۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۱۲
کد خبر: 82328666
T T
۰ نفر

مدیر ارشد صنعت فضایی روسیه بازداشت شد

۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۱۲
کد خبر: 82328666
مدیر ارشد صنعت فضایی روسیه بازداشت شد

مسكو - ایرنا - یك مقام ارشد صنعت فضایی روسیه به اتهام ارتكاب تخلف مالی و سوءاستفاده از موقعیت كاری خود با حكم دادگاه مسكو بازداشت و روانه زندان شد.

به گزارش ایرنا، براساس رای دادگاه ناحیه باسمان در مسكو، ولادیمیر یوداكیموف مدیر تامین كیفیت آژانس فدرال فضایی روسیه (روس كاسموس) به اتهام ارتكاب فساد مالی به مدت دوماه بازداشت موقت شد.
روس كاسموس كه به عنوان سازمان فضایی ملی فدراسیون روسیه سال ۱۹۹۲تاسیس و میراث‌دار برنامه‌های شوروی پس از فروپاشی شد، اكنون بزرگ ترین شركت فضایی جهان و اداره كننده تقریبا تمامی پرواز فضاپیماها و پرتاب ماهواره های بین المللی، خارجی حتی برای اروپا و آمریكا است، زیرا آمریكا از سال های پیش برنامه های خود را در این بخش تعطیل كرده است.
بنا به اعلام روز پنجشنبه پایگاه اینترنتی گازتارو، بر پایه مستندات ارائه شده دادستانی روسیه، مقام آژانس فدرال فضایی این كشور متهم است كه با كلاهبرداری و حیف و میل حدود چهار میلیون دلار به بودجه دولتی زیان وارد كرده است.
همچنین در چارچوب همین اتهام، پرونده فساد مالی دو متهم دیگر در آژانس فدرال فضایی روسیه در دست بررسی است و متهمان تحت تعقیب اعلام شده اند.
25 آبان ماه گذشته نیز آلكسی اولیوكایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه و معمار بسیاری از طرح های بزرگ در چارچوب نظارت بر ایفای مسئولیت و به اتهام گرفتن دو میلیون دلار به عنوان رشوه در جریان یك معامله نفتی داخلی دستگیر شد و خبر آن نیز به صورت فوری انتشار یافت.
روسیه مبارزه قاطع تر با فساد مالی، تخلف و همچنین سهل انگاری در انجام مسئولیت اداری را در دستور كار قرار داده است.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه كه تاكنون بارها خواستار گسترش دامنه مبارزه با سودجویی های غیرقانونی در اقتصاد ملی و دولتی شده نیز فساد مالی را در ردیف تهدیدهای تروریستی قرار داده و گفته است كه رواج این پدیده امنیت ملی را تهدید می كند.
پوتین با تاكید بر ضرورت كنترل جدی كار سازمان های مسئول هزینه كردن بودجه های دولتی اظهار كرد: فساد مالی باید در نقطه تولد هدف مقابله قرار گیرد.
در روسیه سرعت عمل برای معرفی رسانه ای متخلفان و مجرمان فساد مالی و اداری گام نخست مبارزه با این پدیده به شمار می رود به گونه ای كه پس از كشف مطمئن تخلف و نه احتمالی، موضوع رسانه ای و سپس برای محاكمه و تعیین میزان مجازات راهی بازداشتگاه می شود.
چندی پیش نیز رئیس كمیته مبارزه با فساد مالی وزارت كشور روسیه پس از كشف 220 میلیون دلار وجه نقد دارای بسته بندی بانك های آمریكایی به صورت نو در خانه یكی از بستگان خود بازداشت شد.
مقام بازداشت شده سرهنگ دیمیتری زاخارچنكو 38 ساله معرفی شد كه بنا به اطلاعات انتشار یافته افزون بر پول های كشف شده، 300 میلیون دلار نیز در بانك های سوئیس داشته است.
روزنامه كامرسانت در این باره نوشته بود: ماموران پول های نقد را در خانه خواهر متهم كشف كرده اند كه در نایلون های ویژه بسته بندی پس از چاپ در آمریكا، قرار داشت.
سه ماه پیش نیز كشف حدود 900 هزار دلار پول نقد از محل سكونت آندره بلیانینوف رییس وقت سازمان فدرال گمركات روسیه، سبب استعفای فوری این مقام چند ساعت پس از انتشار خبر و تصویر وی كناره وجه نقد شد.
همچنین چندی پیش در یك اقدام ضد فساد، استاندار وقت منطقه كروف روسیه هنگام دریافت 400 هزار یورو كه رشوه نقدی اعلام شد، بازداشت و پس از مدت كوتاهی چهره وی داخل سلول انتشار یافت.
پیش از وی نیز استاندار ساخالین به جرم ارتكاب فساد مالی محكوم به مصادره تمامی اموال شد كه بازتاب گسترده ای در روسیه یافت.
بازداشت شهردار ولادی وستوك با اتهام های مشابه نیز از دیگر اقدام های ضد فساد در روسیه است كه بنا به تاكید مقام های مسئول در این كشور با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.
اروپام 391** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان