۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82322636
T T
۰ نفر

افزایش فروشگاه های زنجیره ای؛ فرصت یا تهدید؟

۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82322636
افزایش فروشگاه های زنجیره ای؛ فرصت یا تهدید؟

كرمان - ایرنا - افزایش فروشگاه های زنجیره ای و ارائه تسهیلات متنوع فروش كالا به مشتریان در این فروشگاه ها، نگرانی هایی را برای سایر فروشندگان پدید آورده است.

به گزارش ایرنا طبیعی است كه توسعه فروشگاه های زنجیره ای در كشور موافقان و مخالفانی داشته باشد و هر كدام از دیدگاه و محاسبه سود و زیان خود به این موضوع نگاه كنند.
فروشندگان خرد ممكن است با دیدن فروشگاه های بزرگ با خدمات متنوع به قشرهای مختلف جامعه كسب و كار خود را با مخاطراتی مواجه ببینند و از سوی دیگر برنامه ریزان و دست اندركاران امور بازرگانی داخلی نیز از توسعه این فروشگاه ها اهدافی مدنظر داشته باشند و این اقدام را فرصتی برای رونق كسب و كار بدانند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: قانون اجازه داده فروشگاه های زنجیره ای در سطح كشور تشكیل شوند.
مهدی حسینی نژاد با بیان اینكه این موضوعی است كه مدت ها قبل در كشورهای دیگر دنیا اجرا شده عنوان كرد: توسعه فروشگاه ها در كشور ما به سرعت در حال شكل گیری است.
وی با اشاره به اعتراض صاحبان فروشگاه های خرد نسبت به ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در كرمان افزود: با توجه به جلساتی كه با اتاق اصناف و اتحادیه مربوط داشتیم، پیشنهاد می كنیم مجموعه اصناف استان به این موضوع ورود كرده و فروشگاه های زنجیره ای را ایجاد و به صورت هلدینگ های كوچك فعالیت خود را شروع كنند تا در آینده نزدیك توان رقابت داشته باشند.
حسینی با بیان اینكه باید با فناوری همگام باشیم گفت: 2 سال قبل داشتن دستگاه كارتخوان را برای واحدهای صنفی اجباری كردیم كه موضع گیری ها و مقاومت های زیادی در مقابل این كار صورت گرفت و امروز مشاهده می كنیم كه دستفروشان كنار خیابان اجناس خود را با كارتخوان به فروش می رسانند و این نشان از سرعت فوق العاده فناوری دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان افزود: در آینده خرید اینترنتی جایگزین همه روش های خرید به ویژه خرید حضوری خواهد شد و ما قادر نخواهیم بود جلوی این پیشرفت را بگیریم.
وی بیان كرد :اكنون ابزاری نداریم كه جلوی رشد فروشگاه های زنجیره ای را بگیریم زیرا قانون این اجازه را به فروشگاه های زنجیره ای داده است.
حسینی نژاد با تاكید بر اینكه اصناف زحمتكش استان كرمان باید همزمان با پیشرفت فناوری خود را به روز كنند افزود: محصولات بسیار خوب و متنوعی در استان وجود دارد كه پیشنهاد می شود فروشگاه های بزرگی در استان ایجاد و این محصولات در كل كشور گسترش و به یك برند تبدیل شود.
كارشناس امور بازرگانی نیز با اشاره به لزوم پراكندگی فروشگاه های كوچك در محله ها گفت: فروشگاه های زنجیره ای بزرگ جای تمام فروشگاه های كوچك را نگرفته اند و دسترسی به كسبه خرد در محله ها نیز برای برخی از اقشار مردم اهمیت ویژه ای دارد.
مصطفی زریسفی افزود: امروزه با حجم زیاد ترافیك شهری و هزینه های سوخت و غیره برای مردم صرفه اقتصادی ندارد كه بخواهند برای خرید چند قلم كالا به چند نقطه شهر مراجعه كنند.
