۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82320840
T T
۰ نفر

شناسایی 27 هزار مبتلا به ایدز در كشور

۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82320840
شناسایی 27 هزار مبتلا به ایدز در كشور

كرج-ایرنا- مدیر مركز تحقیقات ایدز كشورگفت: 27 هزار بیمار مبتلا به ویروس ایدز در كشور شناسایی شده اند كه از این تعداد حداقل پنج هزار نفر زن هستند.

به گزارش ایرنا، دكتر زهرا بیات جوزانی روز پنجشنبه در همایش روز جهانی ایدز در كرج بیان داشت : علاوه براین تعدادی نیز وجود دارد كه به دلایل مختلف ، بیماری آنان هنوز پنهان مانده است.
وی با بیان اینكه تعداد بانوان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است اظهار داشت: باید به دنبال پیشگیری باشیم و در همین زمینه مراكز مشاوره ای فعال شده اند كه به این افراد به صورت رایگان خدمات مشاوره، آموزش و داروارائه می دهند.
بیات اضافه كرد: یكی از راه های پیشگیری از این بیماری آموزش همسانی است كه این آموزش از طریق دانش آموزان، معلمان و بانوان خانه دار و... به گروه های هم سن و سال یا همكار آموزش داده می شود.
وی ادامه داد:این آموزشگران باید به یكی از مراكز معتبر آموزشی مراجعه و به مدت شش ماه در این مراكز آموزش های لازم را دیده باشند تا بتوانند به خوبی آموزش های خود را منتقل نمایند.
مسئول باشگاه یاران مثبت بیمارستان امام خمینی(ره) كرج افزود: این آگاه رسانی در جامعه باید بوجود آید كه افراد مبتلا به ایدز به خصوص زنانی كه امكان درمان را با توجه به مستقل نبودشان از نظر مالی را ندارند می توانند با مراجعه به این مراكز از خدمات آن ها به صورت رایگان بهره گیرند.
بیات گفت: در كشور ما بیشترین انتقال تزریقی است كه بر این اساس باید به همسران این افراد معتاد نیز آگاهی لازم در خصوص رابطه جنسی ارائه شود.
وی با بیان اینكه خوشبختانه در ایران انتقال ایدز از طریق فرآورده های خونی وجود ندارد اظهار داشت: به منظور فرزند آوری افراد مبتلا به ویروس ایدز مركز تحقیقات ایدز این توانایی را دارد كه شستشوی اسپرم را به سادگی انجام دهد و سال گذشته برای نخستین بار جنین دوقلو از والدین مبتلا به ایدز در كشور متولد شدند.
مدیرمركز تحقیقات ایدز با اشاره به نقش آموزش در جلوگیری از شیوع ویروس ایدز گفت: آموزش عمومی و اطلاع رسانی سبب می شود كه علاوه بر شناسایی و كمك به مبتلایان و افراد در معرض خطر دیگر بخش های كشور نیز آسیب نبینند.
بیات با اشاره به تشویق افراد معتاد به مواد مخدر به ترك اعتیاد افزود: این افراد با مراجعه به كلینیك های ترك اعتیاد و دیگر مراكز می توانند نسبت به مبتلا بودن به ویروس ایدز آگاهی یابند.
وی ادامه داد: در خصوص زنان خیابانی كه واقعیت انكار ناپذیر جامعه هستند و نمی توان گفت كه وجود ندارد نیز ابتدا باید اعتماد آنان را جلب كنیم كه ما قصد زندانی یا ضربه زدن به آنها را نداریم بلكه نیازمند آزمایش و آموزش هستید چرا كه ممكن است جامعه را آلوده كنند.
6155/1535خبرنگار:مژگان السادات سجادی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه