۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۸
کد خبر: 82321042
T T
۰ نفر
نانو از جهت گیری مناسب در صنعت فضایی كشور برخوردار نبوده است

تهران – ایرنا – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران با تاكید براینكه، سطح رشد علمی نانو در كشور در طول سالهای اخیر بسیار مناسب بوده است در عین حال گفت: علم نانو برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت فضایی كشور جهت گیری مناسبی نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دكتر محسن بهرامی روز پنج شنبه در پنجمین كنفرانس علمی و دوره طلایی نانو با رویكرد علوم دانش بنیان در محل انستیتو پاستور ایران كه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان همراه بود سخنانی بیان داشت.
وی با اشاره به اینكه، امروز پژوهش و تحقیق به منظور ساختن آینده، دغدغه همه دانشمدان و محققان كشور است، این موضوع را بسیار با اهمیت دانست و دلیل آن را عشق به ساختن آینده بدون توجه به امكانات موجود بیان كرد.
وی با تاكید براینكه ما باید در سطح جهانی موثرعمل كنیم كه ابزار آن نیز امروز موجود است گفت: رفتن انسان به فضا كار دیروز بود امروز ما باید از طریق علوم جدید از جمله نانو، سنگ بنای جدیدی برای نسل های بعد بگذاریم.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به تاریخ و تمدن غنی كشورمان گفت: ما باید عظمت فرهنگ ایرانی را به رخ جهانیان بكشیم و درواقع خودمان باشیم كه البته این مقداری سخت است، چراكه بودن ما در آینده مبنای فرهنگی دارد و این ورای نفس كشیدن، خوردن و خوابیدن است.
بهرامی گفت: قرار نیست در نانوتكنولوژی مانند سایر كشورها تنها به فكر رفتن به فضا باشیم بلكه بایستی از همه اینها مطابق با فرهنگ و ادبیات خودمان استفاده و رنگ و لعاب خودمان را حفظ كنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینكه، صنعت هوافضا به ویژه فضایی به علت ذات پیچیده نیازمند مطالعه و دقت بالا است و یكی از هدفهای فناوری نانو نیز به شمار می رود، افزود: امروز بسیاری از برنامه های اكتشافی صنعت فضایی دنیا بر توسعه این فناوری در بخش های مختلف مانند مواد، محاسبات و حسگرها استوار می باشد.
رئیس سازمان فضایی ایران با تاكید براینكه، بسیاری از ماموریتهای فضایی آینده، تنها با توسعه فناوری نانو امكان تحقق خواهد یافت، گفت: این امر بسیاری از سازمانهای فضایی جهان را وا داشته است كه برنامه های مدونی را در توسعه فناوری نانو برای كاربرد در صنایع هوافضا تعریف كنند.
وی با اشاره به اینكه سطح رشد نانو در كشورمان بسیار مناسب بوده است در عین حال افزود:استفاده از نانو برای استفاده در صنایع مختلف از جمله فضایی جهت گیری مناسبی نداشته است، البته برنامه های استفاده از نانو در صنعت فضایی كشورمان مقداری زمان بر است و برنامه 40 تا 50 ساله دارد.
وی با تاكید براینكه ما بایستی یك نگاه آینده نگر به فضا داشته باشیم اظهاركرد: بنده به عنوان یك عضو سازمان فضایی كشور می گویم كه ما به طور حتم سهمی در مدار زمین و در منظومه شمسی خواهیم داشت و این خیلی دور نیست و سال 2050 منظومه شمسی قابل دسترس ما خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه اظهاركرد:برخی تنها فكرشان به رفتن فضا محدود شده است، این درحالی است كه امروز انوع و اقسام تكنولوژی های رباتیك وجود دارد و روی اینها باید كارشود.
بهرامی با اشاره به اینكه تعدادی از شهدای سرافراز كشورمان جان خود را در راه توسعه علمی كشور فدا كرده اند و مصداق بارز شهدای مظلوم می باشند، گفت: این موضوع ما را موظف می كند كه وظیفه خودمان را با آرمان هایمان تلفیق كنیم چراكه نداشتن آرمان در واقع پوچی و مرگ است.
رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه افزود: ما برای رسیدن به سهم خودمان و حفظ خون این شهدا می بایستی مقداری هدف دار همراه با استراتژی بهتر حركت كنیم.
كنفرانس دوره طلایی نانو روز پنجشنبه با حضور محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی كشور و جمعی از اساتید و دانشجویان افتتاح شد.
این كنفرانس به منظور تلفیق و یادگیری علوم و فناوری نانو و استفاده از آن در سایر علوم تحصیلی هرسال برگزار می شود كه پنجمین دوره آن امسال چهارم و پنجم آذر ماه با حمایت شبكه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و با حضور كارگروه‌های عمومی و تخصصی رشته‌های خاص در محل انستیتو پاستور ایران در تهران درحال برگزاری است.
پنجمین كنفرانس علمی و دوره طلایی نانو با رویكرد علوم دانش بنیان فردا(جمعه) پایان می یابد.
علمی ** 1836 ** 1071 ** 1446 **خبرنگار: یوسف درویشی **1446
۰ نفر