وی با اشاره به لزوم به روز بودن اصناف در شرایط مختلف زمانی بیان كرد: در صورتی كه فروشگاه های خرد با هم تفاهم داشته باشند می توانند به صورت دسته جمعی، یك فروشگاه زنجیره ای بزرگ راه اندازی كنند و همچنین می توانند به شعبه ای از فروشگاه های بزرگ با برند مخصوص آن فروشگاه تغییر وضعیت دهند.
معاون سابق امور بازرگانی داخلی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان افزود: مشكلی كه در ادغام كسبه وجود دارد اینكه خیلی سخت است بتوانند با سرمایه مشترك و یك صندوق مشترك با هم به جمع بندی مناسبی برسند.
وی با بیان اینكه فروشگاه های بزرگ معمولا كالاهای خود را به صورت مستقیم از تولیدكننده خریداری می كنند اظهار كرد: برای كسبه خرد كه فروش كمتری دارند مشكل است بخواهند كالای خود را مستقیم از تولیدكننده خریداری كنند و در نتیجه سود كمتری هم به دست می آورند.
زریسفی با اشاره به اینكه فروشگاه های بزرگ فشار مالیاتی زیادی را متحمل می شوند گفت: فروشگاه های زنجیره ای به لحاظ شفافیتی كه در فعالیت شان وجود دارد نمی توانند فرار مالیاتی داشته باشند.
به گفته وی دنیا رو به توسعه است و فروشگاه های خرد می بایست خود را همگام با توسعه به روز كنند.
یكی از فروشندگان شهر كرمان نیز گفت: از پیشنهاد تجمیع فروشگاه های خرد و ایجاد یك فروشگاه زنجیره ای بزرگ استقبال می كنیم چرا كه با این كار همه فروشگاه های خرد می توانند در آن فروشگاه ها سهامدار شوند.
سید ابراهیم سادات حسینی عنوان كرد: درخواست می كنم كارگروه تخصصی استانی در این خصوص تشكیل شود تا با بررسی كارشناسی موضوع، راهكاری اساسی ارائه شود.
وی افزود: یكسری از شركت ها و سرمایه گذاران بزرگ در كرمان ورود كرده اند و با احداث فروشگاه های بزرگ زنجیره ای به طور مستقیم به فروشگاه های خرد ضربه وارد می كنند.
سادات حسینی اضافه كرد: طرح احداث فروشگاه های زنجیره بسیار خوب است اما بستر آن در كرمان مهیا نشده است.
این فروشنده گفت: با راه اندازی این فروشگاه ها تقریبا تمام فروشندگان خرد و شركت های پخش مواد غذایی بیكار می شوند.
نماینده شركت های پخش و توزیع مواد غذایی كرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت اجناس در فروشگاه های زنجیره ای تغییر نسبتا زیادی با قیمت عرضه در فروشگاه های خرد دارد و همین موضوع باعث ایجاد بدبینی عمومی نسبت به فروشگاه ها و مغازه های كوچك شده است.
حسین عبادی افزود: ایجاد فروشگاه های زنجیره ای می تواند روش و طرح خوبی در اجرای اقتصاد مقاومتی باشد چون كالاها با قیمت ارزان تری به دست مردم می رسد اما بهتر است این فروشگاه ها توسط افراد بومی راه اندازی شوند.
وی گفت: مشكل دیگری كه به واسطه احداث فروشگاه های زنجیره ای ایجاد می شود، بیكار شدن افراد زیادی در استان می باشد و اگر عرضه كالا مستقیم صورت بگیرد یقین داشته باشید كه بیكاری زیادی رقم خواهد خورد.
عبادی افزود : زنجیره ای شدن فروشگاه های خرد یك راهكار برای خروج از این وضعیت است اما تحقق آن به زمان نیاز دارد.
گزارش: كمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: پروانه امانی
7429/1354
۰ نفر