مورد نياز اين طرح، خارج از بودجه‌هاي دانشگاه و توسط كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تأمين شده است.
رئيس مؤسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران، استفاده از امكانات بانك سفال براي آموزش دانشجويان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و ارائه امكانات به پژوهشگران را از جمله اهداف راه اندازي اين مجموعه باستاني برشمرد و گفت: از آنجا كه هيچ‌وقت به صورت منسجم اين وسعت از اطلاعات در خصوص سفال وجود نداشته است، ايجاد اين مجموعه منحصر به فرد در سطح ملي و بين المللي، يك ضرورت پژوهشي به شمار مي آمد.
وي درباره نحوه دسترسي كاربران به اطلاعات بانك سفال اظهار داشت: نرم افزار مربوط به اطلاعات اين بانك، در اختيار عموم قرار مي‌گيرد اما بهره‌برداري از اين اطلاعات، نيازمند پرداخت هزينه از سوي متقاضيان است كه درآمدهاي حاصله نيز به منظور توسعه مؤسسه و پيشرفت فعاليت هاي پژوهشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
طلايي با اشاره به آغاز جمع‌آوري سفال‌ها از زمان آغاز به كار مؤسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران در سال 1338 توسط دكتر نگهبان، در خصوص اهميت سفال‌هاي جمع‌آوري شده در اين بانك گفت: در اين مجموعه از تمام مناطق ايران در دوره‌هاي مختلف، نمونه سفال‌ها را جمع‌آوري كرده‌ايم.
وي افزود: به طور كلي اين نمونه سفال‌ها بيش از نيم ميليون قطعه و از دوره‌هاي مختلف يعني از دوره پيدايش سفال حدود 9500 سال پيش تا دوره قاجار هستند كه تقريباً از تمام سفال‌ها نمونه‌هاي شناسنامه‌دار وجود دارد.
به گفته طلايي، بخشي از اين سفال‌ها از بررسي سطحي تپه‌ها جمع‌آوري شده و برخي هم از طريق حفاري‌هاي روشمند در طول ساليان به دست آمده است.
وي تصريح كرد: اهميت موضوع در اين است كه از سال 1338 كه جمع‌آوري اين سفال‌ها آغاز شده، بسياري از محوطه‌هاي موجود به دليل توسعه‌هاي شهري از بين رفته است و امكان دسترسي به آنها در زمان حاضر وجود ندارد.
مؤسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران با بيان اينكه قديمي‌ترين نمونه سفال‌هاي شناسنامه‌دار در اين بانك وجود دارد، افزود: هر كدام از اين سفال‌ها پشت نويسي شده تا در صورت بروز زلزله و يا حادثه ديگري و تحت هر شرايطي هويت آنها حفظ شود و مورد شناسايي قرار گيرد.
وي خاطرنشان كرد: فلات ايران در دوره پيش از تاريخ، يكي از كانون‌هاي اصلي فناوري، فرهنگ و تمدن در دنيا بوده است و نمونه هايي از سفال هاي به دست آمده از محوطه هاي اين فلات، متعلق به هفت هزار سال قبل و در دنيا بي نظير است.
ويژه برنامه هاي هفته پژوهش و فناوري سال 95 از 21 تا 27 آذرماه برگزار خواهد شد.
روزهاي اين هفته به ترتيب با عنوان هاي 'پژوهش، فناوري و مدرسه'، 'پژوهش، فناوري و دانشگاه كارآفرين' ، 'پژوهش، فناوري و صنعت'، 'پژوهش، فناوري؛ اقدام و عمل'، 'پژوهش، فناوري و حاميان پژوهش'، 'ايده برتر، سرمايه ملي' و ''پژوهش، فناوري و حوزه و دانشگاه' نامگذاري شده است.
علمي**1055**
دريافت كننده : زينب كارگر **انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm

يادآوري مي‌شود كه اين بانك ارزشمند سفال، در هفته پژوهش امسال افتتاح خواهد شد.
۰ نفر