۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82327634
T T
۰ نفر
دلنوشته جابري انصاري در سوگ آيت الله موسوي اردبيلي

تهران- ايرنا- حسين جابري انصاري معاون وزير امور خارجه همزمان با برگزاري مراسم يادبود آيت الله موسوي اردبيلي امروز چهارشنبه در تهران، مطلبي را در كانال تلگرامي خود با عنوان «آيت الله مفيد؛ دلنوشته اي در سوگ آيت الله موسوي اردبيلي» منتشر كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، متن دلنوشته جابري انصاري بدين شرح است:
«دفتر زندگاني اين جهاني آيت الله سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي در هشتم بهمن ماه هزار و سيصد و چهار در اردبيل گشوده و در سوم آذر ماه نود و پنج براي هميشه بسته شد.
آيت الله موسوي اردبيلي دانش آموخته حوزه علميه قم و نجف و از شاگردان برجسته حضرات آيات و مراجع عظام سيد حسين بروجردي، سيد ابوالقاسم خوئي، سيد محسن حكيم، سيد محمد هادي ميلاني، سيد محمد داماد، سيد محمدرضا گلپايگاني، سيد احمد خوانساري، علامه سيد محمد حسين طباطبايي و امام خميني بود و خود در دو دهه و نيم اخير عمر بابركتش از جمله مراجع عظام تقليد شد.
آيت الله موسوي اردبيلي يكي از پانزده شخصيت برجسته عضو شوراي انقلاب اسلامي و يكي از پنج عضو موسس حزب جمهوري اسلامي (در كنار آيات سيد محمد حسيني بهشتي، سيد علي حسيني خامنه اي، اكبر هاشمي رفسنجاني و محمد جواد باهنر) بود و در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي مسئوليت هاي مهمي همچون عضويت در مجلس خبرگان بررسي قانون اساسي، مجلس خبرگان بازنگري قانون اساسي، مجلس خبرگان رهبري و دادستاني كل كشور، رياست ديوانعالي، رياست قوه قضائيه و امامت جمعه موقت تهران را بعهده گرفت.
اين سوابق و مسئوليت ها هر يك نشان از جايگاه بلند و شخصيت رفيع آيت الله موسوي اردبيلي در سلسله روحانيت و حوزه هاي علميه و در سياست و حكومت دوران انقلاب اسلامي ايران دارد، اما به گمان من آنچه آيت الله را از ديگر همگنانش متمايز مي كند، موسسات و نهادهاي ماندگار فرهنگي و آموزشي بنيان نهاده شده توسط او است.
آيت الله موسوي اردبيلي با تاسيس موسسه خيريه مكتب اميرالمومنين در سال هزار و سيصد و چهل و هشت يك سال پس از آغاز اقامت در تهران و مراكز ديني و فرهنگي كه از دل اين موسسه سر بر آورد به يكي از روحانيان ماندگار و صاحب اثر معاصر ايران تبديل شد كه دفتر خدمات و اثرات و باقيات صالحاتش براي هميشه مفتوح خواهد ماند.
علاوه بر مسجد و كانون توحيد، مجموعه مدارس مجتمع آموزشي مفيد و دانشگاه علوم انساني مفيد كه با ياد و نام عالم برجسته اسلام و تشيع حضرت شيخ مفيد، مفيد ناميده شد از جمله موسسات مذهبي، فرهنگي، آموزشي و تربيتي ماندگار ايران است كه با مديريت عاليه و تدبير آيت الله تاسيس و در طول چند دهه گذشته دانش آموختگان و فارغ التحصيلان بسيار آن در عرصه هاي مختلف كشور مشغول خدمت شده اند. آيت الله خود نيز در اين باره گفته است: 'اگر خداوند در روز قيامت از من بپرسد چه كار كردي؟ تنها چيزي كه براي من اميد بخش است، همين مدارس مفيد و دانشگاه مفيد است.'
نام آيت الله موسوي اردبيلي براي من و خانواده ام از كودكي و پيش از پيروزي انقلاب اسلامي نامي آشنا و همراه با احترام بوده است. روحاني فاضل و دوست داشتني مسجد اميرالمومنين خيابان نصرت اميرآباد تهران كه همراهي با پدر در نمازهاي جماعت و جلسات تفسير قرآنش از خاطرات زيباي كودكي من است. اين كمترين و دو تن از برادرانم محمدرضا و عليرضا در نخستين مدرسه راهنمايي مفيد (ميدان انقلاب) و برادر ديگرم محمد حسن در مدرسه راهنمايي و دبيرستان مفيد منطقه دو تهران بهترين دوران تحصيل خود را طي كرده و همچون هزاران فارغ التحصيل مفيد وامدار خرمن خير و خدمت آيت الله هستيم.
آيت الله موسوي اردبيلي ادامه دهنده راه شيخ مفيد و ديگر عالمان راستين اسلام و تشيع و فرزند زمانه خود بود و گزافه نيست اگر او را آيت الله و سيد مفيد دوران خويش بناميم. با تسليت صميمانه درگذشت اين عالم مردمي و خدمتگزار، به روان پاك او و همه موسسان و معلمان و فارغ التحصيلان شهيد و درگذشته مفيد سلام و درود مي فرستم و از خداوند متعال براي زندگان ايشان، توفيق تداوم خدمت و راهروي در مكتب شيخ مفيد و سيد مفيد طلب مي كنم. بمنه و كرمه»
فراهنگ**9012**1561
خبرنگار: زهرا اميري** انتشاردهنده: مژگان توانا

سرخط اخبار فرهنگ