۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82322657
T T
۰ نفر

تاثير ترامپ بر آينده آمريكا

۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82322657
تاثير ترامپ بر آينده آمريكا

تهران- ايرنا- ترامپ يك پديده جديد در ايالات متحده آمريكا نيست. بلكه تكرار يك پديده‌اي است كه در دهه 1980 در ابعاد بسيار قوي‌تر در هيبت دونالد ريگان خود را نشان داد.

در ادامه اين مطلب به قلم مهدي مطهرنيا استاد دانشگاه و كارشناس مسايل بين‌الملل آمده است: آمريكايي‌ها با توجه به موقعيت نظام بين‌الملل و با ورود به جنگ جهاني دوم در پي فروپاشي اتحاديه جماهير شوروي برآمدند و تا حد امكان بايد مسكو را تهديد مي‌كردند. محاصره اقتصادي و شكست دروني اقتصاد در مسكو و در هم پاشيدگي نخبگان سياسي حاكم در اتحاد جماهير شوروي در حزب كمونيست فرصت خوبي را فراهم آورده بود كه روس‌ها ضربه سهمگيني را از واشنگتن بپذيرند.

مطرح كردن جنگ ستارگان دونالد ريگان در آن زمان يك دام بسيار سهمگين براي اقتصاد مسكو و رو در رويي سياستمداران در ارتباط با واگرايي اتحاد مردم از حكومت شوروي بود.

آمريكايي‌ها تلاش كردند در دهه اخير با مطرح كردن پرونده هسته‌اي ايران و بالا بردن هزينه‌هاي اقتصاد ايران در ارتباط با پروند هسته‌اي، ضربات مهلكي را به اقتصاد ايران وارد كنند. اين ضربات مهلك به حدي بوده است كه به‌رغم ميل باطني سران حاكم در تهران نرمش‌ قهرمانانه را پذيرفته و زمينه‌هاي امضاي برجام را فراهم كردند.

استقرار يك دولت ميانه رو در تهران و ادامه تعامل سازنده ايران با جوامع بين‌الملل موجب اين مي‌شود كه نوعي اصطكاك ميان ايالات متحده آمريكا و نظام بين‌الملل براي ايجاد اجماع جهاني عليه ايران به وجود نيايد. لذا اگر برجام توسط ترامپ در اين وضعيت پاره شود زمينه‌هاي ارائه اين اجماع را بسيار كمتر خواهد كرد. اين در حالي است كه ايالات متحده آمريكا به رهبريت ترامپ به دنبال ايجاد اجماع عليه ايران خواهد بود. لذا آنچه او مي‌گويد تحريك تهران براي ايجاد يك فضاي مناسب در جهت پشت سر گذاشتن برجام است. او در كمپين انتخاباتي خود از برجام و پاره كردن آن سخن گفت.

از بعد انتخابات او به وسيله مشاورانش اعلام كرد كه ما در برجام تجديدنظر خواهيم كرد و مهم‌ترين توطئه ايالات متحده آمريكا بر ضد ايران در دوران پسا اوباما، همكاري بين‌المللي بر ضد ايران و محاصره بين‌المللي تهران است. با آمدن ترامپ محاصره منطقه‌اي تهران به عنوان محوريت كار برگزيده مي‌شود و اين رژيم صهيونيستي است كه مديريت اجماع منطقه‌اي در برابر ايران را به دست خواهد گرفت. در حالي كه با روي كار آمدن هيلاري كلينتون، زمينه‌هاي همكاري بين‌المللي با تهران افزايش پيدا مي‌كرد. لذا ترامپ يك گزينه‌ مناسب براي ايران نيست اگر چه گزينه‌ مناسبي براي دلواپسان و راديكاليسم در تهران است.

اتاق هاي فكر ايالات متحده آمريكا با اعلام پاره كردن برجام و محدود كردن عمل و اقدام براساس برجام در واشنگتن، ايران را در يك وضعيت پيچيده‌اي قرار مي‌دهند. ايران يا بايد اين محدوديت‌ها را بپذيرد يا برجام را به صورت راديكاليسم در جناح‌هاي سياسي حاكم بر تهران پشت سر بگذارد. اكنون در ادبيات بسياري از كيهانيست‌ها همين معنا را مي‌بينيد.
اساسا برجام هيچ تعهد خوبي براي تهران نيست. لذا تهران آماده گذر از برجام است ولي اين همان چيزي است كه ايالات متحده آمريكا در آينده نياز دارد. گذر از برجام نه توسط واشنگتن بلكه با تحريك واشنگتن و توسط ايران قرار است صورت گيرد مگر آنكه رهبران ايران مراقبت كنند. آنها در پي تاثيرگذاري در انتخابات آينده ايران از طريق تحريك راديكاليسم در تهران، و گذار از ميانه‌روي و بازگشت مجدد به راديكاليسم در جهت تقابل با واشنگتن هستند. بر اين باورم كه ترامپ به هيچ وجه برجام را پاره نمي‌كند ولي تا حد امكان ايران و مجموعه‌هاي ناراضي از ورود دولت يازدهم به سعدآباد را دنبال خواهد كرد تا بتواند زمينه‌هاي گذر برجام را در تهران رقم زده و سپس اجماع جهاني را بار ديگر عليه ايران به وجود آورد.

دولت يازدهم تمام تلاش خود را دارد كه برجام را حفظ كند. اين دولت در تهران يك بازيگر بزرگي است، اين در حالي است كه اشخاصي كه درباره برجام و آينده آن تصميم مي‌گيرند در واقع كنشگران و سياستمداراني هستند كه افرادي خاص و نهادهاي خاص را دربر مي‌گيرند.
*منبع: روزنامه آرمان، 1395.9.6
**گروه اطلاع رساني**1893**9131** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش