۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82331853
T T
۰ نفر
نويسندگان كانون پرورش فكري روايت‌گر تاريخ شدند

تهران - ايرنا - مراسم رونمايي از كتاب‌هاي مجموعه حماسه‌هاي ايراني شامل «دلاور و دلوار» اثر علي باباجاني، «حماسه آغاز مي‌شود» اثر داوود اميريان، «پسر نان و نمك» اثر عباس جهانگيريان و «سورنا» اثر ابراهيم حسن‌بيگي امروز - چهاردهم آذرماه - در كانون پرورش فكري برگزار شد.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از اداره كل روابط‌ عمومي و امور‌ بين‌الملل كانون پرورش فكري، به تازگي هشت عنوان كتاب غيرداستاني با محوريت تاريخ اجتماعي ايران تاليف و منتشر شده است.
كودكان و نوجوانان مي‌توانند با مطالعه اين آثار با بخش مغفول مانده‌اي از هويت و تاريخ ايران آشنا شوند. اين آثار كه در زير مجموعه‌اي به نام‌هاي «حماسه‌هاي ايراني» و «نياكان ما» منتشر شده قرار است آغازگر آشنايي جامع و كامل مخاطبان كودك و نوجوان با بخشي از ثروت فرهنگي ايران شوند.
اين كتاب ها «قلم و تاج» سرگذشت وزيران ايراني به قلم ابراهيم حسن‌بيگي است و
«زنگ‌ها و راه‌ها» سرگذشت بازرگاني در ايران را به قلم حسين بكايي روايت مي‌كند. مهدي ميركيايي داستان كتاب و كتاب‌خواني را در كتاب «كاروان دانايي»‌ مطرح كرده است.
همچنين داستان ورزش در ايران در كتاب «گوي و چوگان» نقل شده است نويسنده‌ اين اثر جمال‌الدين اكرمي است.
در مراسم رونمايي اين دو مجموعه مهدي ميركيايي به ‌عنوان دبير مجموعه به نكاتي در مورد آموزش تاريخ در ايران اشاره كرد و گفت: از آنجا كه تاريخ براي مخاطبان كودك و نوجوان ملال‌آور است قرار بر آن شد تا با نگاهي دراماتيك و داستاني به اين مقوله بپردازيم.
وي ادامه داد: ورود به اين مبحث سبب جذاب شدن موضوع براي برنامه‌ريزان اين طرح شد. البته قالب مد نظر ما قصه و داستان تخيلي نبود بلكه روايت ژورناليستي و استناد تاريخي مد نظر ما قرار گرفت و تصميم بر اين شد كه پايبند به شواهد تاريخي باشيم و همين سبب بروز مشكلاتي شد.
ميركيايي با بيان اين مطلب كه اغلب نويسندگان ما تنوع در شيوه نگارش را مد نظر قرار نمي‌دهند، افزود: انعطاف در قلم نويسندگان حوزه كودك و نوجوان كم است. آن‌ها قلم‌هاي مختلف را تجربه نكرده‌اند و با آن‌ها ناآشنا هستند. اما در ديگر كشورها نويسندگان پا را از تخيل و فانتزي فراتر مي‌گذارند و به سمت متن‌هاي مستقيم‌تر و علمي‌تر هم مي‌روند.
وي با تاكيد بر تغيير خط مشي جشنواره‌هاي ادبي در تشويق ادبيات غيرداستاني فقدان دسترسي به اين دست از نويسندگان را مشكل عمده‌ اين دو مجموعه دانست.
در ادامه اين مراسم عباس جهانگيريان به عنوان يكي از مولفان به شرح همكاري خود در اين مجموعه پرداخت.
وي گفت: تاريخ تحليل شكست‌ها و پيروزي‌ها و پاسخ به چرايي‌هاست، آنچه ما خوانده‌ايم و فرزندان ما خوانده‌اند در زندگي ما كارآمد نبوده است و محفوظات تاريخي كمكي به ما نكرده است. تا مادامي كه ما در تاريخ درباره حمله چنگيز به ايران و آثار اين حمله مي‌نويسيم و به دنبال تحليل چرايي اين جنگ و زمينه‌هاي اجتماعي يك بستر تاريخي نيستيم اشتباهات تاريخي را تكرار خواهيم كرد.
ميركيايي با تاكيد بر اين بحث تمركز بر تاريخ سياسي و دست به دست شدن قدرت را اشتباه دانست و خواستار توجه بيشتر هنرمندان به تاريخ فرهنگي و اجتماعي ايران شد.
داوود اميريان و علي باباجاني نيز از مولفان اين مجموعه‌ها بودند كه در اين جمع حضور داشتند.
اميريان اين مجموعه را قابل توجه دانست، گفت: اين مجموعه به دليل چرايي اتفاق‌ها است. براي من مطالعه بخشي از اين تاريخ جذاب و آموزنده بود و در نهايت مي‌دانم كه اگر ما با قوم‌ها و مردمان‌مان مهربان نباشيم هميشه بستر رخ دادن قيامي ديگر مهيا است.
در بخش ديگري از اين برنامه تصويرگران اين مجموعه‌هاي تاريخي نيز به طرح مسايل خود پرداختند.
مهسا منصوري تصويرگر «دلاور و دلوار»، محمد حقاني تصويرگر «گوي و چوگان» و مسعود قره‌باغي تصويرگر «زنگ‌ها و راه‌ها» به لزوم دسترسي تصويرگران به منابع اشاره كردند و كم بودن و فقدان دسترسي يا تامين هزينه‌هاي لازم براي پژوهش در اين حوزه را از چالش‌هاي حرفه‌ خود عنوان كردند.
در پايان اين مراسم و پيش از رونمايي از كتاب‌ها نيز نورا حق‌پرست مديركل نظارت بر انتشارات كانون به تغيير رويكردهاي اين انتشارات اشاره كرد و گفت: تاكيد انتشارات بر اين است كه فارغ از جو تجاري و عمومي بازار كتاب به سمت توليد كتاب‌هاي فاخري گام بردارد كه نياز فرهنگي – اجتماعي مخاطبان است.
وي اظهار داشت: لذا متون غير ادبي مانند متون كهن – علميبا نگاه به مخاطبان مختلف در صدر برنامه‌هاي ما قرار گرفته است و اين انتشارات آماده پذيرش طرح‌هاي تصويرگران و نويسندگان است.
فراهنگ**1883**1027**دريافت كننده: مريم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني

سرخط اخبار جامعه