۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82323347
T T
۰ نفر
غرامت باغداران مركبات دارای بیمه پرداخت می شود

تهران- ایرنا- سخنگوی صندوق بیمه كشاورزی گفت: در پی رخداد سرما و یخبندان روزهای گذشته كه موجب بروز خسارت به باغ ها در استان های شمالی كشور شد، باغداران خسارت دیده كه دارای بیمه هستند، غرامت خود را دریافت می كنند.

رامین امینی زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: باغدارانی كه پیش تر نسبت به خرید بیمه نامه مركبات اقدام كرده اند، پیش از محو آثار خسارت به نزدیكترین شعبه اصلی و یا دفاتر شركت های خدمات بیمه كشاورزی مراجعه و اعلام خسارت كنند.
وی اظهار داشت: بدیهی است براساس تعهدات مندرج در بیمه نامه، گروه های بررسی خسارت از باغ های آسیب دیده بازدید می كنند و مطابق جداول قانونی مصوب خسارات وارده به دقت ارزیابی و برآورد خواهد شد.
سخنگوی صندوق بیمه كشاورزی افزود: هرساله بسیاری از باغداران مركبات در موعد مقرر( فروردین تا نیمه اردیبهشت) نسبت به بیمه باغ های خود اقدام می كنند.
به گفته امینی زارع ، حق بیمه سهم باغدار در هر هكتار از 530 هزار ریال تا 2 میلیون و 370 هزار ریال و سقف غرامات پس از بررسی و تعیین خسارات وارده از 18میلیون تا 70 میلیون ریال متغیر است.
وی افزود: با توجه به اهمیت تولید مركبات در كشور، كمك دولت برای محصول مركبات شمال تا میزان 78 درصد مشاركت در حق بیمه بوده كه بالاترین میزان كمك دولت در محصولات باغی به شمار می رود.
امینی زارع گفت: علاوه بر آنچه كه در مورد بیمه میوه مركبات گفته شد، تنه درختان مركبات نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند، به طوری كه شرایط بیمه تنه درختان بسته به سن درخت، میزان خسارت و شدت خسارت متفاوت بوده و از 25 میلیون تا 60 میلیون ریال در هكتار متغیر است.
وی ادامه داد: این در حالیست كه حق بیمه پرداختی باغدار برای برخورداری از این پوشش حمایتی در محدوده 700 تا 960 هزار ریال در هكتار و میزان كمك دولت نیز 68 درصد است.
وی اظهار داشت: باغداران می توانند هم بیمه نامه محصول مركبات شامل پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش را خریداری كنند و همچنین تنه درختان یاد شده را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهند.
به گزارش ایرنا، اكنون بیش از چهار میلیون بهره بردار كشاورزی در تامین امنیت غذایی كشور نقش دارند كه 1.5 میلیون نفر آنها با 153 محصول، تحت پوشش بیمه صندوق كشاورزی قرار دارند؛ از نظر كارشناسان، این رقم در مقایسه با بسیاری از كشورهای دنیا، قابل توجه و حتی كم نظیر است.
به عقیده برخی كارشناسان، عمده ترین ویژگی بخش كشاورزی كه آن را از سایر بخش های تولیدی اقتصاد متمایز می سازد، گستردگی آن در پهنه طبیعت و شدت آسیب پذیری آن در برابر حوادث قهری و طبیعی است.
به عبارت دیگر، با وجود اهمیت تولیدات كشاورزی در ایجاد امنیت غذایی كشورها، وجود خطرات یادشده كه وقوع آنها نیز محتمل و غیرقابل پیش بینی است همواره می تواند امنیت غذایی را با مخاطراتی روبرو كند. بنابراین اصول علمی مدیریت ریسك و به كارگیری ابزار مالی همچون بیمه می تواند تا حد زیادی در تامین امنیت غذایی نقش ایفا كند؛ این كاری است كه دولت تدبیر و امید نیز با وجود مشكلات مالی كشور در سال های اخیر نسبت به آن توجه داشته و با همكاری كشاورزان، محصولات كشاورزی را در برابر انواع آفات و خطرات بیمه كرده است.
اقتصام**9186**1561**خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر